Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Avgasmottryck

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941

    Avgasmottryck

    Jag har funderat på en sak gällandes det här med avgasmottryck.

    När man har ”täta” katalysatorer & små dimensioner på avgasrören i förhållande till gasflödet, så blir det ju mottryck. En turbomotor säges ju ha fördel av lågt mottryck, medans det som jag förstått kan spela annan roll på en vanlig sugis.

    Men vad händer egentligen om man på en turbomaskin byter ut en restriktiv original downpipe mot en mer volymös & friflödande variant? Detta utan annan anpassning, så som kalibrering av mjukvara. Förutom att man sänker mottrycket & förmodligen värmeackumuleringen i turbon, kan något ta skada? Kan turbon t.ex. övervarva? Eller är det "bara" possitivt för motorns & turbons arbetsförhållande?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Avgasmottryck

    Det är ju i vilket fall bara positivt för motorns spollupp iom att differenstrycket över avgasturbin ökar.
    Det KAN ju ställa till det med laddtrycksöverslängar om skiljnaderna blir för stora men T5 osv är ju adapterande så det ska ju vara funkis efter nån fullgasrepa eller två. Har man ett "oreglerar" system som på LTT så får man ju ökat grundladd och det får man ju bara kompensera för.
    För motorns del tror jag det påverkar rätt lite annars.
    Ska man göra rätt från början så sk man ju programera om styrdonets PID och Bias värden för laddtrycksregleringen.

    Annars brukar man ju märka hur motorn beter sig efter ett framrörsbyte.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: Avgasmottryck

    offtopic:

    Det är en missuppfattning att sugmotorer vill ha mottryck. Inga fyrtaktsmotorer vill ha mottryck!

    Missuppfattningen kommer troligen av att någon någon gång har satt på för grova avgasrör, så extraktorverkan försvann för att gasernas strömningshastighet blev för låg.

    /slut offtopic

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941

    Re: Avgasmottryck

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det är ju i vilket fall bara positivt för motorns spollupp iom att differenstrycket över avgasturbin ökar.
    Det KAN ju ställa till det med laddtrycksöverslängar om skiljnaderna blir för stora men T5 osv är ju adapterande så det ska ju vara funkis efter nån fullgasrepa eller två. Har man ett "oreglerar" system som på LTT så får man ju ökat grundladd och det får man ju bara kompensera för.
    För motorns del tror jag det påverkar rätt lite annars.
    Ska man göra rätt från början så sk man ju programera om styrdonets PID och Bias värden för laddtrycksregleringen.
    Jo en possitivt för spoolup märkte jag när jag bytte på min 9-5 Aero & fortfarande hade originalmjukvara.

    Hur är det med laddtrycksöverslängar i de andra systemen så som T7 & ME9.6?

    Ja jag antar att en kallibrering såklart är bäst.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Annars brukar man ju märka hur motorn beter sig efter ett framrörsbyte.
    Men man märker ju inte allt. Det kan ju ske saker som upplevs possitiva, men som är negativa för hårdvaran.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941

    Re: Avgasmottryck

    Citat Ursprungligen postat av torake
    offtopic:

    Det är en missuppfattning att sugmotorer vill ha mottryck. Inga fyrtaktsmotorer vill ha mottryck!

    Missuppfattningen kommer troligen av att någon någon gång har satt på för grova avgasrör, så extraktorverkan försvann för att gasernas strömningshastighet blev för låg.

    /slut offtopic
    Är det 2-taktarna som behöver mottryck?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Avgasmottryck

    Sedan kan ju mottrycket bli så lågt att man inte ens med mjukvarujusteringar kan få bukt på skenande laddtryck eller överslängar. "Mekaniken" kan ju rent fysiskt nå sin gräns också beroende på att för lite avgaser är möjligt att evakuera via WG.

    T7 adaptetar väl "boost" också men Bosch ME vet jag inte så mycket om.

    Kan ju hända att tryckfallet EFTER turbin resulterar i lite sänkt mottryck även INNAN och då får man ju lite mindre problem med värme och restgaser kan jag tänka mig. Knappast negativt för effekten eller spikningsbenägenheten.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: Avgasmottryck

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av torake
    offtopic:

    Det är en missuppfattning att sugmotorer vill ha mottryck. Inga fyrtaktsmotorer vill ha mottryck!

    Missuppfattningen kommer troligen av att någon någon gång har satt på för grova avgasrör, så extraktorverkan försvann för att gasernas strömningshastighet blev för låg.

    /slut offtopic
    Är det 2-taktarna som behöver mottryck?
    Tvåtaktarna *behöver* inte mottryck för sin funktion, men med avstämda kammare så får man en slags överladdningseffekt, man fyller inte bara förbränningsrummet med färskgas utan även en liten del av avgassystemet, och tryckpulserna vid vissa varvtal pressar tillbaka färskgasen in i förbränningsrummet precis innan avgasporten stänger. Därav bulan på avgaspiporna på en tvåtaktare. På fyrtaktarna har man ju delat upp det på utblåsningstakt och insugningstakt, på tvåtaktare sker det "samtidigt".

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Avgasmottryck

    2T behöver ju mottryck för att inte spola ut färskgaserna!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: Avgasmottryck

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    2T behöver ju mottryck för att inte spola ut färskgaserna!

    M.V.H.
    Ja, spolkanalerna och avgasporten är ju öppna samtidigt, så lite mottryck måste den ju ha så klart. Men det är ju inte så att motorn upphör att fungera om det är atmosfärtryck utanför avgasporten. Blir dålig fyllnadsgrad, bara.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Avgasmottryck

    Första året i min "saavo" hade jag T25 med 4tum slang till stort filter i grillen och 3tums rör utan kat med ljuddämpare modell "rakt igenom. Var då helt omöjligt att få ner laddet trots portad Wastegate med skenladd upp emot 1bar trots att justeringen på stången var släppt max.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: Avgasmottryck

    "Mottryck" är ett jävligt dåligt uttryck när det gäller motorer. Gäller det nåt i sängkammaren så är det en annan sak...

    Det handlar bara om tryckskillnader och tryckfall i varje steg. Ett delta P, över turbo, katt, dämpare och rördelar. Släpp det med "mottryck"....

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941

    Re: Avgasmottryck

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Gäller det nåt i sängkammaren så är det en annan sak...







    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    "Mottryck" är ett jävligt dåligt uttryck när det gäller motorer. Släpp det med "mottryck"....
    Det är väl ett uttryck som brukar användas för detta ändamål. Har du något annat bra ord? För säger man "Delta P" eller "Delta Pressure" så är det nog ingen utom fack folk som hänger med.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: Avgasmottryck

    Mottryck eller "backpressure" är inte alls oanvänt även bland "fackfolk".
    Mottryck och delta P (eller differanstryck) är ju helt olika saker.
    Det kan ju både vara högt tryck över turbin samtidigt som det är stort mottryck efter, pga ännu högre tryck innan.
    Sen att saker hänger ihop och påverkar varandra är väl en annan sak...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: Avgasmottryck

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    "Mottryck" är ett jävligt dåligt uttryck när det gäller motorer. Gäller det nåt i sängkammaren så är det en annan sak...
    Ordet du söker är motj*ck.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: Avgasmottryck

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Mottryck eller "backpressure" är inte alls oanvänt även bland "fackfolk".
    Mottryck och delta P (eller differanstryck) är ju helt olika saker.
    Det kan ju både vara högt tryck över turbin samtidigt som det är stort mottryck efter, pga ännu högre tryck innan.


    M.V.H.
    Tyvärr såg jag att även Ferrita använder ordet i någon reklamfilm. Men jag antar att det handlar om att tala med bönder på bönders vis..

    Vet inte vad du menar med högt tryck över turbinen. Men antar att du mera högt tryckfall. Det kan det vara, men turbinen kan bara känna detta tryckfall. Vad trycket är efter turbinen relativt atmosfärstryk har den ingen aning om. Ja förutom om man tänker på trycket vid oljereturen under förutsättning att vevhusventilationen är bra...

    Man kan jämföra med elektroniken. Man kopplar ett antal motstånd i serie mellan plus och minus. Mäter man spänningen över varje motstånd så får man spänningsfallet över det motståndet. Mäter man i från jord till plus får man max spänning. Sedan för varje gång man flyttar den röda mätpinnen ett motstånd ned får man en allt lägre spänning. Man har ett spänningsfall över varje motstånd till man kommer till jord då spänningen är noll. Det är ju inte så att man kan påstå att vart efterföljande motstånd genererar en "motspänning". Spänningen bara sjunker ju vart efter... Vart och ett motstånd upplever ju bara den spänning som ligger över just det motståndet. Delta U. Om motståndet befinner sig nära plus och då skulle ha en stor "motspännning" eller precis vid jord och inte ha nån "motspänning" alls kvittar.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Re: Avgasmottryck

    Mottryck (trycket mellan turbo och avgasventil) är kanske ett dåligt ord, men det är väl ändå intressant då det påverkar pumpförlusterna?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

Liknande ämnen

  1. Mäta avgasmottryck,hur ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 18:15
  2. Avgasmottryck?
    Av MatsG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 20:24
  3. fundering om avgasmottryck
    Av _coffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •