Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Startproblem 9000 med stöldlarm

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Startproblem 9000 med stöldlarm

    En bekants 9000 stendog och bärgades hem och pumpen var stendöd. Bytte densamme och nu surrar pumpen och bränsle flödar och så långt allt väl. De tömde batteriet i försök att starta den då den dog och jag laddade batteriet.
    Nu blinkar larmdioden dubbelblink och det är enligt instruktionsboken tecken på att VSS gått in och stöldskyddat motorstyrdonet. Men hur återställa? Vad har hänt ? Dioden i sändaren blinkar men det händer nada. Har tryckt fem gånger som det står i instruktionsboken men ändå inget. Batterierna i sändaren bytta.

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    En bekants 9000 stendog och bärgades hem och pumpen var stendöd. Bytte densamme och nu surrar pumpen och bränsle flödar och så långt allt väl. De tömde batteriet i försök att starta den då den dog och jag laddade batteriet.
    Nu blinkar larmdioden dubbelblink och det är enligt instruktionsboken tecken på att VSS gått in och stöldskyddat motorstyrdonet. Men hur återställa? Vad har hänt ? Dioden i sändaren blinkar men det händer nada. Har tryckt fem gånger som det står i instruktionsboken men ändå inget. Batterierna i sändaren bytta.

    Hej. Antingen så låser du upp bilen 2ggr. Alltså dubbel tryck på lås upp knappen. Eller så sätter du i nyckeln och vrider den till läge on och sen trycker en gång på lås upp knappen.

    Testa detta först och återkom sen om hur de gick.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    den reagerar ingenting på knappen, inte centrallåset heller..........Vrider jag nyckeln i låset så går centrallåset.
    Det verkar ju löjligt om sändaren skulle dö bara för att bilen har varit strömlös. Dioderna i sändaren blinkar dock på båda knapparna.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Man kan behöva trycka fler än 5 gånger på dosan. Senaste jag gjorde min 9000 strömlös behövde jag trycka ca 15 gånger på larmdosan i snabb takt.

    Mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Ja, dosorna är lite bråkiga ibland.. Bara att trycka på tills du låst bilen

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Gör ett start försök o med läget på tändningen trycker du sen på låsupp knappen tills den röda dioden lyser konstant o sen slocknar.
    Så har jag alltid gjort när jag haft 9000 o dom varit strömlösa o de funkar varje gång.
    Lycka till

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Fredrik.j. Ska jag hålla in knappen eller menar du att jag ska trycka flera gånger i följd?

    Har testat allt möjligt nu tycker jag och inte ett liv. På nån amerikansk sida står det nåt om att man ska ta ur larmsäkringen om man ska reseta men det kanske bara gäller de äldre med enklare larm? Det här är en -98

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Håll in knappen tills de slutar blinka.
    Du ska INTE trycka flera gånger. De hjälper inte o nån säkring ska du inte rycka.
    Gör ett start försök o låt den va i on läge o sen direkt håll inne låsupp knappen på larmdosan till dioden slutat blinka o lysa.
    Sen är de bara att starta

    Detta har ALLTID funkar för mig.
    Men gör de inte de så kolla om batteriet i dosan är okej..

    Lycka till

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Inte ett liv hur man än trycker och bär sig åt.......nånting har ju ballat ur fullständigt antar jag och på dessa går det väl inte att koppla ur nåt enkelt utan det är väl tech 2 som gäller för att ta bort larmfunktionen?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Såvida du inte har nån tillgänglig i närheten från forumet som har utrustning för T5 Suite, så kan man bocka ur VSS koden på boxen, då kan du starta bilen. Men dioden kommer blinka som nu.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    öppen för alla förslag om det är nån häromkring som är hugad att hjälpa till......
    Den ska ju lagas för att säljas så den möjligheten finns ju också om nån är sugen och kan fixa det själv.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Har du provat att ta bort batteripolen och sätta tillbaka ?

    Ibland händer konstiga saker när man bryter strömmen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    När du virder på tändingen o ska göra start försök går motor runt då?
    Om du ska starta den o har den i on läge hörs nått under baksätet som svagt surrande?? Om inte så kan de ju va pumpen som gett upp med. De kan ju ända de med.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    När du virder på tändingen o ska göra start försök går motor runt då?
    Om du ska starta den o har den i on läge hörs nått under baksätet som svagt surrande?? Om inte så kan de ju va pumpen som gett upp med. De kan ju ända de med.

    /F
    om du läser första inlägget så kanske det klarnar i en del av dina frågor iallafall.........

    Som det är nu så går den runt på starten som den ska och startar jag den kall så tänder den till nån sekund och dör sen, antar att den får nå kallstartsbränsle? Sen vill den inget mer och larmdioden blinkar som sagt dubbelt vilket enligt instruktionsboken innebär att den stöldskyddat. Där står vi idag. Tjejen som använt den ska komma i helgen så får vi se huruvida nånting har fungerat gällande centrallåset via fjärren. Som det är nu fungerar ju ingenting och så kanske det har varit tidigare också men att det kanske ballade ur helt när den vart strömlös.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Då skulle jag börja med att byta batterie i larmdosan.
    Sen göra om de jag skrev hur man gör för att få larmet att gå ur.
    Att göra start försök o sen direkt trycka en lång stund på låsupp knappen med tändningen på o dra INTE tillbaka nyckeln till off läge innan du gör de.
    Ha förar dörren öppen med då.

    Dioden ska då lysa en längre stund som när man låser upp eller larmar av.

    Gör den de fortfarande efter de så är de nått annat som hänt.
    Larmdosan bör funka då annars kan motagaren i bilen va sönder eller nått annat.
    Gör de enkla först.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Som det är nu så går den runt på starten som den ska och startar jag den kall så tänder den till nån sekund och dör sen, antar att den får nå kallstartsbränsle? .
    Det verkar lite mysko.
    Startspärren blockerar ju spridarna så den borde inte få nått bränsle öht.
    En box utan VSS kan jag vara behjälplig med om det blir aktuellt


    mvh
    Urban
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    inget resultat överhuvudtaget. Batterierna i fjärren är som sagt bytta och har provat att göra den strömlös och trycka med dörren öppen och alla möjliga andra varianter men dioden fortsätter att dubbelblinka.
    Antar att den inte vill vara med längre.

    Var sitter VSS boxen eller själva larmboxen då? Finns det inget i den som kan indikera att den tar emot signaler? Nån lysdiod under locket eller nåt sånt. Som det är nu vet man ju inte ens om den tar emot nå signaler.
    Jag får väl rycka i kablarna lite och se vad som händer.

    Kan man bara byta VSS boxen och det fungerar då? Tycker det står överallt att den är ingift med bilen och byter man den så kommer den definitivt inte att starta?

    Varför den tänder till kall vet jag inte men det kanske är lite läckbränsle från nån spridare. Det blir som sagt bara en gång och inget mer förrän typ dan efter.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Prova även att lyfta bilens batterikabel och sätt tillbaka.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Prova även att lyfta bilens batterikabel och sätt tillbaka.
    redan gjort utan resultat.........

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Startproblem 9000 med stöldlarm

    Larmboxen sitter bakom handskfacket till höger, såvitt jag fick förklarat så blockerar larmet soppapumpen.

    Du kan inte heller ta bort VSS boxen, för ditt styrdon vill ju ha en kod tillbaka. Och får den ingen kod tillbaka så startar inte bilen. Sätter du däremot in ett styrdon UTAN VSS kod så startar bilen.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem 9000 T16 -87
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •