Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

  1. #1

    Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

    Hej!

    Som rubriken lyder så har jag en Saab 9-3 T7 185 hästars som klatrar som aldrig förr...

    Det började för ca 1 månad sedan, då motor lampan började lysa konstant (inge blinkningar) Åkte då in på Mekonomen och dom felsökte den åt mig, fick fram att Bypass-ventilen är dålig.. plus att Turbobyte var ett måste, så jag köpte en ny turbo och satt i, bytte 3 stycken slangar (Detta för 2 veckor sedan) Fick bort motorlampan ett tag då jag bytt dom 3 slangara... Så trodde att det var dom som orsakade något lekage så datorn fick fel avgasvärden..

    Sen kom dom tillbaka, och i Måndags läste jag och en Bypass-ventil kan kallas för Avlastningsventil och i folkmun: Dump-ventil. Beställde dendära Avlastningsventilen, fick hem den idag, monterade den... och då slocknade motorlampan och den gick som den skulle både effektmässigt och förbrukningsmässigt..

    Men då jag för några timmar sedan skulle ut så började den lysa konstant igen och dra ca 2-3 dl mer och sämre effekt (även om turbo mätaren visar på rött)... Det känns inte som 185 hästkrafter då den lyser.

    Börjar nu misstänka att det är LMM som lagt av eller? Har ju somsagt bytt dendära avlastningsventilen kollade också då upp dom dära 3 slangarna (C - W - R Slangen) och dom såg bra ut. Ganska irriterande att dendära lampan ständigt kommer tillbaka...

    Går det att koppla ur LMM och se om motorlampan försvinner eller något? Vart sitter LMM kontakten och går den att rengöra?

    Reserverar mig för stavfel osv då jag skriver detta i brådska :P

    Med vänlig hälsning!

  2. #2

    Re: Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

    Kanske ska tillägga att igår var det snö och regn då lampan lyste.
    Och idag är det soligt och luftstilla, torr luft också och nu lyser den inte, är det LMM eller vad tror ni?

    MVH

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 540
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

    Vilka felkoder får du ut när du läser ut dem?
    /Johan

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849

    Re: Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vilka felkoder får du ut när du läser ut dem?
    /Johan


    Måste rensas också efter bypass-vent.-felkod.
    Har du bytt slangarna som styr bypassen också, fattade inte riktigt..?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5

    Re: Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

    hej jag bytte 3 slangar som satt på en ventil ena slangen går till Dumpventilen och 2 andra går till motorn.. vet ni vilka jag menar? 3 st 4 mm (invändigt) slangar har jag för mig.

    Men nu kom jag på att det var en Magnetventil som jag beställde hem... Den som sitter vid luftburken men har fått tag på en dumpventil nu..

    Och felkoderna jag fick var p1110 (bypass ventil)

    Prövade att koppla ur LMM men det blev ingen skillnad, så det är förmodligen dumpventilen som är dålig... Jag gick bort mig helt då jag beställde en magnetventil istället...
    C-W-R slangarna är dessutom hel och tät. Är så dålig på motorer (Första bilen)
    bara snöskotrar jag kan skruva i..

    Tack för svaren iaf

    MVH

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849

    Re: Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

    Citat Ursprungligen postat av Linusp12
    hej jag bytte 3 slangar som satt på en ventil ena slangen går till Dumpventilen och 2 andra går till motorn.. vet ni vilka jag menar? 3 st 4 mm (invändigt) slangar har jag för mig.

    Men nu kom jag på att det var en Magnetventil som jag beställde hem... Den som sitter vid luftburken men har fått tag på en dumpventil nu..

    Och felkoderna jag fick var p1110 (bypass ventil)
    OK, men då kommer du inom kort ha en ny bypassventil med nya slangar till dito?
    En rensning av felkoden med diagnosinstrument så ska det nog vara grönt!

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7

    Re: Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Linusp12
    hej jag bytte 3 slangar som satt på en ventil ena slangen går till Dumpventilen och 2 andra går till motorn.. vet ni vilka jag menar? 3 st 4 mm (invändigt) slangar har jag för mig.

    Men nu kom jag på att det var en Magnetventil som jag beställde hem... Den som sitter vid luftburken men har fått tag på en dumpventil nu..

    Och felkoderna jag fick var p1110 (bypass ventil)
    OK, men då kommer du inom kort ha en ny bypassventil med nya slangar till dito?
    En rensning av felkoden med diagnosinstrument så ska det nog vara grönt!

    MVH
    Japp imorgon har jag en bättre begagnad, men den funkar... Alla är ju fan restade, finns inte att få tag i... Det verkar vara kända fel på saabarna med bypassventilen...

    Men för att korrigera mig lite, vist är bypass-ventilen den som sitter i batteri regionen, det går ett "grått" alu rör från kylaren (?) in till ventligen som senare går in till nått luft intag vid batteri regionen och ett uttag för en slang (slangen jag bytt ut då dom andra var torra och dåliga) sen sitter dom fast i gummi med klammrer. Ber om ursäkt för min okunskap, men lär mig mer och mer iom timmarna i garaget!

    Mvh och trevlig helg

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849

    Re: Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

    Citat Ursprungligen postat av Linusp12
    Men för att korrigera mig lite, vist är bypass-ventilen den som sitter i batteri regionen, det går ett "grått" alu rör från kylaren (?) in till ventligen som senare går in till nått luft intag vid batteri regionen och ett uttag för en slang (slangen jag bytt ut då dom andra var torra och dåliga) sen sitter dom fast i gummi med klammrer.
    Stämmer gott, ventilen släpper tillbaks övertrycket som blir mellan turbon och gasspjället när man släpper gasen, tillbaks in i insugsröret för att avlasta* turbon och förebygga att denne bromsas upp hastigt vid t.ex. gassläpp.

    *(Därför den bör kallas avlastningsventil)

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9

    Re: Saab 9-3 2,0T T7 2000 konstant motorlampa fortf...

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Linusp12
    Men för att korrigera mig lite, vist är bypass-ventilen den som sitter i batteri regionen, det går ett "grått" alu rör från kylaren (?) in till ventligen som senare går in till nått luft intag vid batteri regionen och ett uttag för en slang (slangen jag bytt ut då dom andra var torra och dåliga) sen sitter dom fast i gummi med klammrer.
    Stämmer gott, ventilen släpper tillbaks övertrycket som blir mellan turbon och gasspjället när man släpper gasen, tillbaks in i insugsröret för att avlasta* turbon och förebygga att denne bromsas upp hastigt vid t.ex. gassläpp.

    *(Därför den bör kallas avlastningsventil)

    MVH
    Fan vad bra! Då förstår vi iaf varandra. Men då jag bytt dendär så blir nog allt bra!
    Blir även ett steg 1 chip till veckan, 220 hästar blir den på då den är på 185 hästar nu blir det märkbar skillnad

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 19:19
  2. Saab 9-5 misständer, rycker konstant
    Av christer 123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •