Sidan 3 av 25 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 484

Ämne: 9-3 SS goes TwinCharged - Turbo + Kompressor

  1. #41
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Då blev det atagligen ingen egen test för att se om du märker skillnaden, när någon annar har eller inte har monterat staget?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #42
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Jag har monterat staget själv, men eftersom jag inte kom iväg till Kinnekulle så har det inte blivit något test då jag inte har någonstans att testa det ordentligt.

    Men vi får väl slänga upp en konbana på någon stor parkering någon helg och prova med och utan staget för att se om det gör någon skillnad
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #43
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Så var bilen igenom besiktningen utan några anmärkningar.

    Besiktningsmannen frågade mig hur många hästkrafter det var i bilen, då svarade jag bara: "175 tror jag det står i regg-papprena" och flinade lite.
    När besiktningen var klar och vi väntade på att protokollet skulle skrivas ut så frågade han igen hur många hästar det var i bilen, då fick han ett tydligt svar av mig.
    Trevlig snubbe, så vi blev ståendes och tjôtade lite om etanolkonvertering och bankörning innan jag åkte hem.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #44
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #45
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Så var det roliga slut för den här gången, BioPower Steg3 blev för mycket vrid så kopplingen pallar inte.
    Nåväl den har ju gått 18000 mil så det var inte helt oväntat heller.

    Har petat i Steg1+ istället och tankat bensin för att få ner vridet, så nu går det att köra iaf.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Surt. Vet tyvärr precis hur det känns. Jag valde dock den dyra vägen att få en hårigare koppling monterad. Så fort det blir lite roligare så dyker det upp följdsjukdommar.
    Blir det värre koppling i framtiden eller vad är planen?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #47
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Trist! Men precis som Realtid sa är du inte ensam, bytte själv till värre 2011.
    Men det positiva, värre koppling + mer vrid = mycket roligare.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  8. #48
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Jo men det positiva i kråksången är ju såklart att jag kommer ju slänga dit en betydligt värre koppling, och då är det bara turbo + downpipe kvar för mera trim (obotlig optimist, javisst!)

    Jag har dessutom hyrt in mig i garage med lyft nu så tanken är att bytet ska göras på egen hand.
    Därutöver så har jag en ganska lång lista på grejor jag tänkt fixa med bilen så jag ska köpa mig en billig bil att köra i vinter (givetvis en till Saab), ställa av SS'en och fixa till den så den är hel och fin till våren.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #49

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Jag har dessutom hyrt in mig i garage med lyft nu så tanken är att bytet ska göras på egen hand.
    Tänk på att subframen ska ner, kopplingsbyte på NG93 är svårare än vad man kan tänka sig! Är du minsta osäker LÄMNA IN DEN till en verkstad, Maptun är riktigt duktiga på det där!

  10. #50
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Jag har dessutom hyrt in mig i garage med lyft nu så tanken är att bytet ska göras på egen hand.
    Tänk på att subframen ska ner, kopplingsbyte på NG93 är svårare än vad man kan tänka sig! Är du minsta osäker LÄMNA IN DEN till en verkstad, Maptun är riktigt duktiga på det där!
    ÄÄÄÄÄH! Kan jag byta växellåda på min 900ng 2 gånger på gräsmattan med mattpiskarställningen som motorlyft så kan ju inte en 9-3ng vara så svår inomhus i garage?

    Jag är lite inne på att byta både växellåda och motor själv i min 9-3ng i vinter om jag får tag i garage som jag hoppas. Allt går bara man har tid och inte blir stressad eller frustrerad när något bråkar
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #51
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Tänk på att subframen ska ner, kopplingsbyte på NG93 är svårare än vad man kan tänka sig! Är du minsta osäker LÄMNA IN DEN till en verkstad, Maptun är riktigt duktiga på det där!
    Lämna in till verkstad lär man sig inget på
    Jag tänker blanda in hela kunskapsbanken/garagekompisarna i det här projektet, d.v.s både RonnyO och Krantz ska få bekänna färg (hoppas de inte läser den här tråden så jag kan göra en överrasknings-attack)

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    ÄÄÄÄÄH! Kan jag byta växellåda på min 900ng 2 gånger på gräsmattan med mattpiskarställningen som motorlyft så kan ju inte en 9-3ng vara så svår inomhus i garage?
    Det är de rätta takterna

    Jag hade även tänkt att blästra och måla subframen när jag ändå har ner den eftersom den som alla andra ng9-3 är lite smårostig.
    Därtill om ekonomin tillåter så drömmer jag om att lämna bort växellådan för att få i en Quaife-diff, men det måste jag räkna lite på vad det kan kosta.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #52
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Bilen som inte skulle bli ett projekt
    Hmm. Hur var det nu med det där? Det börjar mer och mer likna ett projekt. Eller vad är definitionen på ett projekt?

    Jag har fått förbud på att starta fler projekt hemma innan dom gamla är färdiga. Fast det där med "färdiga" ligger ju lite i betraktarens ögon. Det är nog där vi har lite olika ögon hemma...

    Det är ju en av få fördelar med en automatare, man slipper iaf tänka på kopplingen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #53
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Allt jag gjort hittills med bilen anser jag bara vara för ökad trafiksäkerhet och komfort *host host*, det är absolut inget projekt

    Som tur är så har jag inga projekt i övrigt så det är ingen som försöker stoppa mig i mina bravader, så länge jag lyckas hålla relaterade kvitton och räkningar i rätt pärm så finns dessutom ingen ekonomisk insyn.
    Vid eventuella frågor säger man bara "jag var ju tvungen att byta ditten eller datten så det var lika bra att köpa lite kraftigare saker så det håller längre" eller "det är bra för miljön att köra på etanol, så det är klart jag ska konvertera".
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #54
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Har fått ett för bra erbjudande för att tacka nej till, så det ser i skrivande stund ut som att en riktigt erfaren mek kommer byta koppling åt mig.
    Det blir några tusen dyrare men jag slipper få skit under naglarna
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  15. #55
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Det låter bra! På en ng9-3, eller vilken annan "normal" bil som helst, skulle jag inte vilja ge mig på att byta koppling själv. Jag har själv bytt koppling på en og900. Men där är det skitenkelt att göra med allt på plats i bilen tack vara att motorn sitter ovanpå växellådan och det inte behöver delas.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #56
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Angående felsökningen av pysljudet så finns en tråd som jag skapade här: viewtopic.php?f=3&t=324172

    Att bilen gick skit trodde jag ju berodde på ett luftläckage någonstans men det kan ju lika gärna ha varit att det inte kom bränsle som det skulle. Just nu kan jag inte fortsätta felsöka pysandet såklart förrän pumpen går igen.
    I söndags började bilen hacka och ha sig vid gaspådrag när jag var påväg söderut från norra Bohuslän. Intressant nog så blev det värre och värre när jag närmade mig GBG, så jag bestämde mig för att köra ut till garaget i Alafors istället för att åka hem ifall det skulle sluta med att bilen helt skulle lägga av.
    P0171 var en felkod att läsa ut, taskig bränsleblandning alltså... och jävlar vad bilen misstände visade det sig när man hade rullat in i garaget och inspekterade närmare hur motorn gick.

    Testade andra stift, tändspolar och LMM.
    Då påpekades det av någon med skärpt hörsel att det är värst vad det "pyser" från motorn, varpå ovanstående citerade text kommer in i handlingen. Plockade loss fuelrailen och med spridarna följde även en av de "dämpringar" (som det så fint heter i EPC) med upp (sitter som en adapter mellan spridare och toppen).
    På denna dämpring sitter det en o-ring som var trasig (därför följde ringen med upp såklart istället för att sitta kvar som de andra gjorde).

    Imorgon förhoppningsvis har jag en ny sådan o-ring att sätta dit så får vi se hur det går.... fortsättning följer.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  17. #57
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Pysande försvann med en ny o-ring, bilen går dock snusk fortfarande och misständer.
    Verkar vara tjall på bränsletrycket då det definitivt inte är 2,x bar kvar i 20 minuter efter avstängning som det står att det ska vara i WIS (det bara pyser när man trycker ventilen där man ska koppla på bränsletrycksmätare så någon soppa är det inte kvar).

    Den slangen jag använde i tanken när jag bytte pump köptes på Hydroscand och det var artikelnummer 1432-50. Den har NBR invändigt medans utvändigt är det en blandning av NBR och EPDM.
    Vid närmare kontroller så framstår det tydligt att EPDM är mycket olämpligt att ha till bensin, slutsatsen jag drar av detta är att eftersom det blev problem efter några tankar med bensin så har nog slangen i tanken lösts upp utvändigt och nu läcker som ett as förmodligen.

    Ny slang beställd hos AutoExperten: http://www.autokatalogen.se/afw/view_ar ... dNo=290346
    Den kommer finnas tillgänglig när de öppnar klockan 10 imorgon så då blir det ut till garaget och ta ner tanken för att byta slang (plus att jag byter bränslefilter då, och även tändstiften då jag inte vet hur det påverkats om den gått magert och med massa misständningar).
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  18. #58
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Fasen vad mycket extrajobb för en slangjäkel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #59
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Usch vad trist, men samtidigt skönt att det troligtvis bara är en slang som bråkar.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  20. #60
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: 9-3 SS Vector - Bilen som inte skulle bli ett projekt

    Jo men så i förmiddags åkte jag ut till garaget och startade bilen och körde upp den på liften (den gick då så bra den kunde med lite misständningar och skit men tillräckligt för att få den till rätt plats i garaget iaf).

    Så plockade vi ner tanken på den och öppnade upp och visst var det som så att slangen från pumpen var ju helt genom-rutten och hål i.
    Jippie tänkte jag, och en någon timme senare hade vi satt dit ny slang och monterat tillbaka grejorna.

    Vred nyckeln några gånger till On för att trycksätta systemet ordentligt inför första starten, men när jag bilen ska starta så går den typ bara på två cylindrar och dör direkt igen.

    MÅNGA försök senare så går den inte på några cylindrar alls längre.
    Jag har bytt stift och gått över alla anslutningarna bak vid tanken en gång till.
    Nu har jag ju ordentligt med tryck fram till fuelrailen så det bör knappast vara där problemet ligger nu.
    Det är helt vansinnigt att om jag avhjälper ett fel så blir det något annat.

    Plockar jag ur stiften efter några startförsök så är de helt blöta av soppa.
    Jag har provat att byta program, kopplat från batteriet en stund, laddat batteriet, kört med starthjälp, testat med startgas. Plockat ur tändspolar och satt stift i och man ser att det kommer gnista då.
    Jag hade dåligt med soppa i tanken så jag åkte och hämtade en dunk så det iaf är kvarts tank nu.

    Jag har helt slut på idéer så nu har jag åkt hem för att dricka kaffe, samla energi, låta bilen stå på laddning några timmar och hämta en klämma till avgassystemet eftersom en gick av när vi tog ner det förut idag.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. Skulle bara provköra bilen ..........
    Av Cabmange i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 03:28
  2. Projekt 9-3 SS Vector -03
    Av tesoro i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 11:47
  3. Vad skulle vara rimligt att begära för bilen?
    Av fader i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 23:19
  4. vad skulle ni köpa för bil när ni sålt bilen ?
    Av RolandPalinski i forum Allmänt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •