Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

  1. #1

    Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Hej!

    Min Saab 9-5 2.0t -00 (17700mil) som jag kört ca 700 mil har plötsligt börjat dricka mycket olja.
    Turbo + vevhusventilation är bytt för 1500 mil sedan på auktoriserad Saab-verkstad och bilen är servad för ca 600 mil sedan med ny olja och nytt filter. Till en början så kollade jag oljan frekvent för att se om motorn tog någon olja vilket den inte såg ut till att göra men nu hade den tagit 1 liter på ca 400-500 mil. Kanske mindre. En bekant sa att det sitter en oljesil som kan vara igen täppt av skit och den på så vis skulle på något sätt ta olja. Min fråga är då, är det möjligt att det bara är silen som är full av skit eller är det något annat som kan vara fel?

    Mvh

  2. #2

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Igensatt sil kan i sig inte göra att den drar olja, men det kan göra att smörjningen inte fungerar och nya turbon rasar. Fast om verkstan gjorde rätt gjorde dom ren silen vid turbobytet.

    Du kanske bytte oljesort vid oljebytet?
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Det står faktiskt på kvittot som jag fick med bilen att tråget var nerplockat och rengjort.

    Möjligt att jag bytt fabrikat vid oljebytet men skulle det påverka oljeförbrukningen? Jag kör nu på 5W-40.

  4. #4

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Någon som har något annat förslag på vad det kan vara? Kan nämligen inte se att den skulle trycka ut olja genom någon packning så det kan man också utesluta. Upptäckte idag för första gången att den blårök lite grann vid start men försvann ganska så fort igen och även när jag startade några timmar senare så rök den inte.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Kanske värt att göra kompressionstest på motorn?

  6. #6

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Olika oljor kan ge olika förbrukning.
    Vad är det för 5W-40 olja som uppfyller Dexos2, eller har du hällt i fulolja?
    Signaturlös

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Har du använt fulolja kan det vara en orsak.

    Men om den blåröker vid start skulle jag kolla komp på alla cylindrar.

    Om det ser bra ut skulle jag välja att kolla upp turbon igen. Det kan vara så att den är dålig eller att de slarvat med silrengöringen när verkstan bytte turbo och isf är det ju verkstan som har gjort fel...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  8. #8

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Jag får väll erkänna att jag faktiskt använt fulolja (Biltema) så ska byta på den imorgon. Mobil1 klassas väll som bra?

    Om det skulle vara kolvringarna, vilket jag gissar på att komprovet skulle bevisa om det är så borde den väll blåryka vid varje start. Har endast hänt en gång hittils efter att den varit stående i två dygn.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Inget fel på Biltema-oljan så länge du använder rätt sort och ser till att byta i tid.
    Mobil1 är fina grejer men det är dyrt. Kör själv på det och det har fungerat bra för många andra Saab-ägare.

  10. #10

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Ska testa att byta ändå. Men eftersom att den endast har blårykt en gång vid start. Är det troligt att det kan vara kolvringarna som är dåliga då och finns det några andra symtom om dem är dåliga?

  11. #11

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Köpte en 9-3 2.0 T ny 1999 har nu gått 27000 mil på enbart biltema 5-40 helsyntetisk går fint än idag

  12. #12

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Citat Ursprungligen postat av kapten65
    Köpte en 9-3 2.0 T ny 1999 har nu gått 27000 mil på enbart biltema 5-40 helsyntetisk går fint än idag
    Det gör den väl knappast lämplig att hälla i en T7-motor?

    För övrigt har Biltema en Dexos2-klassad olja. Enl. min erfarenhet ger den ökad oljeförbrukning jämfört med t.ex. GM Dexos2.
    Signaturlös

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av kapten65
    Köpte en 9-3 2.0 T ny 1999 har nu gått 27000 mil på enbart biltema 5-40 helsyntetisk går fint än idag
    Det gör den väl knappast lämplig att hälla i en T7-motor?

    För övrigt har Biltema en Dexos2-klassad olja. Enl. min erfarenhet ger den ökad oljeförbrukning jämfört med t.ex. GM Dexos2.
    GM-LL-A-025 klassning går också bra att ha. Vilket en av biltemas oljor har.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #14

    Re: Saab 9-5 2.0t börjat dricka olja

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Det gör den väl knappast lämplig att hälla i en T7-motor?

    För övrigt har Biltema en Dexos2-klassad olja. Enl. min erfarenhet ger den ökad oljeförbrukning jämfört med t.ex. GM Dexos2.
    GM-LL-A-025 klassning går också bra att ha. Vilket en av biltemas oljor har.
    Lite märkligt med Biltemas oljor. Den som nu klassas Dexos2 var tidigare klassad GM-LL-A-025, samma pris och samma artikelnummer. Men nu har dom, i alla fall på nätet, en ny GM-LL-A-025 för en tia billigare men i en gammal(?) flaska. Den har jag dock inte hittat i butiken. Undrar vilken som är bäst?
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Saab 900 -98 204L som börjat dricka som en häst. Why?
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 05:51
  2. Börjat läcka massor olja efter helgens kyla
    Av tebbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 01:26
  3. min saab har börjat låta??????
    Av zorro_5592 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 21:02
  4. 9-3 -01 185hk börjat dra olja? Varför?
    Av Bowman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •