Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Turbo eller bara sliten motor?

  1. #1

    Turbo eller bara sliten motor?

    Hejsan,
    Jag har en Saab 9-5 2.3T 1998 års modell som är chippad av nordic performance. Bilen köpte jag för ca 1.5 år sedan, den har nu rullat omkring 24000 mil.
    Under tiden som jag haft bilen har det varit både små och stora fel som har gått att rätta till. För ca 800 mil sedan gick turbon åt skogen och har bytts till en helt ny. De som inte fixades då var dock vevhusventilatinonen, som jag i efterhand läst mig till kan vara en bidragande orsak till att turbon rasat.

    Nu är problemet, det tog lite tid innan jag fick reda på att vevhusventilationen var en gemensam "sjukdom" för denna bilmodell, så jag har ju kört runt 600 mil med min nya turbo med en kass vevhusventilation och troligtvis en helt torr kamkedja sen kan det ju även vara så att motorn tagit skada inte minst den nya turbon
    Vid uppstart ryker det något fruktansvärt och så håller det på i kanske 2 km tills bilen börjar bli riktigt varm, sen försvinner det... Jag har gjort ett litet videoklipp där jag beskriver hur det ryker vid gaspådrag vid stillastående precis efter motorn har startats. (Det ryker mer efter att man kört några 100 meter)
    http://youtu.be/_AyxHlkjTcw

    Röken är vit med inslag av svart/grå, olja drar bilen runt 1 dl per 40-50 mil som kanske är normalt för en så pass gammal bil? Kylvatten tycker jag inte att jag ser någon större förändring på just nu.
    Är där någon som kan ställa en symptom och kanske har en lösning på problemet så hade jag varit tacksam för era svar, jag känner både folk som skruvar med bilar till vardags och kan själv skruva lite om det bara är något litet problem.

    Att tillägga är att motorn känns lite bättre efter att vevhusventilationen bytts och kamkedjan har blivit tyst som en mus

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Turbo eller bara sliten motor?

    Gissar på kass topplockspackning. Lyft på locket till expansionskärlet och kolla om det bubblar och luktar avgaser.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Turbo eller bara sliten motor?

    Bilen drar någon form av vätska SÅ skall det inte se ut!

    Kolla om det ryker ur påfyllnadsställena.

  4. #4

    Re: Turbo eller bara sliten motor?

    Jo att det är någon form av vätska kan man ju vara ganska säker på men vad är det som gör att det händer?

    csan: Jag ska kolla upp detta!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Turbo eller bara sliten motor?

    Jag skulle nog tippa på topplockspackningen eller lager/packning i turbon.

Liknande ämnen

  1. Koppling eller sliten växellåda?
    Av YamaJan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 17:59
  2. Vad göra med sliten men fungerande turbo + extrafråga
    Av jockerr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 09:01
  3. 9000cse 2.0i montera turbo eller ny motor?
    Av Tobster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •