Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 75

Ämne: Hur ofta tanka bensin i Biopower?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Konstigt att man skall behöva tanka ren bensin med tanke på att det är just E85 man tankar i sverige, så 15% av allt motorn förbränner är ändå ren bensin. På vintern till och med 25% bensin. Detta tyder ju på att etanolen måste vara väldigt hemsk mot de stackars motorerna.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Konstigt att man skall behöva tanka ren bensin med tanke på att det är just E85 man tankar i sverige, så 15% av allt motorn förbränner är ändå ren bensin. På vintern till och med 25% bensin. Detta tyder ju på att etanolen måste vara väldigt hemsk mot de stackars motorerna.
    Jupp, du ska veta hur gäggigt det blir.
    Lyfte av toppen på polarens volvo för nåt år sen, han ville köra billigt och tankade 50% bensin och 50% etanol.
    Bortsett från att den gick ryckigt kall så funkade den i 6mån, sen gjorde etanolen sitt.

    Vill inte veta hur det blir om man kör e85 i 10.000mil.
    Saablös dåre

  3. #23

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    När min bränslepump rasade i hede i Härjedalen fixade den lokala bärgaren dit en ny. När jag frågade hur det kom sig att han hade pumpar liggande så berättade han att han byter 5-6 stycken varje säsong. Det kommer sig av att alla biopower kör etanol i stan men när de kommer till Härjedalen finns ingen etanol att tanka. De tankar då bensin och pumpen lägger av. Gissningsvis är det avlagringar som lossnar när man börjar köra bensin igen och sätter igen pumpen. Behövs inte mycket skräp för att den skall stanna. Min 9000 har aldrig gått på etanol, men jag var glad att bärgaren var servicemedveten! inte var det dyrt heller. Inte kul att sitta fast i Härjedalen på söndag när jobbet börjar i Göteborg på måndag. En eloge till bärgaren i hede!

  4. #24
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    Konstigt att man skall behöva tanka ren bensin med tanke på att det är just E85 man tankar i sverige, så 15% av allt motorn förbränner är ändå ren bensin. På vintern till och med 25% bensin. Detta tyder ju på att etanolen måste vara väldigt hemsk mot de stackars motorerna.
    Etanolen är det inget fel på det är färgämnet de blandar i som kläggar igen allt.

    "nä vi kan ju inte ha alkisar stå vid bensinmacken och supa sig fula" vem fan vill dricka 1.5dl bensin per 1 L etanol.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    19

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Nej, det står inget om det i instruktionsboken. Jag vet för jag plöjde den under julhelgen!

    Men nu när det varit under -10 har jag tankat bensin. Skulle kunnat tanka 50/50, men tanken var tom och vem orkar byta under tankningen? Men nu är det milt igen och nästa tank blir nog E85. Tror det kan vara en bra idé att köra igenom en tank bensin någon gång, men det spelar säkert ingen roll om det blir var 5:e eller var 20:e.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av Pongu
    Nej, det står inget om det i instruktionsboken. Jag vet för jag plöjde den under julhelgen!

    Men nu när det varit under -10 har jag tankat bensin. Skulle kunnat tanka 50/50, men tanken var tom och vem orkar byta under tankningen? Men nu är det milt igen och nästa tank blir nog E85. Tror det kan vara en bra idé att köra igenom en tank bensin någon gång, men det spelar säkert ingen roll om det blir var 5:e eller var 20:e.
    Vänta du några mil till
    Saablös dåre

  7. #27
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Köpte vår för nån månad sen och har kört varannan tank

  8. #28

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Har kört etanol dom första 250 milen, men tankade bensin nu några tankar.
    Tycker bilen går betydligt bättre på bensin, på etanol var den väldigt ryckig på lågvarv, nästa så det blev kärringstopp...
    Nu kör jag ju iof en Cadillac BLS men samma motor, men kan ju stämma med avlagringar, bilen har ju stått i ett par år, tydligen tankades etanol från fabrik enligt bilsäljaren så bilarna var väldigt svårstartade inför leveransservice...

    Får nog testa E85 igen när tempen stiger lite se om den går bättre. Tråkigt bara att den har såå liten tank, får ju tanka två gånger i veckan när den dricker 1.15/mil mot 0,8/mil vid bensin.

    Min gamla flexifuel Peugeot var bättre där med 0,95/mil vid etanol och 0,85/mil vid bensin... men det är väl priset man får betala för hästkrafterna i saabmotorn kanske...

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Biopower-9-5:or återkallades ju i massor för byte av soppapump. Borde ju ha löst problemet, eller?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  10. #30

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    I instruktionsboken rekomenderas det att tanka bensin var 10 000km..

    Min lokala SAAB återförsäljare/verkstad rekomenderar var fjärde tank bensin.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    detta kläggproblem kan man lösa upp med 10-15 liter bensin det behövs inte en hel tank. Sen räcker det nog att man gör det 1-2 ggr per år.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    På vintertider kör jag med bensin i vilket fall,

    sparar man något på att köra på etanol när bensinpriset ligger runt 12kr/litern?
    Vi kör endast bensin i BioPen, tycker man får ut det bästa av bilen och ekonomin på så sätt. Tack vare chippning så har man lika mkt kraft med såväl E85 som bensin i tanken så drivmedelskostnaden kan hållas nere samtidigt som man kan åtnjuta miljöbilsfördelarna med gratis parkering, lägre skatt och tullfrihet.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    På vintertider kör jag med bensin i vilket fall,

    sparar man något på att köra på etanol när bensinpriset ligger runt 12kr/litern?
    Vi kör endast bensin i BioPen, tycker man får ut det bästa av bilen och ekonomin på så sätt. Tack vare chippning så har man lika mkt kraft med såväl E85 som bensin i tanken så drivmedelskostnaden kan hållas nere samtidigt som man kan åtnjuta miljöbilsfördelarna med gratis parkering, lägre skatt och tullfrihet.
    just därför skattelättnaderna och andra förmåner borde vara på bränslet ist för bilen...
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    På vintertider kör jag med bensin i vilket fall,

    sparar man något på att köra på etanol när bensinpriset ligger runt 12kr/litern?
    Nee då det förbränns 30% mer än bensin så går du back ifall det är så dyrt.
    Det är väl ganska beroende av driftsförhållandena? Långkörning (dvs varm motor) och motorväg (där man bättre kan utnyttja det högre oktantalet) så är etanolen relativt sett effektivare, när motorn är kall och man ligger på tomgång större merförbrukning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Bortsett från att den gick ryckigt kall så funkade den i 6mån, sen gjorde etanolen sitt.
    Vad hände med toppen då?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":wk6u4npa
    Bortsett från att den gick ryckigt kall så funkade den i 6mån, sen gjorde etanolen sitt.
    Vad hände med toppen då?

    M.V.H.[/quote:wk6u4npa]
    och kan du bevisa att det var just etanolen som gjorde att motorn tackade för sig...
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Vad hände med toppen då?

    M.V.H.
    och kan du bevisa att det var just etanolen som gjorde att motorn tackade för sig...
    Hade även varit kul att veta om han fixat så att motorn fick mer bränsle eller om den gick magert... Känns inte så vettigt att jämföra original Biopower och fulkonverterade bilar i samma tråd.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Vi kör endast bensin i BioPen, tycker man får ut det bästa av bilen och ekonomin på så sätt. Tack vare chippning så har man lika mkt kraft med såväl E85 som bensin i tanken så drivmedelskostnaden kan hållas nere samtidigt som man kan åtnjuta miljöbilsfördelarna med gratis parkering, lägre skatt och tullfrihet.
    just därför skattelättnaderna och andra förmåner borde vara på bränslet ist för bilen...
    Etanolen du tankar på macken är ju redan subventionerad, hur mycket mer subventionerad ska den behöva vara? Kör man etanolbil för miljöns skull kan det väl få kosta lite extra.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Etanolen du tankar på macken är ju redan subventionerad, hur mycket mer subventionerad ska den behöva vara? Kör man etanolbil för miljöns skull kan det väl få kosta lite extra.
    joo den är redan rejält subventionerad, problemet är att inte ens då kan den vara lika billig som de fossila drivmedlet.

    men håll med mig om att om det är så att alla köper biopower bara för att sedan köra på bensin kommer det kosta mer i slutändan för alla. tillslut kommer ju alla skattelättnader försvinna även för de som tankar e85.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Varva med bensin i en BioPower

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Etanolen du tankar på macken är ju redan subventionerad, hur mycket mer subventionerad ska den behöva vara? Kör man etanolbil för miljöns skull kan det väl få kosta lite extra.
    joo den är redan rejält subventionerad, problemet är att inte ens då kan den vara lika billig som de fossila drivmedlet.

    men håll med mig om att om det är så att alla köper biopower bara för att sedan köra på bensin kommer det kosta mer i slutändan för alla. tillslut kommer ju alla skattelättnader försvinna även för de som tankar e85.
    Så länge man är ärlig med varför man köper en etanolbil stör det inte mig personligen, men jag tycker inte heller om när folk enligt egen utsago köper en etanolbil för att de vurmar för miljön, och sedan tankar bensin för att de tjänar 50 öre/mil på det. Den stora förlusten man gör på en etanolbil kommer ju istället på de tätare serviceintervallen, och de ska ju följas oavsett om du kör på bensin eller etanol, och att snåla på drivmedlet gör inte mer skillnad än runt 1000-lappen om man kör runt 1500 mil om året.

    Jag tycker ju absolut att om vi ska ha skattelättnader för etanol så ska det som du säger endast komma de tillgodo som tankar etanol, men jag är också lite emot att subventionera etanolen ännu mer. Det känns lite som att de skattepengar som förloras på etanolen ska håvas in på bensin och diesel istället.
    Jag är ganska övertygad om att etanolen är ett olyckligt sidospår. Till dess att man kan framställa etanol ur t ex spillved från skogsbruket kommer miljönyttan att vara ganska tveksam. Till att börja med drar ju en etanolbil 30-40% mer bränsle, helt utan att nämna de problem med tillverkningen som finns i dagsläget. SVT har en bra dokumentär som jag kan rekommendera från Dokument Inifrån tror jag, jag vet inte om den är kvar på SVTPlay, om just etanolen. Så många andra länder har ju inte hakat på etanoltåget i någon större utsträckning, och Kina har ju tillkännagivit att de ska satsa på metanol som förnyelsebart drivmedel.

    Jag är alltså inte säker på om jag överhuvudtaget vill subventionera etanol alls. Det känns lite som att man hade för bråttom när man byggde ut en hel infrastruktur för att tanka ett bränsle som inte riktigt gör den miljönyttan man trodde, som inte kunde tillverkas till ett pris som kunde konkurrera med bensin och diesel.

    Jag tror att om man vill påverka miljön så lite som möjligt till en rimlig kostnad är det i dagsläget en snål diesel man bör välja.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tanka E85 i NG9-3 2,0t Biopower?
    Av Saabmorsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2019-11-18, 07:41
  2. Att tänka på? Köp av 08- 9-3SC 2.0t Biopower
    Av wyyx i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-08-14, 10:53
  3. Köra Biopower steg 1 på bensin
    Av PetKang i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 20:24
  4. Vad tänka på vid köp av en 9-5 2,0t BIOPOWER -06?
    Av Sundance Kid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 19:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •