Sidan 52 av 135 FörstaFörsta ... 242505152535462102 ... SistaSista
Resultat 1 021 till 1 040 av 2690

Ämne: Träningsdagbok

  1. #1021
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av saab king of the road
    Tjena Erik!

    Jag springer ca 2-3gr/vecka! Mestadels brukar jag springa i skogen på sågspån/grus, Men det blir även några rundor på asfalt! Jag kör med Asics Gel-Kayano TN700!Funkar klockrent men det är ju min fot!! Man ska inte vara snål när man köper löparskor för det har man igen!!Men ett råd är att gå till en sportbutik med löparband! (spelar in din springstil på ett videoband) så kan man se om du behöver pronationsstöd eller inte!Det miskar ju riskerna för snedbelastning!


    Mvh Jonas
    Vad är pronationsstöd? Jag hade stora problem med mina hälsenor för några år sen, kunde knappt gå ett tag...vill inte så gärna hamna där igen.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  2. #1022
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Kosttillskott: Har tänkt mycket på det, ibland när det går trögt känns det som om att man behöver ha det men jag vet inte. Brukar försöka trycka i mig bananer och någon mejeridryck (mjölk, yoghurt etc) efteråt. Tycker att det duger bra och sen när man kommit hem äter man givetvis ett mål mat. Låter det galet?

    Någon här som kanske kan utvärdera min "matdag" lite? Så här ser den ut iaf: (vardagar, är lite annorlunda på helger)
    Cirka 07.00 - Frukost, fil och flingor, mjölk samt någon typ av bröd med pålägg.
    Cirka 10.30 - Skollunch 1, 1 portion
    Cirka 12.00 - Skollunch 2, 1 portion (skolan har två olika rätter och vi har rätt långa dagar :)
    Cirka 15.00 - Brukar kunna bli något mellanmål av något slag
    Cirka 18.00 - Middag eller ett tyngre mellanmål
    Och någon timme innan sängående kan jag ta ett glas fil/mjölk. För att ge kroppen lite material till natten.

    Ser det bra ut tycker ni? Äter mycket tycker iallafall jag.

    Mvh
    Wall
    Proteinintaget vid 15 och 18 målen framgår inte, men troligtvis får du i dig för lite protein.
    2 gr per kroppskilo om dagen bör man sikta på.
    - Om muskelbyggning är din grej?

    Som nämnt av flera, och helt riktigt, behöver man inte kosttillskott om man inte vill.
    Men som jag var inne på är ett vasslepullver, t.ex. Kolozzeum's och Farmacia's whey fx relativt billiga och bekväma proteinkällor.
    Men går lika bra med kyckling, ägg, sojabönor, sätta i sig hela mjölkpaketet (om magen tål det), etc...

    mvh
    Tackar för svaret!

    Målet med 2g protein per kg känner jag till och jag tycker nog att jag får i mig tillräckligt. 15 och 18 målen varierar mellan gång och gång men mellanmål vid 15 tiden kan väl bestå av mjölkprodukter (blir väl uppemot 15-20 g proteiner där t.ex) och vid 18 målet så varierar det som sagt, ibland 1,5 kycklingfiléer och ibland kött eller liknande. Detta tillsammans med ris och lite grönsaker.

    Någon som har någon idé på hur mycket proteiner och sånt skolmaten kan innehålla? Dricker typ alltid flera glas mjölk till maten och sånt så jag borde ju få i en del där också tycker jag.

    Jag är ju själv lite skeptiskt mot tillskott, tycker att man bör äta tillräckligt för att få i sig allt ändå och som kroppsbyggare är det ju ändå okej att ha lite fett på något sätt, det hör ju till.

    Kort sagt kan jag ju säga att jag dricker och äter mycket mjölkprodukter varje dag men jag vet inte, mitt proteinintag bör väl ligga på cirka 170g eller nåt (väger runt 85) och det kanske krävs mer för att få i sig tillräckligt?

    För att flumma till allt lite mer så kanske jag inte alls ska vara besviken på något sätt, kanske bygger på bra och äter tillräckligt men eftersom att man varit större förut (pga fett) så känner man sig kanske liten och att det inte händer så mycket, kan ju ha med såna faktorer att göra.

    Så, vad tror proffsen här?

    Mvh
    Wall

  3. #1023
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av saab king of the road
    Tjena Erik!

    Jag springer ca 2-3gr/vecka! Mestadels brukar jag springa i skogen på sågspån/grus, Men det blir även några rundor på asfalt! Jag kör med Asics Gel-Kayano TN700!Funkar klockrent men det är ju min fot!! Man ska inte vara snål när man köper löparskor för det har man igen!!Men ett råd är att gå till en sportbutik med löparband! (spelar in din springstil på ett videoband) så kan man se om du behöver pronationsstöd eller inte!Det miskar ju riskerna för snedbelastning!


    Mvh Jonas
    Vad är pronationsstöd? Jag hade stora problem med mina hälsenor för några år sen, kunde knappt gå ett tag...vill inte så gärna hamna där igen.
    Har för mig att det handlar om att när man sätter ner foten så handlar det om vilken del man sätter ner först, sätter man ner insidan eller utsidan först? Jag har för mig att 8/10 sätter ner insidan först. Pronationsstöd är då en typ av stötdämpning för den del som inte sätts ner först, för att det ska bli jämvikt (tror jag iallafall, någon kanske kan rätta mig om jag har fel?).

    *Edit*: Hade kanske lite fel, vet inte riktigt. Läsa igenom tråden som jag länkar till.
    Kolla här

    Mvh
    Wall

  4. #1024
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214

    mat

    så här såg min kost ut i ca 6 år varje dag 3 burkar tonfisk,16 ägg.1 paket torsk. ris och pasta så mycket det fick plats , 4 bananer,lite annan frukt havregrynsgöt till frukost.mat var 3 timme dryck vatten. ätar dag lördagar allt man fick tag på .resultat 104kilo -168cm lång 1 på norrlands 2 på sm i byggnig . lite blandat från träningen 10rep bänkpress 180kg.10rep benböj 210 kg.10rep marlyft 220kg.vägde 52kg när jag började träna 14år gammal

  5. #1025
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Få ämnen är så genomsyrade av skrönor, halvsanningar och trosuppfattningar som byggar/styrketräningskulturen. Det skulle vara ämnet kosthållning då som är ännu värre...

    Så här är en trosuppfattning till: Att så stor del av styrketränande på - vad som måste betraktas som - motionärsnivå tror att man måste inta diverse fancy piller och pulver för att bli stor och imposant beror av framför allt två saker:

    1. Mångårig, envis och skicklig marknadsföring.
    2. Det faktum att stora muskler inte är nån walk in the park att skaffa - oavsett energiintag. När platåerna kommer är det lätt att säga "jävlar jag måste käka gainers", när det i själva verket är träningsmetodiken som borde utvecklas.

    Jag hävdar envist att man ska träna på Gunde Svan-nivå för att "behöva" specialinriktade kosttillskott. Hur svårt är det att koka ägg, hur svårt är det att stoppa fryst fisk eller kyckling i ugnen? Koka ris och pasta sköter sig själv, och burkar med tonfisk och makrill kan alla klenisar öppna.

    Nä, det är uteblivna resultat som leder till övertro på kost och tillskott. Been there done that.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #1026
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: mat

    Citat Ursprungligen postat av Niska
    resultat 104kilo -168cm lång 1 på norrlands 2 på sm i byggnig . lite blandat från träningen 10rep bänkpress 180kg.10rep benböj 210 kg.10rep marlyft 220kg.vägde 52kg när jag började träna 14år gammal
    Hm... och finskklingande nick. Nåt förflutet i Umeå sporthalls styrkekällare, typ 80-talet?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #1027
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Krillahöla
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av saab king of the road
    Tjena Erik!

    Jag springer ca 2-3gr/vecka! Mestadels brukar jag springa i skogen på sågspån/grus, Men det blir även några rundor på asfalt! Jag kör med Asics Gel-Kayano TN700!Funkar klockrent men det är ju min fot!! Man ska inte vara snål när man köper löparskor för det har man igen!!Men ett råd är att gå till en sportbutik med löparband! (spelar in din springstil på ett videoband) så kan man se om du behöver pronationsstöd eller inte!Det miskar ju riskerna för snedbelastning!


    Mvh Jonas
    Vad är pronationsstöd? Jag hade stora problem med mina hälsenor för några år sen, kunde knappt gå ett tag...vill inte så gärna hamna där igen.
    Har för mig att det handlar om att när man sätter ner foten så handlar det om vilken del man sätter ner först, sätter man ner insidan eller utsidan först? Jag har för mig att 8/10 sätter ner insidan först. Pronationsstöd är då en typ av stötdämpning för den del som inte sätts ner först, för att det ska bli jämvikt (tror jag iallafall, någon kanske kan rätta mig om jag har fel?).

    *Edit*: Hade kanske lite fel, vet inte riktigt. Läsa igenom tråden som jag länkar till.
    Kolla här

    Mvh
    Wall
    Är helt inne på Walls linje att pronation är hur stegsättningen är!! Pronerar du mycket ska man välja en sko med pronationsdämpning!!Alltså det är inte meningen att du ska korrigera hela proneringen,men man ska ju sträva efter så lite pronering som möjligt!Vad jag har hört så är det mer vanligt att kvinnor pronerar,det har något med deras benvinkel att gör,vilket ska underlätta förlossning!! Vad som är väldigt viktig är att värma upp musklerna innan löpning med tex rask promenad på ca 10-15 min! Sträck ut ordentligt efter passet!! som sagt gå till en sportbutik med kamera så kan dom filma din löpning!!

    Lycka till!!!

    Mvh Jonas
    saab king of the road
    #stcs 6567#
    http://www.garaget.org/?car=41363

  8. #1028
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    [quote=saab king of the road]
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av "saab king of the road":2qpplpes
    Tjena Erik!

    Jag springer ca 2-3gr/vecka! Mestadels brukar jag springa i skogen på sågspån/grus, Men det blir även några rundor på asfalt! Jag kör med Asics Gel-Kayano TN700!Funkar klockrent men det är ju min fot!! Man ska inte vara snål när man köper löparskor för det har man igen!!Men ett råd är att gå till en sportbutik med löparband! (spelar in din springstil på ett videoband) så kan man se om du behöver pronationsstöd eller inte!Det miskar ju riskerna för snedbelastning!


    Mvh Jonas
    Vad är pronationsstöd? Jag hade stora problem med mina hälsenor för några år sen, kunde knappt gå ett tag...vill inte så gärna hamna där igen.
    Har för mig att det handlar om att när man sätter ner foten så handlar det om vilken del man sätter ner först, sätter man ner insidan eller utsidan först? Jag har för mig att 8/10 sätter ner insidan först. Pronationsstöd är då en typ av stötdämpning för den del som inte sätts ner först, för att det ska bli jämvikt (tror jag iallafall, någon kanske kan rätta mig om jag har fel?).

    *Edit*: Hade kanske lite fel, vet inte riktigt. Läsa igenom tråden som jag länkar till.
    Kolla här

    Mvh
    Wall
    Är helt inne på Walls linje att pronation är hur stegsättningen är!! Pronerar du mycket ska man välja en sko med pronationsdämpning!!Alltså det är inte meningen att du ska korrigera hela proneringen,men man ska ju sträva efter så lite pronering som möjligt!Vad jag har hört så är det mer vanligt att kvinnor pronerar,det har något med deras benvinkel att gör,vilket ska underlätta förlossning!! Vad som är väldigt viktig är att värma upp musklerna innan löpning med tex rask promenad på ca 10-15 min! Sträck ut ordentligt efter passet!! som sagt gå till en sportbutik med kamera så kan dom filma din löpning!!

    Lycka till!!!

    Mvh Jonas[/quote:2qpplpes]

    Hallå!

    Tack för eran hjälp! Ska ta och pallra mig iväg till en butik nu! Forumet som Wall länkade till var för övrigt riktigt bra.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  9. #1029
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214

    Re: mat

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Niska
    resultat 104kilo -168cm lång 1 på norrlands 2 på sm i byggnig . lite blandat från träningen 10rep bänkpress 180kg.10rep benböj 210 kg.10rep marlyft 220kg.vägde 52kg när jag började träna 14år gammal
    Hm... och finskklingande nick. Nåt förflutet i Umeå sporthalls styrkekällare, typ 80-talet?

    bor i hudiksvall tävlade på 90 talet

  10. #1030
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Tackar för svaret!

    Målet med 2g protein per kg känner jag till och jag tycker nog att jag får i mig tillräckligt. 15 och 18 målen varierar mellan gång och gång men mellanmål vid 15 tiden kan väl bestå av mjölkprodukter (blir väl uppemot 15-20 g proteiner där t.ex) och vid 18 målet så varierar det som sagt, ibland 1,5 kycklingfiléer och ibland kött eller liknande. Detta tillsammans med ris och lite grönsaker.

    Någon som har någon idé på hur mycket proteiner och sånt skolmaten kan innehålla? Dricker typ alltid flera glas mjölk till maten och sånt så jag borde ju få i en del där också tycker jag.
    Låter som du har bra koll på proteinintaget.

    Angående proteinmängden i skolmaten, kommer man långt med sunt förnuft, och behöver inte pricka rätt på grammet när...
    Som du sannolikt redan tänkt på själv, kan det under en dag när det serveras t.ex. en blaskig soppa, vara läge att kompensera med extra mjölk till och lite mer protein hemma.
    Medan om maten innehåller kyckling, fisk, köttfärs, i någorlunda koncentration, bör vara lätt att komma upp i 30-40g, särskilt med mjök till...
    9-3 SC Aero 07

  11. #1031
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    Tackar för svaret!

    Målet med 2g protein per kg känner jag till och jag tycker nog att jag får i mig tillräckligt. 15 och 18 målen varierar mellan gång och gång men mellanmål vid 15 tiden kan väl bestå av mjölkprodukter (blir väl uppemot 15-20 g proteiner där t.ex) och vid 18 målet så varierar det som sagt, ibland 1,5 kycklingfiléer och ibland kött eller liknande. Detta tillsammans med ris och lite grönsaker.

    Någon som har någon idé på hur mycket proteiner och sånt skolmaten kan innehålla? Dricker typ alltid flera glas mjölk till maten och sånt så jag borde ju få i en del där också tycker jag.
    Låter som du har bra koll på proteinintaget.

    Angående proteinmängden i skolmaten, kommer man långt med sunt förnuft, och behöver inte pricka rätt på grammet när...
    Som du sannolikt redan tänkt på själv, kan det under en dag när det serveras t.ex. en blaskig soppa, vara läge att kompensera med extra mjölk till och lite mer protein hemma.
    Medan om maten innehåller kyckling, fisk, köttfärs, i någorlunda koncentration, bör vara lätt att komma upp i 30-40g, särskilt med mjök till...
    Låter bra det. Då ska jag nog kunna fortsätta äta så här och det löser sig ändå. Kan ju som jag sa bero på den andra faktorn.

    Tack så mycket för hjälpen!

    ErikR: Många på detta forum har länkat till det forumet, ett bra forum om man orkar kolla igenom allt. Borde nästan ligga en länk i första inlägget.

    Btw, någon här som sprang eller såg GBG-varvet idag? Såg de som ledde när de sprang på avenyn och vilket tempo de hade, snacka om att man skulle bli ifrånsprungen direkt om man hade varit med och sprungit bland dem.

    Mvh
    Wall

  12. #1032
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    För att flumma till allt lite mer så kanske jag inte alls ska vara besviken på något sätt, kanske bygger på bra och äter tillräckligt men eftersom att man varit större förut (pga fett) så känner man sig kanske liten och att det inte händer så mycket, kan ju ha med såna faktorer att göra.

    Så, vad tror proffsen här?

    Mvh
    Wall
    Medan man går ner i vikt blir det lätt att man "känner sig liten" precis som du säger, då muskelmassan inte ökar längre, glykogenlagren minskar (dvs mindre vätskebindning) och fettmassan minskar och därmed minskar oundvikligt diametern på överarm och lår t.ex...

    Om du har skött kosten och träningen någorlunda under viktminskningen, och inte har haft "panik-bråttom", har du sannolikt inte förlorat några nämnvärda mängder muskelmassa.

    Är du ungefär lika stark nu, eller starkare än innan viktminskningen?
    Också en indikation på att du har behållit muskelmassan...
    (Iofs så är det fullt möjligt att öka i styrka men stå stilla eller t.om. minska i muskelmassa, men sannolikt så ihop med ovanstående......)


    mvh
    9-3 SC Aero 07

  13. #1033
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    För att flumma till allt lite mer så kanske jag inte alls ska vara besviken på något sätt, kanske bygger på bra och äter tillräckligt men eftersom att man varit större förut (pga fett) så känner man sig kanske liten och att det inte händer så mycket, kan ju ha med såna faktorer att göra.

    Så, vad tror proffsen här?

    Mvh
    Wall
    Medan man går ner i vikt blir det lätt att man "känner sig liten" precis som du säger, då muskelmassan inte ökar längre, glykogenlagren minskar (dvs mindre vätskebindning) och fettmassan minskar och därmed minskar oundvikligt diametern på överarm och lår t.ex...

    Om du har skött kosten och träningen någorlunda under viktminskningen, och inte har haft "panik-bråttom", har du sannolikt inte förlorat några nämnvärda mängder muskelmassa.

    Är du ungefär lika stark nu, eller starkare än innan viktminskningen?
    Också en indikation på att du har behållit muskelmassan...
    (Iofs så är det fullt möjligt att öka i styrka men stå stilla eller t.om. minska i muskelmassa, men sannolikt så ihop med ovanstående......)


    mvh
    Kan köra en liten snabb sammanfattning.

    För cirka 1,5 år sedan började jag med simning en gång i veckan (börjar lite lugnt, vikten låg väl på cirka 105 kg)

    Kanske ett år sedan och 2-3 månader började jag köra styrketräning lite sådär oseriöst, så som man gör i början. Man provar och gör fel i tekniken (sånt gör man även idag men man har ju bättrat den avsevärt). Kanske 9 månader sedan som jag började köra seriöst då jag lärde känna en som kan det iallafall bättre än mig och sen dess har ju resultaten gått upp också.

    Förra sommaren kände jag att jag behövde bränna lite mer fett och började då konditionsträning och då har jag ju magrat till mer. Väger idag cirka 85 kg.

    I alla övningar har jag lagt på en hel del extra kilos, för att ta roddhiss (tror den heter så) så har jag väl gått från cirkus 30-40 kg till 60 idag och för att ta något på bröstet så från cirka 30 kg i bänkpress till idag 60. Så egentligen har jag väl ökat bra och ska kanske inte vara så missnöjd? Alla övningar ser ungefär likadana ut som i bröst och ryggexemplet.

    Så jag kanske har lyckats bra ändå? Hittat en kombination av att bygga och minska samtidigt.

    Du ska ha ett stort tack för att du bryr dig och hjälper mig. Uppskattar det verkligen!

    Mvh
    Wall

  14. #1034
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Wall
    ErikR: Många på detta forum har länkat till det forumet, ett bra forum om man orkar kolla igenom allt. Borde nästan ligga en länk i första inlägget.
    Mjo.... man bör oxå ha saltkaret i beredskap. Mycket finns att lära men allt är inte relevant.

    Exempel på den stora floran av "rön" i samband med frågor om daglig proteinmängd:

    Kolozzeum #1
    Kolozzeum #2

    En djungel är vad det är.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #1035
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Få ämnen är så genomsyrade av skrönor, halvsanningar och trosuppfattningar som byggar/styrketräningskulturen. Det skulle vara ämnet kosthållning då som är ännu värre...

    Så här är en trosuppfattning till: Att så stor del av styrketränande på - vad som måste betraktas som - motionärsnivå tror att man måste inta diverse fancy piller och pulver för att bli stor och imposant beror av framför allt två saker:

    1. Mångårig, envis och skicklig marknadsföring.
    2. Det faktum att stora muskler inte är nån walk in the park att skaffa - oavsett energiintag. När platåerna kommer är det lätt att säga "jävlar jag måste käka gainers", när det i själva verket är träningsmetodiken som borde utvecklas.

    Jag hävdar envist att man ska träna på Gunde Svan-nivå för att "behöva" specialinriktade kosttillskott. Hur svårt är det att koka ägg, hur svårt är det att stoppa fryst fisk eller kyckling i ugnen? Koka ris och pasta sköter sig själv, och burkar med tonfisk och makrill kan alla klenisar öppna.

    Nä, det är uteblivna resultat som leder till övertro på kost och tillskott. Been there done that.

    /J

    Bra skrivet, exakt det jag ville ha fram med mitt tidigare inlägg.

  16. #1036
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    Aah, inget går upp mot ett styrkepass en söndagsmorgon Fan va hurtig man känner sig

  17. #1037
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    287
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Få ämnen är så genomsyrade av skrönor, halvsanningar och trosuppfattningar som byggar/styrketräningskulturen. Det skulle vara ämnet kosthållning då som är ännu värre...

    Så här är en trosuppfattning till: Att så stor del av styrketränande på - vad som måste betraktas som - motionärsnivå tror att man måste inta diverse fancy piller och pulver för att bli stor och imposant beror av framför allt två saker:

    1. Mångårig, envis och skicklig marknadsföring.
    2. Det faktum att stora muskler inte är nån walk in the park att skaffa - oavsett energiintag. När platåerna kommer är det lätt att säga "jävlar jag måste käka gainers", när det i själva verket är träningsmetodiken som borde utvecklas.

    Jag hävdar envist att man ska träna på Gunde Svan-nivå för att "behöva" specialinriktade kosttillskott. Hur svårt är det att koka ägg, hur svårt är det att stoppa fryst fisk eller kyckling i ugnen? Koka ris och pasta sköter sig själv, och burkar med tonfisk och makrill kan alla klenisar öppna.

    Nä, det är uteblivna resultat som leder till övertro på kost och tillskott. Been there done that.

    /J
    Mycket bra inlägg... kunde inte sagt det bättre sj.

    i en ålder av 17år så va alla gainers ett måste, och halva studie bidraget gick till gainer och halva till gymkort typ vid 19 års ålder med jobb och lägenhet så skippade jag gainern och all annan kosttillskott förutom omega 3 å andra vitaminer. la MYCKET tid på maten. det funkade minst lika bra men tog mer än dubbelt så lång tid.

    I dags läget satsar jag på att ställa i lucia nästa år och då måste jag kunna lägga mer tikt på träningen än de med maten. Är strikt med maten men har plandar in allt av tillskott man får tag i. Har fått en sjuk rabatt av en proteinfabrik, så får det lite förmånligare.

    Tar risken att lägga ut mitt upplägg här

    Mån. Bröst, Triceps
    Tis. Biceps, Axlar
    Ons. Rygg, Nacke
    Tors. Bröst, Triceps
    Fre. Ben, Rumpa, Underarmar
    Lör: Mage och 45min på cykeln
    Sön: VILA, ÄTA

    Innan min "satsning" låg jag på 83kg och nu ligger jag på en morgonvikt på 89kg. Ville nå målet på 90kg till sommaren... ligger inte så långt ifrån

    Kan också tillägga att jag inte dricker eller något sånt, har man bestämt sej så har man

  18. #1038
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    Tar risken att lägga ut mitt upplägg här

    Mån. Bröst, Triceps
    Tis. Biceps, Axlar
    Ons. Rygg, Nacke
    Tors. Bröst, Triceps
    Fre. Ben, Rumpa, Underarmar
    Lör: Mage och 45min på cykeln
    Sön: VILA, ÄTA
    Tjenare, ser ut som ett fint upplägg det där. Undrar lite vad du kör för övningar för att träna nacken? Aldrig sett nacke specificerat i ett träningsschema förrut, tränar du eller har du tränat nån kampsport el liknande då brukar man va noga med att träna nacken men undrar mer vilka övningar du kör i gymmet. sen skulle jag vilja lägga in ett förslag att du slänger in vader på mån och kör lite tyngre vikter då sen kör lätt på vaderna på bendagen för att köra både fram och baksida ben på samma dag och dessutom köra vader rumpa och underarmar låter för mig som ett gedigert pass och risken kan ju då bli att du fokuserar för dåligt på det du gör eftersom du ska ta dig igenom så många övningar men jag antar att du inte kör helt strikt efter detta upplägg utan låter dagsformen spela in något.
    Ha det gött och lycka till med träningen alltid kul att se folk som satsar det ger mig mer motivation åxå, va nere och körde lite hårdare på bröstet idag efter en månad med förkylningar och lättare träning.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  19. #1039
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Få ämnen är så genomsyrade av skrönor, halvsanningar och trosuppfattningar som byggar/styrketräningskulturen. Det skulle vara ämnet kosthållning då som är ännu värre...

    Så här är en trosuppfattning till: Att så stor del av styrketränande på - vad som måste betraktas som - motionärsnivå tror att man måste inta diverse fancy piller och pulver för att bli stor och imposant beror av framför allt två saker:

    1. Mångårig, envis och skicklig marknadsföring.
    2. Det faktum att stora muskler inte är nån walk in the park att skaffa - oavsett energiintag. När platåerna kommer är det lätt att säga "jävlar jag måste käka gainers", när det i själva verket är träningsmetodiken som borde utvecklas.

    Jag hävdar envist att man ska träna på Gunde Svan-nivå för att "behöva" specialinriktade kosttillskott. Hur svårt är det att koka ägg, hur svårt är det att stoppa fryst fisk eller kyckling i ugnen? Koka ris och pasta sköter sig själv, och burkar med tonfisk och makrill kan alla klenisar öppna.

    Nä, det är uteblivna resultat som leder till övertro på kost och tillskott. Been there done that.

    /J
    Givetvis finns det mycket skräp på marknaden som man bara kastar bort pengarna på, men av enkla skäl som jag angett upprepade gånger tidigare, är det _väldigt överdrivet_ att helt avfärda kosttillskott för alla under Gunde Svan-nivå...

    I ditt fall, får jag intrycket att du är gammal i gemet, och kanske inte känner till dagens utbud och prisbild ordentligt?
    (Ber om ursäkt i förväg ifall jag här fel... )

    Priset på proteinpulver är för övrigt i samma storleksordning, eller billigare jämfört med de proteinkällor du nämner...
    (Givet att man undviker Twinlab, AST, mfl "hype-märken"...)
    (Hmm... Får lite dejavu-känsla när jag läser ditt inlägg och skriver min replik... )

    Personligen tycker jag också att konserv-tonfisk smakar #$$##, och kommer aldrig någonsin smaka på det igen efter att ha tvingat i mig ett par hundratal burkar under tidigare år. Ägg orkar jag inte ordna med på jobbet / borta hemifrån (hemma blir det flera om dagen däremot...). Makrill-konserver är relativt dyra och jag skulle gissningsvis tröttna på dessa med efter ett par år...

    mvh
    9-3 SC Aero 07

  20. #1040
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    606
    Ett litet räkneexempel.
    Anta att 130g tonfisk kostar 6 kr. (Sällan man hittar lägre iaf...)

    130/5 = 0.026kg protein ==> 6/0.026 = 231 kr / kg protein.
    MÅNGA proteinpulver som slår det.

    Iofs lite seg så här på eftermiddagen, rätta mig om jag har räknat fel...
    9-3 SC Aero 07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •