Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 76

Ämne: Köpa nyare bil, men vad för någon?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    KIA har uppenbarligen lyckats med något som SAAB inte har lyckats med. KIA säljer bilar och tjänar pengar medan SAAB har konkat. Detta borde leda till någon form av eftertanke och lärdom kan man tycka.
    För att göra det KIA gör behövs volym. Volymer i sån mängd att Saab aldrig skulle kunna konkurrera helt oavsett ekonomi. Även om bägge är bilproducenter så är det två skilda världar.
    Skulle tro att de flesta KIA-köpare tidigare köpt och kört begagnade bilar.
    Fredrik J

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Min kollega på jobbet (som jag dessutom delar kontor med) köpte en ny KIA Ceed för c:a 1 år sen.

    Den bilen har varit på verkstad hur många gånger som helst. Det mesta har varit lackproblem, bara efter någon månad var bakluckan helt full med rostbubblor. Nu har de fått lacka om hela bilen. Sen har det varit mystiska elproblem som ocskå tagit en massa tid.

    Han verkar i alla fall ha fått en bra bemötande, inget tjafs och lånebil hela tiden. Dessutom ringde någon från huvudkontoret till honom personligen och bad om ursäkt.

    Så, bra garantier och bra bemötande. Men kvaliteten verkar inget vidare...

    Skall man köpa asiatiskt så är det väl fortfarande Toyota som gäller? Fast då lär man inte få en bil för runt 90.000 med de kriterier som TS angav... De där nya Hyundai tycker jag ser rätt bra ut, men hur de är att äga har jag ingen aning om.

  3. #23

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Oj vilken storm det blev för att jag kollat på en KIA som är väldesignad, välutrustad från start och lagom kul att köra...

    Egentligen lockar en VW mer men har max 130k att lägga på bil, därav budgeten på 80-90k.

    Typen av bil jag är ute efter är något i Golf-klassen eller liknande.

    En till SAAB är inte omöjligt, men är sjukt trött på Svenska Bils bemötande vid de tillfällen man varit i kontakt med de och det har fått mig att tappa hoppet...

    Hoppas vi kan hålla oss mer On Topic nu så jag slipper bli ännu mer påmind om hur korkad jag är
    ...Väldesignad?? Välkopierad design från andra europeiska märken kanske...
    Håller med "Cabmange" till 100"%.

    //
    Saab 9-3 / Saab 9-5

  4. #24
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Har själv inte provkört men Hyndai i30 skulle jag nästan kunna tänka mig.
    Har tittat lite på blocket en 09 med 1,6/1,4 liters motor hamnar kring en hundring alt en 08 med 2,0 liters.
    Tex
    2,0 http://www.blocket.se/goteborg/Hyundai_ ... ?ca=15&w=1
    1,6 http://www.blocket.se/goteborg/Hyundai_ ... ?ca=15&w=1

    Själv tycker jag att man alltid har fått mycket bil för pengarna om man håller sig till SAAB men diskuterar gärna andra märken.
    Kvalitets- och säkerhetsmässigt så är ju inte alla bilar direkt jämförbara men det är ju något som de flesta känner till.

    9-3 http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3 ... ?ca=15&w=1
    9-5 http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5 ... ?ca=15&w=1
    Till mitt garage: Garaget

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Vad är anledningen till att TS vill ha en så ny bil och betala så mycket pengar?

    Om man uppenbarligen inte är intresserad av bilar (kia = lika spännande som att dricka ljummet vatten till makaronerna) så varför inte bara köpa billigast möjliga transportfordon som fyller transportbehovet?

    Finns massor av olika problemfria bilar, t.ex. olika japanska märken som man kan köpa för en spottstyver och som rullar i många år med ett minimum av service.

  6. #26
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av joe hansson
    ...Väldesignad?? Välkopierad design från andra europeiska märken kanske...
    Om designen är kopierad eller inte ändrar väl inte på det faktum att den är väldesignad?
    Kopiera något som är väldesignat, och du får något som är väldesignat. Ganska logiskt faktiskt.

    Personligen tycker jag nya Kia ser helt ok ut, och kan inte påstå att jag kan komma på var dom skulle snott designen ifrån.
    Dom flesta moderna bilar liknar varandra mer eller mindre, tycker inte Kia är värre än någon annan på det området.

    OBS.
    Även om jag är medveten om att jag försvarar Kia i nästan varenda inlägg i den här tråden så är även jag Saab-fanatiker.
    Kia är skitbra bilar och väldigt prisvärda, men jag skulle inte vilja ha en själv. Själlösa arselfraktare är vad dom är, vilket kan vara helt ok om det är en sådan man söker. Vill man helt enkelt bara frakta arslet så är dom faktiskt grymma på just det.
    Har alltså inget emot att man klankar ner på Kia eller andra asiatiska märken, men då ska det finnas lite substans i kritiken, inte vara bara fanatiskt skitsnack helt utan verklighetsförankring.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Funderar på samma sak. Att driftsäkerheten kan förväntas vara högre på en ny bil är en sak men att folk köper nya bilar bara för att få bra garantier utan att reflektera hur mycket reparationer man kan betala ur egen ficka med de pengar man spenderar på mellanskillnaden är för mig en gåta. En modern bil är ju fortfarande hyfsat driftsäker även när garantin gått ut.
    Att köpa en ny bil är en upplevelse för mig och de flesta bilintresserade vet nog vad jag menar. Att åka och hämta en ny KIA skulle kännas som att åka till affären och handla mat. Man skulle ju inte ta någon extrasväng precis.

    Om något är väldesignat är mycket en subjektiv fråga. Möjligen kan man säga att en väldesignad bil upplevs som snygg även efter det har gått ett par år. Koreanska bilar (och asiatiska generellt tycker jag ofta är lite "överdesignade". Kurvor överallt och lite kaka på kaka. Jämför med Audi som har en så diskret design att man, även som bilintresserad får kolla en extra gång om det är en A4, A6 eller A8 som man möter.
    Fredrik J

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    10

    Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Jag tittade på en begagnad Kia Ceed för ett år sedan för att ha som pendlarbil. Den var tre år gammal. Ganska bullrig och som nämnts tidigare i tråden, det kröp rost på bakluckan och under sparklådorna. Kvaliteten kändes inte helt övertygande. Det blev inget köp. Istället blev det en Opel Corsa. Å jag har verkligen inte mycket till övers för åplar. Men den har övertygat... Bra komfort, för klassen såklart. Snål på bränsle. Bra garantier. Skattebefriad i fem år. Känns lite som Opel är en underdog just nu...

  9. #29
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av arhne
    Känns lite som Opel är en underdog just nu...
    Känns mycket som GM är en stor bov just nu... så därför är väl GM de man vill sponsra minst just nu? Bara en tanke med tanke på hur tankarna gått tidigare i tråden.

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av arhne
    Känns lite som Opel är en underdog just nu...
    Känns mycket som GM är en stor bov just nu... så därför är väl GM de man vill sponsra minst just nu? Bara en tanke med tanke på hur tankarna gått tidigare i tråden.

    Det finns ju å andra sidan få tips på vad GM skulle göra åt saken. Saabs skulder uppgår till 13 miljarder SEK och troligtvis är GM en hygligt stor fordringsägare samt att man sannolikt har fått strycka sina leverantörer medhårs efter att dom bränt hundratals miljoner på Saabs konkurs. Att i det läget stryka ett sträck och börja leverera igen skulle vara ett mycket märkligt beteende med hänsyn till sina aktieägare. Saab fick sin chans och misslyckades.
    Kör själv Opel och kan tänka mig att göra det även nästa gång.
    Fredrik J

  11. #31
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Har 3 krav som är guidelinjer.
    1. Inte äldre än 2008
    2. Inte rullat mer än 5000 mil
    3. Maxpris = 90.000:-
    Som Top Gear tittare så slog det mig igår. Det finns en bil som May tjatade om i varje nyhetsdel av programmet länge och som han till slut fick av sina kollegor i present. Bilen (eller A till B saken kanske den ska kallas) uppfyller samtliga krav visar det sig.

    Dacia Sandero
    1. Årsmodell 2012.
    2. Rullat 0 (noll) mil.
    3. 79.900 kr. Det vill säga 10.000 kr mindre än maxpris.

    Bullrig, osäker och dålig utrustingsnivå. Har i utrustningslistan "Solskydd fram med spegel på passagerarsidan", "Backspeglar manuellt justerbara" och "Svarta dörrhandtag utvändigt" som standard men saknar t.ex justerbara bälten, bältessträckare och eluppvärmda framsäten. Sådant som man ser som självklarheter i en bil om man kört Saab, Volvo eller liknande. Läs och gråt... http://www.dacia.se/sv/modeller/sandero ... trustning/

    Hur gick det för May och hans Sandero i Top Gear då? Jo, så här: http://www.youtube.com/watch?v=Dx6vkaHlbA4
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #32
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Bullrig, osäker och dålig utrustingsnivå. Har i utrustningslistan "Solskydd fram med spegel på passagerarsidan", "Backspeglar manuellt justerbara" och "Svarta dörrhandtag utvändigt" som standard men saknar t.ex justerbara bälten, bältessträckare och eluppvärmda framsäten. Sådant som man ser som självklarheter i en bil om man kört Saab, Volvo eller liknande.
    Inte helt självklara. Då samtliga i familjen är närmare 1.90 är justerbara bälten något vi verkligen saknar i vår 9-5'a.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #33
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Inte helt självklara. Då samtliga i familjen är närmare 1.90 är justerbara bälten något vi verkligen saknar i vår 9-5'a.
    Dom justerar ju sig själv, dom löper ju i en avlång springa, i alla fall på min gamle häck. Eller du menar att den inte räcker till!?!?

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    og9-5 har automatiskt justerbara bälten men man måste dra ut bältet lite och rulla in det på rätt höjd. Jag är 1.94 lång...
    Fredrik J

  15. #35
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Inte helt självklara. Då samtliga i familjen är närmare 1.90 är justerbara bälten något vi verkligen saknar i vår 9-5'a.
    Dom justerar ju sig själv, dom löper ju i en avlång springa, i alla fall på min gamle häck. Eller du menar att den inte räcker till!?!?
    Både jag och tjejen tycker alltid att bältet hamnar för långt ner, och den där springan har jag aldrig riktigt förstått vitsen med.
    Bältet löper på samma ställe i springan oavsett längden på den som sitter där.

    Är det alltså meningen att höjden ska justera sig själv på något vis? I sådana fall funkar det inte i våran bil.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Dra ut och släpp högre upp.
    Fredrik J

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Har återigen uppdaterat min första post.
    Verkar som de flesta här i tråden verkar som jag är ute efter rena skitbilarna bara för jag nämnde Kia som jag inte har några erfarenheter av, mer än att den hade utrustningen och stilen jag var ute efter, men det var ju bara ett EXEMPEL som sagt!

    Är inte ute efter en ren skitbil, isf hade jag behållt min 9-3 och kört den tills den rasade ihop helt.
    Vad jag är ute efter är en pålitlig bil för ett bra pris och som inte kommer kosta mig skjortan under ägandetiden!
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  18. #38
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    1. Inte äldre än 2008
    2. Inte rullat mer än 5000 mil
    3. Maxpris = 90.000:-
    Det blir inga roliga bilar om du frågar mig... http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... =1&f=a&o=1

    Bara att kolla Blocket för att på ett ungefär se vad du får för dom pengarna med dom krav du har på ålder & mil.

    kan tyvärr inte tipsa om nåt då jag ögnade igenom lite snabbt & där va inget jag själv skulle välja att köra.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    1. Inte äldre än 2008
    2. Inte rullat mer än 5000 mil
    3. Maxpris = 90.000:-
    Det blir inga roliga bilar om du frågar mig... http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... =1&f=a&o=1

    Bara att kolla Blocket för att på ett ungefär se vad du får för dom pengarna med dom krav du har på ålder & mil.

    kan tyvärr inte tipsa om nåt då jag ögnade igenom lite snabbt & där va inget jag själv skulle välja att köra.
    Något du kan rekommendera i prisklasserna upp till 150k då?
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  20. #40
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Köpa nyare bil, men vad för någon?

    695 bilar, ändrar man istället till 90 - 100 000 kr så får man 893 träffar.
    Känns som om det finns en prutmån på 5 - 10 %.

    Gäller ju samma i 150 klassen.

    150-160 000 kr 1561 bilar.
    Urvalet blir ju betydligt större.

    Sedan kan det ju vara bra om man har några tusen kvar så att man inte lägger allt på bilköpet.
    Kanske ska man räkna tex med 150 för första året?
    Det skulle inkludera försäkring, service och att något oförutsett händer.
    Kan det blir budget minus 15 000 kr (om man räknar allt de tre kostnaderna till 5 000/st).
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Passar någon nyare motor i 9-5 2,3t -98?
    Av soulprovider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 13:24
  2. Rätt att köpa nyare 9-3 just nu?
    Av Gerling i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 13:09
  3. Vågar man köpa en 9-5og från 98-01? (ev nyare)
    Av Reagger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 15:18
  4. Vågar man köpa en nyare 9-5a 03-??
    Av Indalsman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 19:28
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •