Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: ng900 startade inte idag alls?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    ng900 startade inte idag alls?

    Jag var ute o körde i förrgår senast o bilen köpte jag i december kanon har den gått inga problem alls med den. Nu när jag kom ut i garaget o skulle starta den händer inget starten snurrar men den tänder inte , inte det lilla minsta. Finns det bränslepumsrelä som på vectra att om den gett sig så kommer inga gnistor till stiften på denna oxå? Bensinpumpen då, jag hör inte den surra nånting vid vridning på tändning. Skall man höra den surra lite enligt Saab verkstan påstår en kille det där när jag ringde lite snabbt.

    Kan säga att tanken står på reserv men enligt SID skall jag komma 56km på det som är i, om den nu inte fått tuppjuck o visar kanonfel just nu så jag har för lite bensin i tanken. Jag skall tanka i den lite i morrn som fösta så jag e säker. Men va annars skall jag gå på o kunna kolla enkelt o smidigt för att utesluta utan att köpa på mig onödiga dyra delar.

    Kan säga att när den gjort checking på tändningen påslagen så blinkar check engine lampan lång + 6 snabba blinkningar

    Hur kopplar jag om jag skall bygla bränslepumsrelät så pumpen går hela tiden o testa om pumpen funkar alls eller om det är relät? nån skiss kanske?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Vad är det för motor? STartar den till på startgas?
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vad är det för motor? STartar den till på startgas?
    /Johan
    Jag har inte hunnit så långt jag tänkte utesluta tändkasett och sen pumpen men
    Måste uppdatera lite nu, av nån konstig anldning igår när jag var till garaget så testa jag att starta bilen då vipps så starta den på en gång, men såg då att SID visar bara 29 km kvar på tanken än senast 56. hmm jaja men check engine lyser hela tiden men den fan brummar igång o går ja som vanligt känns det som. Men vågar inte köra nåt jag skall tanka i den mer soppa o så. Måste jag in till nån o släcka check engine lampan eller slutar den o lysa av sig själv sen eller? Törs man köra den ändå så länge?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    125

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Tror du har soppatorsk. SID kan du inte lita på till 100%.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Tror du har soppatorsk. SID kan du inte lita på till 100%.
    Men varför tänds check engine lampan då? Gör den det om man får soppatorsk? Eller är det bara eventuellt för att den gått torrt via bensinpumpen

  6. #6

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    häng av batteripolen en 10-15min så kommer den slokna, men är det något som är fel så tänds den igen efter ett tag. kan vara ett bra test iallfall.

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vad är det för motor? STartar den till på startgas?
    /Johan
    Jag har inte hunnit så långt jag tänkte utesluta tändkasett och sen pumpen men
    Det är just i den tidiga felsökningen som startgas är som bäst, den hjälper dig att avgöra huruvida felet är på tändsidan (tändkassett eller vevaxelgivare) eller på bränslesidan (pumpen). Sedan får man gå viadre baserat på detta.
    Men rpöva att hälla på några liter bensin och se om det hjälper.
    Vad gäller check engine så är tipset att läsa ut felkoderna, gissningslekar har tyvärr en tendens att bli dyra
    /Johan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av Fear43

    Jag har inte hunnit så långt jag tänkte utesluta tändkasett och sen pumpen men
    Det är just i den tidiga felsökningen som startgas är som bäst, den hjälper dig att avgöra huruvida felet är på tändsidan (tändkassett eller vevaxelgivare) eller på bränslesidan (pumpen). Sedan får man gå viadre baserat på detta.
    Men rpöva att hälla på några liter bensin och se om det hjälper.
    Vad gäller check engine så är tipset att läsa ut felkoderna, gissningslekar har tyvärr en tendens att bli dyra
    /Johan
    Japp du såg att jag hade uppdaterat lite att den gick igång direkt i förrgår utan att jag gjort nåt, skall tanka i den idag o sen skall jag som den andre sa släcka engine lampan med batteriekabeln.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Nu skulle jag ut till garaget o testa igen, har tankar i 8 lit soppa och testade nej samma visa igen inget liv men den fan starta igår direkt. Men nu tog jag bort tryckröret o spruta in startgas o då hoppa motorn igång par sek. Så tändkasett kan man utesluta då i alla fall antar jag. Skall bygla soppapumsrelät i morrn o kolla om soppapumpen surrar eller inte. Vart hittar jag bensinpumsrelät o vilket nummer eller bokstav?

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Sätter en peng på bränslepumpen.
    /Johan

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Sätter en peng på bränslepumpen.
    /Johan
    Hur mycket satt du sa du 500 spänn eller? Skämt å sido.... Har tatt bort relät idag o byglat pumpen o den spinner på som bara den o jag starta bilen direkt när den får matning hela tiden Yipeee känns ju skönt . Lånade ett lika relä från vindrutetorkarn bak (jag har ingen alls bak) satte dit men det klickade bara i det relät exakt som den gjort i ca 3 månader då knappen på torkarna bak har stått på alltid utan att jag tänkt på det så det relät kan oxå vara pajj. Men satte tillbaka mitt ord bränslerelä o testa igen då hoppa bilen igång men bara 2 sek på den soppan som fanns i slangen. Satte dit byglingen ännu en gång o pumpen funka perfekt o startade utan problem.

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Vart hamnar man då....?
    Generellt styrdonsfel då reläet dras av styrdonet....?

    Värt att kolla då är väl om korrekt manöverspänning erhålles på stiften för reläets manöver i relähållarn vid starttillfället...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Hmmm alltså blir inte klok på detta, hittade på ett nytt brönslepumpsrelä hos Saab i Falun det var sannerligen svårt o hitta på dessa då Saab verkar ha patent på dessa. Nu till problemet som kvarstår, det funkade inte med att byta relät heller så lätt skulle det inte vara för mig nejdå . Vi testade o bygla och den startar utan problem o körde den bra tag stängde av starta o det går utan problem. Dit med relät och starta den startar lite lite bara på den bensinen som är frampumpad sen lägger den av. Så finito tills jag byglar då går den utan problem. alltså vad skall jag leta för fel då?

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Värt att kolla då är väl om korrekt manöverspänning erhålles på stiften för reläets manöver i relähållarn vid starttillfället...

    MVH
    ?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Tröttnade på att gissa va det det är för fel, men uteslutit bensinpumpen och tändkasetten då den startar och pumpen går fin fint på bygling av relät. Hmm åkte byglat ner med kärran till Nordic uhr till Robban här i Borlänge så får han kolla felkoderna direkt så slipper man hålla på o gissa sig fram hela tiden....... Fick litet tips av honom att det kunnde vara backspärren som krånglar eventuellt eller styrboxen. Jaja vi får se nästa vecka, nu får jag softa o tänka på annat i helgen..... Uppdaterar såklart direkt då jag vet

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Generellt styrdonsfel då reläet dras av styrdonet....?

    Värt att kolla då är väl om korrekt manöverspänning erhålles på stiften för reläets manöver i relähållarn vid starttillfället...
    Som sagt var....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    UPPDATERAR LITE:
    Får fan ingen ordning på detta med bilen som inte startar. Har bytt lambdan o testat men när detta felet blir så blir det syresensor felkod oavsett. Lånade även en styrbox av kompis o byta med när felet blir o det blev förut men hans box starta inte heller då så då kan man utesluta den i alla fall det felet. Har kommit på efter en tid krånglande att när den inte startar (nästan varje gång jag tar den kall) så testar jag ta bort o sätta dit relät men samma problem, men byglar jag o kör liten stund räcker med 15 min körning o sen dyker under pedalerna o tar bort byglingen o monterar tillbaka relät då startar den igen för att gå utan problem när den e varm men står den över natten så oftast startar den inte då.... Hmmm ????? Men skall mäta strömmen o jorden från bränslepumsrelät nästa gång har lånat en multimeter så får vi se. Annars sa en kompis att kanske tändkassett så jag har fått låna en sån så får vi se. Men är det nån annars här som kan ha nån ide eller förslag vad detta är för konstigt problem jag råkat ut för så vore jag tacksam om tips tack. Tillägger att bilen går perfekt annars det är bara detta startande.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Ta fram ett elschema och kolla strömmens väg från tändlås och styrbox till bränslepumpen. Svårare än så är det inte.

    På 9000 är det relativt vanligt att tändlåset pajar på ett sätt som ger liknande intermittenta fel. På vissa 90-talsmercor blir det en riktig luring då tändlåset ger ström till grejerna i läge två men inte i startläget, dock snurrar startmotorn utan ett livstecken från motorn, så man kliar sig en del i huvudet om man inte kollar i elschemat.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Ta fram ett elschema och kolla strömmens väg från tändlås och styrbox till bränslepumpen. Svårare än så är det inte.

    På 9000 är det relativt vanligt att tändlåset pajar på ett sätt som ger liknande intermittenta fel. På vissa 90-talsmercor blir det en riktig luring då tändlåset ger ström till grejerna i läge två men inte i startläget, dock snurrar startmotorn utan ett livstecken från motorn, så man kliar sig en del i huvudet om man inte kollar i elschemat.
    Oki men hur förklarar man att bilen går alltid igång via bygling och sen när den blitt körd en stund så är det bara sätta dig relät igen o sen är det inga problem alls på hela dan

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: ng900 startade inte idag alls?

    Citat Ursprungligen postat av Fear43

    Oki men hur förklarar man att bilen går alltid igång via bygling och sen när den blitt körd en stund så är det bara sätta dig relät igen o sen är det inga problem alls på hela dan
    Man kan spekulera hur mycket som helst, men om du felsöker systematiskt så hittar du felet och kan laga det!

Liknande ämnen

  1. Besiktning idag, ng900 startar inte.
    Av dresen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •