Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Steg 3 B204L laddar ej fult ut

  1. #1

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Hej,

    Jag har lite beskymmer med motorn i mitt hemma bygge...

    De är såhär att turbon laddar inte mer än 0.8-1.0 på alla växlar oavsett hastighet vid acceleration från stillastående men ligger jag i tex 90 på 5an och trycker gasen i botten så laddar den 1.5bar och håller sig där till varvstoppet (225km/h i mitt fall (Opel F16 låda))

    Jag kan även ligga i 50-60 på 5an och trycka och även då laddar den fullt, men har jag tex 3an i och trycker så hoppar den till 1.2 och sedan tbx till 0.8.

    Någon som kan har en aning om vad de kan vara?

  2. #2

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Ingen som kan veta sig nåt svar på detta?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Bränsletrycksproblem. Det knackar för mycket och då reglerar det ner så du slipper motorskador.

    Annan BTR o bättre pump.

    Sen kan det vara litet läckage i IC;n eller slangarna också. De är aldrig 100% täta om de gått ett litet tag.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Har du ställt om utväxlingen i programmet?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Bränsleproblem kan det inte vara... 200L vid 6bar pump, 10mm tryckledning 8mm retur, 409cc spridare samt lambdamätaren (smalband) slår nästan i botten.

    Har aldrig testat systemet på täthet.

    Jag har inte ändrat något i programmet och jag anser inte att det är hastighetsberoende då jag kan även ligga i 120 när jag trycker på gasen och då laddar den fullt ut.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    9

    Re: Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Jag har liknande problem på min 9000.
    Fast på den har jag ingen hastighetsmätargivare. Det vill säga inga signaler från lådan.
    Den går då på orginal ladd trots steg 2 boxen. Kanske f-16 lådan ger fel signaler till givaren?

  7. #7

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Citat Ursprungligen postat av Gambierazzi
    Jag har liknande problem på min 9000.
    Fast på den har jag ingen hastighetsmätargivare. Det vill säga inga signaler från lådan.
    Den går då på orginal ladd trots steg 2 boxen. Kanske f-16 lådan ger fel signaler till givaren?
    Du har fastnat på glt för boxen får inget hastighetssignal. Bygla bara varvsignal till hastighetssignalen

    Fast då får du inget laddstyrning bara fullt laddtryck på alla växlar.

    Har du magnetventil?

  8. #8

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Kan de ger upphov till problemet om utväxlingen inte stämmer?

    Vad har en 9000 '96a med b204e
    Och ng900 med b204l '95 för utväxling i lådan?

  9. #9

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Var och körde med bilen i helgen och provade 2 olika boxar. Bsr steg1 och min steg3 av okänd firma.

    Med steg1 så var laddet bara på 0.5 och med steg1 så svajade det mellan 0.8-1.1 vid fullt gaspådrag.

    Nu fundera jag på om det kan vara wastegaten som är kass och ger upphov till detta fenomen?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Var och körde med bilen i helgen och provade 2 olika boxar. Bsr steg1 och min steg3 av okänd firma.

    Med steg1 så var laddet bara på 0.5 och med steg1 så svajade det mellan 0.8-1.1 vid fullt gaspådrag.

    Nu fundera jag på om det kan vara wastegaten som är kass och ger upphov till detta fenomen?
    Jag tycker du ska lyssna på mackan istället och se till så att utväxlingen i programmet stämmer med din låda. Det ligger ju laddtrycksbegränsare per växel i programmet. Stämmer inte utväxlingen så kommer dom begränsningarna balla ur.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Kan tillägga att jag körde på bf98 och min smalbandslambda (ja jag vet ingen bredbands så man kan inte litar på den) visade riktig fint hela tiden, låg antingen i mitten eller mer åt fett men fortfarande inom optimalt så vi kan uteslutar bränslet.

  12. #12

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Var och körde med bilen i helgen och provade 2 olika boxar. Bsr steg1 och min steg3 av okänd firma.

    Med steg1 så var laddet bara på 0.5 och med steg1 så svajade det mellan 0.8-1.1 vid fullt gaspådrag.

    Nu fundera jag på om det kan vara wastegaten som är kass och ger upphov till detta fenomen?
    Jag tycker du ska lyssna på mackan istället och se till så att utväxlingen i programmet stämmer med din låda. Det ligger ju laddtrycksbegränsare per växel i programmet. Stämmer inte utväxlingen så kommer dom begränsningarna balla ur.

    Okej, fast jag lurade systemet genom att kopplar varvsignalen till hastighetssignalen så boxen tror man ligger på 5an hela tiden = bara fullt mos hela tiden men lik förbannat så blir det ingen skillnad... Körde så förra året och det funkade riktig bra.

    Jag tänker inte låta negertivt eller vägra tar emot infon. Vet bara av egen erfarenhet att systemet jobbade jättebra förra året. Sen känner jag inte riktig för att har de där tramset med reglerat ladd på 1an och 2an, inte min grej helt enkelt och det fanns inte när jag tog ut bilen utan det kom från en till annan dag att det inte laddades längre som det gjordes innan df jag undra angående wg.

  13. #13

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Nu är felet åtgärdat!! Som jag misstänkte det så var de wg-klockan. Nu sitter de en forge-klocka oc bilen laddar fin fint på ALLA växlar så de var inget trams med utväxlingen!!


    Nu vill jag inte vara negativ eller ger kritik till någon men de känns inte som att de finns någon här med lite ingående kunskap, detta baserat på alla tekniska tråda om köpetrim och 100-200 tråden som bara handlar om färdigt köpt trim.

    Känns som att bilbyggarna inom Saab har dött ut samtidig som Saab för sig konkade....


    Så denna kan låsas då felet är åtgärdat

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Steg 3 B204L laddar ej fult ut

    Alltid lätt att gissa fel på ett forum utan att ha bilen framför sig


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

Liknande ämnen

  1. Steg 3 laddar som original ibland
    Av Princevegeta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 01:46
  2. Hur mycket laddar en NG900 med NordicUhr Steg 3?
    Av |900R| i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 13:13
  3. Steg 3 laddar max 1bar?
    Av Noobe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 17:02
  4. Hur mkt laddar era 9000 aeros steg 2?
    Av PhiLLe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 15:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •