Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kass magnetventil? Saab 900 2.0t -97

  1. #1

    Kass magnetventil? Saab 900 2.0t -97

    Hej tillbaka igen...

    Detta gäller min Saab 900 2.0 T -97 20000mil helt org. förutom ferrita halvsatts.

    Har tidigare haft tempmätare som fallit till botten (kass tempgivare) och check engine lampa (Kass lambdasond) som är åtgärdade.

    Men nu upplever jag bilen trött och att den inte laddar fullt hela tiden utan bara ibland och liksom slår ifrån för att sjunka ner till ett lägre laddtryck (GLT) Ibland laddar den på som tusan och drar iväg bra(på gränsen till rött) för att ibland bara ligga mitt på gult

    Har läst alla trådar jag kommit över och gjort följande:

    1. Lossat och kollat wastegaten så att den gick lätt och det gjorde den

    2. Sugit och kollat så att dumpen håller vacumet.

    3. Lossat och mätt spänningen fram till MV 12v

    4. Sugit och blåst i MV ok

    5. Mätte mellan stifften på den losstagna MV 0 ohm mellan alla stifften!!!!!!! Måste vara kortis eller?

    (Mv tickar hela tiden med tändningen på hör dock ej något när bilen är igång)

    Är MV kass?
    Är det bara att byta den och vilken ska man köpa och var köper man en sådan?
    Eller ska jag felsöka något mer innan?
    Ska även sätta in nya stifft idag NGK av rätt sort och tändkassetten är bytt vid 16000mil tror jag.

    Tacksam för tipps då jag vill att min saab ska gå så där gött som den glänser till och gör ibland

  2. #2

    Re: Dåligt laddtryck saab 900 2,0t -97

    Ingen som vet hur man mäter på magnetventilen?

    I och med att jag får 0 ohm mellan alla stiften så borde ju spolarna vara brända eller??

    Tacksam för hjälp nu så att jag kan få ordning på bilen någon gång

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: Kass magnetventil? Saab 900 2.0t -97

    Vad jag vet så kan man inte mäta om MVn är kass eller inte.
    Men med dom syptomen du beskriver o som jag hade på en 9000 jag kört så skulle jag byta.
    Köp ny o ingen beganad.
    Men ett tips är att testa med en som funkar hur de blir då.

    Men har den laddat in på de röda eller bara på gränsen till de röda?
    Halva gula brukar va glt o sen gränsen gult o rött är de max ladd om den inte är trimmad.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4

    Re: Kass magnetventil? Saab 900 2.0t -97

    Ibland har den fortsatt en bit in på rött för att sedan falla tillbaka till mitten av gult (GLT)
    Liksom dör av och ibland när jag ligger på 4:an och trampar på så håller den sig bara runt mitten av gult och känns slö.

    Skummt att den laddar för lågt ibland och för högt ibland eller?

  5. #5

    Re: Kass magnetventil? Saab 900 2.0t -97

    Update... 4/4 2012

    Körde med släp idag och när man låg på 3000varv och trampade på så laddade bilen upp till gränsen av rött för att sedan under fullgas ramla ner till mitten av gult. Släpte jag sedan och gjorde om proseduren så blev det samma igen precis som om den slår av?????

    Är det knacksensorn som slår ifrån eller vad? känns som att något plötsligt stryper laddtrycket till GLT ??

    Måste få tipps och hjälp på hur jag ska gå till väga för att lösa detta problemet då jag blir tokig på att bilen strular

    Så snälla alla tips är välkommna

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641

    Re: Kass magnetventil? Saab 900 2.0t -97

    hej, det skall vara 3 ohm i varje spole i MV, har du 0 ohm är det kortis och då är tyvärr även slutstegets trissor i boxen kass.
    Kolla i FAQ hur du mäter MV och slutsteg.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7

    Re: Kass magnetventil? Saab 900 2.0t -97

    Löst!

    Fick tag på en begagnad Magnetventil som jag mätte upp och fick samma värde som på min(0ohm)?? Som tur var fick jag testa den i min bil innan jag köpte den och fick då rätt laddtryck.

    Så nu går bilen kanon.
    Skumt att man inte kan ohm mäta upp Magnetventilen??

    Så nu kan jag fortsätta att modifiera en styrbox med t5suite till bilen och försöka få in steg 1

    Tack för alla tips!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641

    Re: Kass magnetventil? Saab 900 2.0t -97

    Citat Ursprungligen postat av emwroba
    Löst!

    Fick tag på en begagnad Magnetventil som jag mätte upp och fick samma värde som på min(0ohm)?? Som tur var fick jag testa den i min bil innan jag köpte den och fick då rätt laddtryck.

    Så nu går bilen kanon.
    Skumt att man inte kan ohm mäta upp Magnetventilen??

    Så nu kan jag fortsätta att modifiera en styrbox med t5suite till bilen och försöka få in steg 1

    Tack för alla tips!
    Som jag sa tidigare skall MV spolar hålla c:a 3 ohm, du mäter då mellan ytterstiften till mittstiftet, mellan ytterstiften är det c:a 6 ohm.
    Har du fått O ohm vid denna mätning är det kortslutning i spolen och om du ansluter en sådan MV till boxen kopplas drivstegets FET-trans. direkt till jord vid drift, vilket medför att dessa går sönder. Boxen kommer då inte att kunna reglera laddtrycket.
    Är det så att allt fungerar ok nu, innebär det att antingen har du mätt fel eller har du fel i mätinstrumentet.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. Symtom på kass bakre länkarmsbussning? (Update! Kass diff)
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 15:56
  2. Kass AMP1 eller Kass (E)HU?
    Av 9-3 Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 09:26
  3. Kass Magnetventil?
    Av WELiN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •