Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byte av kupefläktens reglerdon Saab 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61

    Byte av kupefläktens reglerdon Saab 9-3

    Hej

    Jag har haft problem med min kupefläkt varpå jag bytte själva fläkten för att det skulle resultera i att fläkten gick på Max hela tiden....!

    Jag har nu fått hem ett nytt reglerdon för kupefläkten (ACC) och följt bilder/anvisningar i tidigare trådar för att komma åt den. Problemet nu som uppstår är att jag inte kommer åt själva kontakten till denna.

    Har alltså fått bort handsfack och sidopanelen. Även luftkanalen till "fotvärmen".
    Har även skruvat bort själva reglerdonet/relät från kylklossen...

    Men då jag följer kabeln med handen så kommer jag inte åt själva kontakten för att koppla bort / byta detta.

    Snälla - finns det någon som teoretiskt och sakligt kan förklara i detalj hur jag skall göra??
    Behöver lösa detta innan jag måste åka hem imorgon så inte bilen immar igen helt ;-))

    Jag kan skicka bilder om så önskas...!
    // Saab 9-3 2,0T Polar Edition 2002, BSR 1

  2. #2

    Re: Byte av kupefläktens reglerdon Saab 9-3

    Hej,

    Vad hade du för problem med fläkten? Jag ska göra samma operation nästa vecka eftersom min kupefläkt stänger av sig själv lite då och då. Inga problem med variationer i varvtal på fläkten, bara on/off trots att full fart är på.

    Jag har vid flertalet tillfällen nu i vintras nästan kört av vägen då fläkten vart fridfullt knäpptyst till att börja vråla med full fart utan förvarning när jag kört hem från jobbet...

    Ang. kontakten så känn dig för med fingrarna, alt. trä in din mobiltelefon om det är trångt och försök ta en bild på den. Antagligen är det någon hake eller spärr som ska tryckas in för att lossa kontakten, och dessa brukar kunna sitta hårt...!

    Lycka till, jag följer utvecklingen inför nästa helg!

    /Andreas

  3. #3
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Byte av kupefläktens reglerdon Saab 9-3

    Jag följde en guide som var för ng900 när jag bytte på en og9-3, det stämmer inte till 100% med kontakten där nej så jag antar att du följer samma guide.

    Jag kan inte i detalj beskriva hur det gick till, men liksom föregående talare så har jag för mig att det var någon jobbig spärr som satt dumt till (man måste få in handen bakom den har jag för mig) och jag förlorade nog till och med lite skinn från ett finger i processen. Men det gick med lite fifflande att få bort grejorna, och jag är långt ifrån någon bilmekaniker så det här klarar du också om du klarat av att byta fläkten etc själv redan.

    Inte så mycket hjälp kanske men en förklaring till varför guiden du följer inte stämmer antagligen.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61

    Re: Byte av kupefläktens reglerdon Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Jag följde en guide som var för ng900 när jag bytte på en og9-3, det stämmer inte till 100% med kontakten där nej så jag antar att du följer samma guide.

    Jag kan inte i detalj beskriva hur det gick till, men liksom föregående talare så har jag för mig att det var någon jobbig spärr som satt dumt till (man måste få in handen bakom den har jag för mig) och jag förlorade nog till och med lite skinn från ett finger i processen. Men det gick med lite fifflande att få bort grejorna, och jag är långt ifrån någon bilmekaniker så det här klarar du också om du klarat av att byta fläkten etc själv redan.

    Inte så mycket hjälp kanske men en förklaring till varför guiden du följer inte stämmer antagligen.
    Att det inte är samma på 9-3an som i den där guiden har jag upptäckt. Problemet är att jag varken kan känna eller se kontakten :-(
    // Saab 9-3 2,0T Polar Edition 2002, BSR 1

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Byte av kupefläktens reglerdon Saab 9-3

    Jag har tyvärr ingen bättre beskrivning för det var ungefär ett halvår sedan jag utförde operationen själv.
    WIS till og9-3 suger tyvärr (eller så har jag bara aldrig förstått hur man använder det optimalt) så bilderna där i visar inte mycket mer än ungefär var kontakthuset sitter:
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61

    Re: Byte av kupefläktens reglerdon Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Jag har tyvärr ingen bättre beskrivning för det var ungefär ett halvår sedan jag utförde operationen själv.
    WIS till og9-3 suger tyvärr (eller så har jag bara aldrig förstått hur man använder det optimalt) så bilderna där i visar inte mycket mer än ungefär var kontakthuset sitter:
    Vet du (eller någon annan) hur jag får bort luftkanalen som går till luftutblåset på passagerarsidan? Det som ger luft mot fötterna var lätt att få bort men det andra har jag slitit i tills jag trodde att något skulle gå sönder ;-)
    // Saab 9-3 2,0T Polar Edition 2002, BSR 1

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    61

    Re: Byte av kupefläktens reglerdon Saab 9-3

    Citat Ursprungligen postat av BAAS 3-9
    Hej

    Jag har haft problem med min kupefläkt varpå jag bytte själva fläkten för att det skulle resultera i att fläkten gick på Max hela tiden....!

    Jag har nu fått hem ett nytt reglerdon för kupefläkten (ACC) och följt bilder/anvisningar i tidigare trådar för att komma åt den. Problemet nu som uppstår är att jag inte kommer åt själva kontakten till denna.

    Har alltså fått bort handsfack och sidopanelen. Även luftkanalen till "fotvärmen".
    Har även skruvat bort själva reglerdonet/relät från kylklossen...

    Men då jag följer kabeln med handen så kommer jag inte åt själva kontakten för att koppla bort / byta detta.

    Snälla - finns det någon som teoretiskt och sakligt kan förklara i detalj hur jag skall göra??
    Behöver lösa detta innan jag måste åka hem imorgon så inte bilen immar igen helt ;-))

    Jag kan skicka bilder om så önskas...!
    Finns det ingen som kan förklara...? Får inte bort lufttrumman/luftröret som sitter precis framför å kommer inte heller åt kontakten så jag kan byta... Verkligen tråkigt läge just nu :-(
    // Saab 9-3 2,0T Polar Edition 2002, BSR 1

Liknande ämnen

  1. Byta reglerdon Saab 9-5
    Av niklas75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 16:36
  2. Vad reglerar kupefläktens varvtal
    Av Mr Henke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 18:49
  3. Kupefläktens hastighet
    Av Fredde_cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 10:47
  4. Kupefläktens olika hastigheter dummar sig. (updaterad)
    Av ¤Robban¤ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 10:12
  5. Vad tror ni ett byte av reglerdon till ACC kostar att byta?
    Av Spizen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •