Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Demontering passagerarairbag 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    24

    Demontering passagerarairbag 9000

    Hej

    Ska hjälpa en kompis med den sedvanligt slokande tempmätaren på hans 9000.

    Har gjort detta på min egen och flertalet andra bilar men ingen av dessa har haft pass. airbag.

    Misstänker att skruven till I-brädans "lock" som man kommer åt bakom gummipluggen i handskfacket på "vanliga" bilar även finns på de med airbag.

    Har sökt ett par timmar dels här och lite varstans men inte funnit nåt konkret hur man går tillväga.

    Kanske är jätte enkelt bara man tittar i bilen, men jag vill gärna ha "lite på fötterna" innan operationen ska ske.

    Tack på förhand
    Stolt ägare av en 9000 A50 -97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Demontering passagerarairbag 9000

    Demontera batterikabeln, vänta cirka 20 min. Sedan finns de 2 plastpluggar du kan ta bort nedanför aibagen, där finns 2 skruv du kan demontera, sedan ska det vara att vika ut baggen

  3. #3

    Re: Demontering passagerarairbag 9000

    Jag gjorde precis denna manöver i helgen, äntligen visar tempmätaren kl 9 igen!
    En bonus var att jag bytte lampor i färddatorn så nu ser jag yttertemp och eventuella felkoder igen också.

    Till saken, jag har också passagerarairbag men jag insåg att den var för bökig att skruva bort så jag tog av minuskabeln i ca 20min. Sen skruvade jag loss samtliga skruvar till "locket" förutom den vid airbagen.
    Då gjorde jag en liten fuling, jag tog en bred mejsel och bände isär airbag och lock så jag kunde komma åt att skruva ut torxen med bagen på plats och det gick!

    Visst, efteråt är det lite småmärken i locket där jag bände och locket sitter ju inte helt fast just där vid handskfacket, men jag slapp ju pilla med airbagen

    PS. Om du skruvar bort hela airbagen och gör det by-the-book så sätt inte på tändningen förrän mätarhuset och airbag är inkopplat igen. Annars tänds SRS-lampan och du måste ha Tech 2 för att släcka den igen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    24

    Re: Demontering passagerarairbag 9000

    Tack så mycket för infon

    Just det där med batterikabeln å SRS-systemet är ju en klassiker att missa.

    Jag antog i min enfald när jag fixade detta på min egen bil första gången att drar man bara inte på tändningen när instrumenthuset var bortkopplat så var det lugnt. Så var det ju dock inte...
    Stolt ägare av en 9000 A50 -97

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Demontering passagerarairbag 9000

    SRS-märket drar man bara rakt ut, skruvar sen av locket precis som vanligt för dom utan airbag framför passageraren.

    Varför förstöra något

    http://kjelectronic.com/saabtemp.html
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    24

    Re: Demontering passagerarairbag 9000

    Aha, det var till och med så enkelt, tack
    Stolt ägare av en 9000 A50 -97

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •