Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 76

Ämne: Köpa nyare bil, men vad för någon?

  1. #41
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Något du kan rekommendera i prisklasserna upp till 150k då?
    http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag ... a=23_8&w=3

    http://www.blocket.se/halland/Opel_Astr ... w=3&last=1

    http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A3 ... a=23_8&w=3

    Skitsvårt att "leta" bil till någon annan än sig själv, men detta är väl några alt jag själv skulle kunna tänka mig om man tänker sig en lite mindre bil som Kia Ceed. Opeln hade jag kanske testat & övervägt då jag tycker den är rätt snygg, men i jämförelse med Audin & Golfen hade den fallit bort så egentligen ska den kanske inte vara med. Golfen är ett säkert kort & jag gillar dom, fast Audin vinner pga att den är snyggare. Var kanske inte mycket till hjälp!?!?

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Något du kan rekommendera i prisklasserna upp till 150k då?
    http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag ... a=23_8&w=3

    http://www.blocket.se/halland/Opel_Astr ... w=3&last=1

    http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A3 ... a=23_8&w=3

    Skitsvårt att "leta" bil till någon annan än sig själv, men detta är väl några alt jag själv skulle kunna tänka mig om man tänker sig en lite mindre bil som Kia Ceed. Opeln hade jag kanske testat & övervägt då jag tycker den är rätt snygg, men i jämförelse med Audin & Golfen hade den fallit bort så egentligen ska den kanske inte vara med. Golfen är ett säkert kort & jag gillar dom, fast Audin vinner pga att den är snyggare. Var kanske inte mycket till hjälp!?!?
    Det var nog ett av de mest hjälpsamma inlägget än så länge iaf
    Just A3 och Golf har jag kollat en del på redan, även där funderar jag på att eventuellt sjunka ner till 06-modellerna för ett ännu förmånligare pris...
    Att det är svårt att leta bil åt andra håller jag med om, just därför jag vill ha folks rekomendationer av vad de själva skulle kunna tänka sig att köpa
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    För 150000 kan du titta på BMWs 1-serie...
    Fredrik J

  4. #44
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Köp en Volvo eller nåt, som alla andra.

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Jag har en granne som har en -07 Ceéd och han är väldigt nöjd med den. När nu garantin går ut, så tittar de på en ny.
    2 st på jobbet har en Ceéd, -09 och en -10. Båda är väldigt nöjda med bilarna. Allt verkar fungera som det ska. Men, båda tycker att bilen är ett sömnpiller, ett fordon som enbart tar dig från A --B, inget mer. Billigt och bra, men usch så tråkigt...
    Kunde inte skrivit det bättre själv. Vi har en Kia Ceed 1.6 crdi -08 som andrabil/tredjebil i familjen och den är verkligen klockren för ändamålet. Driftsäker (har ändå garanti kvar om något skulle hända), lagom storlek (kombi), billig att äga och känns hyggligt modern. Men komforten är sämre än ex. Golf och den är inte superrolig att köra. Men som bruksbil är den klockren och jag förstår varför Kia säljer som smör.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Både A3 och Golf har jag kollat på lite, mest Golf.
    Nu de senaste dagarna har även Ford Focus kommit upp på listorna med.
    Någon som har erfarenhet av denna bilen?
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Hej igen,

    att fråga vilken bil man ska köpa på detta forum och vara seriös spekulant på Audi, VW, KIA och Ford är lite som att knalla in i en moské å fråga "öh, grabbar, vilken religion tycker ni jag ska välja, jag har funderingar på kristendom eller möjligen buddism..."

    Hur som helst, Ford focus är inte min hemmaplan.

    När jag väljer bil så har det blivit ganska snävt i och med att märket varit förutbestämt. Men, givet måste ju bilen matcha de behov jag har. Hur ser dina behov ut? Du nämnde drag bland dina krav, vad ska du dra med bilen? Hur många ska sitta bekvämt? Går den långresor eller bara i stan? Hur långt kör du (hur viktigt är bränsleekonomin)? Måste du få in en gräsklippare i skuffen när ni ska till landet? Hur viktigt är prestanda för dig? Hur viktig är passiv och aktiv säkerhet för dig?

    Jag var faktiskt nära att köpa en bränslesnål småbil för att spara pengar, men efter att ha sett vad en älgtjur gjort åt en Aygo så förblir det SAAB så länge det går.

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Ford tycker jag har ryckt upp sig designmässigt på senare tid. Focus är helt ok och i samma prisklass som koreanerna.
    Fredrik J

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Hej igen,

    att fråga vilken bil man ska köpa på detta forum och vara seriös spekulant på Audi, VW, KIA och Ford är lite som att knalla in i en moské å fråga "öh, grabbar, vilken religion tycker ni jag ska välja, jag har funderingar på kristendom eller möjligen buddism..."

    Hur som helst, Ford focus är inte min hemmaplan.

    När jag väljer bil så har det blivit ganska snävt i och med att märket varit förutbestämt. Men, givet måste ju bilen matcha de behov jag har. Hur ser dina behov ut? Du nämnde drag bland dina krav, vad ska du dra med bilen? Hur många ska sitta bekvämt? Går den långresor eller bara i stan? Hur långt kör du (hur viktigt är bränsleekonomin)? Måste du få in en gräsklippare i skuffen när ni ska till landet? Hur viktigt är prestanda för dig? Hur viktig är passiv och aktiv säkerhet för dig?

    Jag var faktiskt nära att köpa en bränslesnål småbil för att spara pengar, men efter att ha sett vad en älgtjur gjort åt en Aygo så förblir det SAAB så länge det går.
    Kia har jag minskat mitt kollande på efter att fått garantivillkoren förklarade för mig.

    Behoven är för bilen är följande (tar ett frågetecken i taget)
    Drag behöver jag för att slippa leta lånebil de gångerna man ska fiska med polarna eller åka och storshoppa på IKEA, typ.
    Med tanke på att jag är 196 lång så är det i de flesta fallen omöjligt för personen bakom mig att sitta bekvämt, så 3 personer men helst 4 ska sitta bekvämt, det är ju något man kan göra i KIA med tanke på deras gigantiska benutrymme i baksätet.
    Den kommer mest gå på resor inom stan i en radie på 4 mil men även användas på längre resor som t.ex. Ullared, Stockholm, Tyskland, Danmark.
    Brukar ligga på runt 2000 mil om året så bränsleekonomin är ju relativt viktig, SAABen drar 1 liter milen och det känns!
    Att få in en gräsklippare i bagagen är inte särskilt aktullet men att få in några möbler från IKEA utan att skaffa släp/skåpbil är ju rätt skönt.
    Prestandan är viktig men inte viktigast, huvudsaken är att det rör på sig när man gasar men jag behöver inget monster.
    Säkerheten är självklart viktigast, behöver visserligen inte alla dessa airbags som finns nuförtiden men 2-3 stycken per person är ju inte fel
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  10. #50
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Behoven är för bilen är följande (tar ett frågetecken i taget)
    Drag behöver jag för att slippa leta lånebil de gångerna man ska fiska med polarna eller åka och storshoppa på IKEA, typ.
    Med tanke på att jag är 196 lång så är det i de flesta fallen omöjligt för personen bakom mig att sitta bekvämt, så 3 personer men helst 4 ska sitta bekvämt, det är ju något man kan göra i KIA med tanke på deras gigantiska benutrymme i baksätet.
    Den kommer mest gå på resor inom stan i en radie på 4 mil men även användas på längre resor som t.ex. Ullared, Stockholm, Tyskland, Danmark.
    Brukar ligga på runt 2000 mil om året så bränsleekonomin är ju relativt viktig, SAABen drar 1 liter milen och det känns!
    Att få in en gräsklippare i bagagen är inte särskilt aktullet men att få in några möbler från IKEA utan att skaffa släp/skåpbil är ju rätt skönt.
    Prestandan är viktig men inte viktigast, huvudsaken är att det rör på sig när man gasar men jag behöver inget monster.
    Säkerheten är självklart viktigast, behöver visserligen inte alla dessa airbags som finns nuförtiden men 2-3 stycken per person är ju inte fel
    Just utrymmesmässigt så kommer jag att tänka på Skoda Superb. Har bara provkört en kort sväng och första intrycket var helt ok, men herrejösses vilka utrymmen! Jag är runt 190 och tjejen som är över 180 satt hur bra som helst bakom mig, hade säkert en decimeter kvar mellan knän och framstol.
    Har som sagt ingen större erfarenhet av Superb, men just utrymmena var helt enkelt i en klass för sig.

    Annars gillar jag 9-5. Bra utrymmen och inga problem att dra med. Bränsle-ekonomin är väl inte lysande kanske, men du får väldigt mycket bil för pengarna. Säkerhetsmässigt är den i den absoluta toppen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Just utrymmesmässigt så kommer jag att tänka på Skoda Superb. Har bara provkört en kort sväng och första intrycket var helt ok, men herrejösses vilka utrymmen! Jag är runt 190 och tjejen som är över 180 satt hur bra som helst bakom mig, hade säkert en decimeter kvar mellan knän och framstol.
    Har som sagt ingen större erfarenhet av Superb, men just utrymmena var helt enkelt i en klass för sig.

    Annars gillar jag 9-5. Bra utrymmen och inga problem att dra med. Bränsle-ekonomin är väl inte lysande kanske, men du får väldigt mycket bil för pengarna. Säkerhetsmässigt är den i den absoluta toppen.
    Just Skoda Superb har jag faktiskt aldrig tänkt på, minns att jag provsatt kombin en gång och blev väldigt imponerad av hur långt bak man kunde dra sätet.

    Gällande 9-5 är jag mer tveksam.
    Är ju nöjd med min SAAB på alla sätt och vis men totalt missnöjd med Svensk Bils bemötande de gångerna man ringt de/varit där.
    Vet att det finns andra verkstadsalternativ än just Svenska Bil men de på något sätt förstört min tro på SAAB, tyvärr...
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Just utrymmesmässigt så kommer jag att tänka på Skoda Superb. Har bara provkört en kort sväng och första intrycket var helt ok, men herrejösses vilka utrymmen! Jag är runt 190 och tjejen som är över 180 satt hur bra som helst bakom mig, hade säkert en decimeter kvar mellan knän och framstol.
    Har som sagt ingen större erfarenhet av Superb, men just utrymmena var helt enkelt i en klass för sig.

    Annars gillar jag 9-5. Bra utrymmen och inga problem att dra med. Bränsle-ekonomin är väl inte lysande kanske, men du får väldigt mycket bil för pengarna. Säkerhetsmässigt är den i den absoluta toppen.
    Just Skoda Superb har jag faktiskt aldrig tänkt på, minns att jag provsatt kombin en gång och blev väldigt imponerad av hur långt bak man kunde dra sätet.

    Gällande 9-5 är jag mer tveksam.
    Är ju nöjd med min SAAB på alla sätt och vis men totalt missnöjd med Svensk Bils bemötande de gångerna man ringt de/varit där.
    Vet att det finns andra verkstadsalternativ än just Svenska Bil men de på något sätt förstört min tro på SAAB, tyvärr...
    Som du vet så är Svenska Bil i GBG inte så populärt bland övriga användare här på forumet plus mig då, besöker inte deras anläggning längre efter deras otrevliga personal plus deras inkopetenta personal som inte vet vad de gör eller säger. Jag håller mig till Kongahälla Bilcity i Kungälv som bästa bilförsäljare i GBG regionen men även verkstaden är jag mycket nöjd med(inte plåtverkstaden där då), sen har du ju Mechanum med.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    orkade inte läsa hela tråden, men köp ingen focus gör dig inte den björntjänsten.

    äger tyvärr en själv, fast med motorhaveri efter 17k mil
    9-3x TTID 20x9,5

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av lutte
    orkade inte läsa hela tråden, men köp ingen focus gör dig inte den björntjänsten.

    äger tyvärr en själv, fast med motorhaveri efter 17k mil
    Nyare Focus eller äldre?
    Hade tänkt mig 08-modellen och framåt.
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Tråkigt för de.

    Ingen som har något att tillägga om Focus?
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Tråkigt för de.

    Ingen som har något att tillägga om Focus?
    Ford Focus av senare årsmodeller får mkt oförtjänt skit av de som bara ser till problemen för tio år sedan.....

    En några år gammal Focus är en väldigt bra bil, här får man otroligt mycket bil för pengarna. Jag skulle lätt hellre lägga pengarna på en Focus och bensin i två år än att köpa en tysk konkurrent i samma klass.

    Bra köregenskaper, hyfsat utrymme för klassen. Dock lite tråkig inredning. (Tycke och smak) Det återstår väl också att se om man slutgiltigt har fått ordning på rostproblemen.

    Det sägs dock (har aldrig provat den själv) att den minsta dieselmotorn gör sig bäst att driva en symaskin, men det finns ju fler alternativ.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Tråkigt för de.

    Ingen som har något att tillägga om Focus?
    Ford Focus av senare årsmodeller får mkt oförtjänt skit av de som bara ser till problemen för tio år sedan.....

    En några år gammal Focus är en väldigt bra bil, här får man otroligt mycket bil för pengarna. Jag skulle lätt hellre lägga pengarna på en Focus och bensin i två år än att köpa en tysk konkurrent i samma klass.

    Bra köregenskaper, hyfsat utrymme för klassen. Dock lite tråkig inredning. (Tycke och smak) Det återstår väl också att se om man slutgiltigt har fått ordning på rostproblemen.

    Det sägs dock (har aldrig provat den själv) att den minsta dieselmotorn gör sig bäst att driva en symaskin, men det finns ju fler alternativ.
    Just den senare jag kollat på (08-10) och den verkar ju mycket pålitligare än föregångarna.

    Det du nämner med inredningen håller jag med om, har tyvärrinte hunnit kolla någon IRL ännu men de jag sett på blocket ser ju ut som en hyrskåpbil från Statoil i kupen typ...
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    En nackdel med Ford Focus är att den är oerhört bullrig. Mycket sämre än exempelvis VW Golf.

    Annars är den typ bra på allt egentligen. Kamkedja dessutom på bensin/etanolmotorerna. Smådieslarna har dyr service och måste byta partikelfilter tyvärr.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    En nackdel med Ford Focus är att den är oerhört bullrig. Mycket sämre än exempelvis VW Golf.

    Annars är den typ bra på allt egentligen. Kamkedja dessutom på bensin/etanolmotorerna. Smådieslarna har dyr service och måste byta partikelfilter tyvärr.
    Har börjat glida över mot C-Max istället, sambons mamma har en sådan som hon är helnöjd med.
    Vet att den är skön att åka i eftersom vi åkte till Branäs nonstop en dag utan problem.
    Tyst var den med har jag för mig.

    Dessutom är den mycket snyggare invändigt samt har större lastutrymme och en maxlast på 480kg.

    Några tankar hos någon?
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

Liknande ämnen

  1. Passar någon nyare motor i 9-5 2,3t -98?
    Av soulprovider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 13:24
  2. Rätt att köpa nyare 9-3 just nu?
    Av Gerling i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 13:09
  3. Vågar man köpa en 9-5og från 98-01? (ev nyare)
    Av Reagger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 15:18
  4. Vågar man köpa en nyare 9-5a 03-??
    Av Indalsman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 19:28
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •