Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Skillnad NG9-3 2007 till 2009

  1. #1

    Skillnad NG9-3 2007 till 2009

    Hej,

    Är barnsligt förtjust i 9-3:an! Men kan inte komma underfund med vilken modell som är mest prisvärd.

    Sneglar mest mot en Aero TTid eller en Vector TTid! Är det stor skillnad på dessa bilar i att äga eller köra? Är Aeron avsevärt dyrare att försäkra, serva?

    Är diesel bästa valet eller är bensin/etanol ok med tanke på att de är något billigare?

    Drömbilen är denna!
    https://www.kvd.se/sv/auktion/person...09_538617.html

    Eller kan jag lika gärna köra en Vector som denna?
    https://www.kvd.se/sv/auktion/person...07_532561.html

    Vet att det skiljer lite hk, men är Aero överlägsen på andra plan också?

    Kanske lite dumma frågor men alla hjälp och tips uppskattas!

    Tack på förhand!
    /Linus

  2. #2

    Re: Vilken SAAB 93 mellan 2007 och 2009

    Hej! Bilarna du jämfört är två helt olika bilar, det är bara en vanlig TiD mot den nya TTiD. Du har ju två stegs turbo i den nya, och som jag hört ska vara riktigt lajbans att köra. Vet inte av egna erfarenheter så jag yttrar mig inte så mycket om den biten. Försäkra tror jag inte det skiljer mycket på, om du väljer 2 modeller i samma årsklass. Jag har själv en Turbo X som kostar mig ~8600 om året,(lägenhet/gata) det gjorde min förra också som var från 2005(Aero), något mindre kanske. Bara för du väljer Aero, och som du måste , blir den inte avsevärt dyrare att försäkra. Sen som du själv säger, att du tittar på TTiD bilarna, blir det just diesel, och kör du ej mycket >2500 om året så lönar det sig inte, då dessa kostar mer i skatt än just bensin. Du sparar på att tanka lite men får en saftig räkning när skatten ska in.
    Värt att tänka på är att om du väljer biopower motorerna som typ alla är idag. Känns dom riktigt slöa, dem gamla hederliga 2003-2006 2.0T,(210Hk) är mycket trevligare att köra och är mer alerta när du trycker på. Mitt tycke!

    /Robban

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Vilken SAAB 93 mellan 2007 och 2009

    Välkommen hit!
    Extern facelift kom 2008.
    Diesel-Aeron kom under 2009, när konceptet Aero gjordes om.
    /Johan

  4. #4

    Re: Vilken SAAB 93 mellan 2007 och 2009

    Tack för alla tips! Blir lite sugen på en biopower istället, nu när bensin/diesel sticker. Någon som vet varför det kan variera så mycket i skatt på olika TTiD? Kan vara allt från 2900 till 4400. Verkar som om manuell har bättre skatt.

    Någon ska kan rekomendera att köra med paddlar?

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Vilken SAAB 93 mellan 2007 och 2009

    Min 320d med 184hk har följande information i registreringsbeviset

    Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 128,0 g/km
    Årsskatt, kr: 1576

    En automatväxlad bil har högre CO2 g/km och då en högre skatt.

    Läs under koldioxidutsläpp http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6

    Re: Vilken SAAB 93 mellan 2007 och 2009

    Tack för länken, mycket bra!

    Nu blir man ju bara nojig över det här med reservdelar. Min tro är att det löser sig på sikt. Vad tror ni?

    /Linus

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Vilken SAAB 93 mellan 2007 och 2009

    Citat Ursprungligen postat av flinus_85
    Tack för länken, mycket bra!

    Nu blir man ju bara nojig över det här med reservdelar. Min tro är att det löser sig på sikt. Vad tror ni?

    /Linus
    9-3 kommer inte vara några problem under ett antal år framöver, det finns tillräckligt många sådana i trafik för att det skall vara värt att hålla lager.

    Ng 9-5 är däremot en annan sak i mina ögon, i den mån det kommer finnas modellspecifika reservdelar så kommer dessa ha ett högre kostandsläge än vad vi är vana vid. Sedan finns det andra på detta forum som frenetiskt argumenterar för att detta inte är fallet, men de har inte lyckats övertyga mig.

    /Johan

  8. #8

    Re: Vilken SAAB 93 mellan 2007 och 2009

    Ok, gott! Men frågan är hur prisläget blir?

    Måste bara notera att jag inte heller ser den absoluta fördelen med en Aero framför Vector. ´Vectorn har nästan samma prestanda och är billigare att äga! Vilka detaljer gar jag miste om? För hk är ófta den samma.

    Fråga 2: vad räknar ni med att en Aero Biopower drar i etanol?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Vilken SAAB 93 mellan 2007 och 2009

    Citat Ursprungligen postat av flinus_85
    Ok, gott! Men frågan är hur prisläget blir?

    Måste bara notera att jag inte heller ser den absoluta fördelen med en Aero framför Vector. ´Vectorn har nästan samma prestanda och är billigare att äga! Vilka detaljer gar jag miste om? För hk är ófta den samma.

    Fråga 2: vad räknar ni med att en Aero Biopower drar i etanol?
    Är ingen expert på det här, men Vector eller Aero blir väl ofta en utseendefråga? Vectorn kan väl med ett antal tillvalspaket komma upp i Aero-standard? Tror man måste lära sig vad tillvalspaketen innehåller och sedan granska de bilar man är intresserad av. Litet krångligt - enklare att köpa en Aero direkt!

    Aero:n har i alla fall alltid sportchassie, de största bromsarna, de lyxigaste stolarna och ett annat utseende än Vector. Aero:n är mindre vanlig, vilket är trevligt i sig. Tycker båda varianterna är snygga, men håller mig till Aero.

    Min 9-3 Aero BioPower 2,0t cab drar vid blandad körning precis under litern etanol. Är rätt nöjd med det, men tror jag lärt mig köra litet snålare under vintern och hoppas få ner förbrukningen litet till.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  10. #10

    Re: Vilken SAAB 93 mellan 2007 och 2009

    Läst på en del om det på bilpriser.se och precis som du säger finns där en rad olika paket. Dock verkar valet av TTID givet oavsett modell. Någon som vet när SAAB började med detta?

Liknande ämnen

  1. Skillnad tygmattor 2003-2007 och 2008->, NG9-3
    Av zandman72 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-06-14, 23:21
  2. Kamlåsverktyg B207 210hkr 2007-2009
    Av CalleH i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-14, 16:02
  3. Uppdatera kartor till navi/stereon till Saab, 9-5 2007.
    Av Glidaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-02-13, 19:43
  4. Rattknappar ng9-3 2009 till kenwood
    Av Klister i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 11:14
  5. Skillnad mellan NG9-3 2008 vs. 2009
    Av Patrik 319 i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •