Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Köpt ng 9-5 på kvd

  1. #1

    Köpt ng 9-5 på kvd

    Har köpt en 2.0t biopower. Inte betalat den ännu och kan backa ur. Det som oroar mig är om det elektriska krånglar. Kommer ju förstås att ha den helförsäkrad men hur är det med diagnoser, uppdateringar etc. Vågar jag?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Köpt ng 9-5 på kvd

    Klart du vågar!
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Köpt ng 9-5 på kvd

    Om du redan köpt den kommer inte KVD bli så glada på dig om du drar dig ur baserat på att du eventuellt "inte vågar". Som minst får du betala slagavgiften.

    Angående själva bilen så finns ju viss risk att det kommer bli svårt att få tag på delar. Hur många eftermarknadstillverkare kommer göra delar till en bil som bara tillverkats i några tusental(?) exemplar?

    Bilen i sig tror jag är utmärkt kompetent dock och jag misstänker att du fick den till trevliga pengar.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Köpt ng 9-5 på kvd

    Reservdelar köper man av Saab Parts. Inget problem.
    Det TS är orolig för, med viss rätta, är om det kommer finnas uppdateringar till system som kanske inte fungerar 100%.
    Det finns ju ingen som utvecklar bilen vidare och fixar eventuella gremlins. Sen kan man ju undra hur stor skillnad det är på mjukvaran i ng9-5 och den i motsvarande Insignia...
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Köpt ng 9-5 på kvd

    Har också kikat på en NG9-5 men delar samma oro om elektroniken och uppdateringar. Och ska vi vara ärliga så är väl inte heller reservdelssituationen löst till 100 % heller? Visst, slitdelar kommer väl alltid att gå att få tag på men mer modellunika delar som kaross och inredning då? Vissa underleverantörer har ju gått i kk, är det helt klart att man kommer att kunna få fram alla delar (till rimliga priser)?

    När det gäller elektroniken så är det väl mer regel än undantag att tillverkarna kommer med mjukvaruuppdateringar till bilens datorsystem. I princip varje större komponent som motor, växellåda, bromsar, strålkastare, klimatanläggning, multimedia osv. har ju nu för tiden egna datorsystem. Plus all övrig elektronik som styrs av ett antal databoxar.

    Oavsett märke så tror jag inte att någon premiumbil av årsmodell 2011 inte kommer att få mjukvaruuppdateringar under sina första 5 år som löser problem, eller förbättrar och lägger till nya funktioner. Detta går man alltså miste om med en NG9-5?

    Tidigare erfarenheter säger mig att många små problem och komplikationer med elektroniken kan uppstå och visa sig först efter något år och kanske inte på alla exemplar.

    T.ex. hade jag en bil där automatlådan började bete sig konstigt åt på vintern, när bilen var väldigt kall. När jag lämnade in den på service så fick jag reda på att det var ett fel som uppstod på ett fåtal växellådor men tillverkaren hade utvecklat en förbättrad programvara till växellådans databox som löste det. Uppdateringen ingick i den vanliga servicen.

    Situationen kanske kan ändras så att det blir tryggare, men JUST NU vill jag personligen inte lägga 2-300 000 kr på en bil som kan bli stående (för evigt?) för att det inte går att få fram t.ex. en ny databox som går att anpassa till just min bil, eller för att en bugg i programvaran gör att vissa funktioner har slutat fungera. Ska jag köpa en ny bil, dessutom en helt ny modell, vill jag känna mig trygg i att det finns en tillverkare som utvecklar den och hittar lösningar på ev. kommande problem.

    Sen är det en jäkligt fin bil utvändigt, skön att köra så jag har inget emot den (förutom att inredningen känns lite billig). Men för mig är det för mycket pengar att gambla med.

    Men som sagt, om Saab får en ny ägare så kanske situationen kan förändras även om det verkar väldigt osannolikt just nu.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Köpt ng 9-5 på kvd

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Vissa underleverantörer har ju gått i kk, är det helt klart att man kommer att kunna få fram alla delar (till rimliga priser)?
    Jasså? Har du något exempel på någon?
    Vet att Plastal och till viss del IAC hade det kärvt ett tag men jag trodde man hade repat sig. Att någon av GMs leverantörer skulle gå i konkurs p.g.a. Saab känns märkligt.

    När det gäller mjukvara till motor/växellåda är det ju samma hårdvara som GM använder.
    Fredrik J

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: Köpt ng 9-5 på kvd

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Vissa underleverantörer har ju gått i kk, är det helt klart att man kommer att kunna få fram alla delar (till rimliga priser)?
    Jasså? Har du något exempel på någon?
    Vet att Plastal och till viss del IAC hade det kärvt ett tag men jag trodde man hade repat sig. Att någon av GMs leverantörer skulle gå i konkurs p.g.a. Saab känns märkligt.

    När det gäller mjukvara till motor/växellåda är det ju samma hårdvara som GM använder.
    Nja, inte mer än att jag minns ett nyhetsinslag på tv där man rapporterade att 75 av Saabs 800 underleverantörer fanns i Sverige och att några av dem hade lagt ner eller gått i konkurs redan innan besked om Saabs konkurs.

    Det du säger om mjukvara låter ju betryggande i alla fall.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Re: Köpt ng 9-5 på kvd

    Citat Ursprungligen postat av svendufva
    Har köpt en 2.0t biopower. Inte betalat den ännu och kan backa ur. Det som oroar mig är om det elektriska krånglar. Kommer ju förstås att ha den helförsäkrad men hur är det med diagnoser, uppdateringar etc. Vågar jag?
    Hur gick det?

  9. #9

    Re: Köpt ng 9-5 på kvd

    Köpte den och hittills mkt nöjd. Går som en klocka och snål på bränsle!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Re: Köpt ng 9-5 på kvd

    Grymt! Berätta gärna mer om dina erfarenheter med bilen! Hur snålt går den?

Liknande ämnen

  1. Va har jag köpt för og9-3?
    Av Lampan i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 12:44
  2. Vad är det jag har köpt?
    Av Wigglo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 22:30
  3. KÖPT NY BIL:D
    Av Saabfille i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 20:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •