Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5a ingen komp

  1. #1

    9-5a ingen komp

    hej,, frugan skulle fara på jobbet i morse, och när hon startade bilen gick den i 3 sek
    sen stannade den bara, sen ville den inte starta igen (dåligt med ström) så jag gick ut och drog igång min andra bil och skulle hjälpstarta saaben.. men inte de,, det låter som om det
    inte är någon komp i den,,startmotorn drar runt motorn men det som händer inget mer.
    bilen har stått några dagar och igår gick frun ut och startade den i typ 5 sek sedan stängde hon av den igen,hon ångrade väl sig eller något

    bilen är en saab 9-5 2,0t -99 som har rullat 15500 mil, är välskött och har uppgraderad
    vevhusvent.

    jag misstänker kamkedjebrott,, men jag tycker det borde ha smällt till och ev slagit stopp

    en annan grej jag läst om är att lyftarna kan dumma sig och hänga upp sig om bilen bara går en kort sek och sedan stängs av ?? om detta gäller saab vet jag inte.
    vad tror ni?

    jag ska lyfta av ventilkåpan lite senare idag kan inte nu p.g.a V.A.B.

    M.V.H Martin

  2. #2

    Re: 9-5a ingen komp

    ****LÖST****

    det var lyftarna,,har som sagt hört och läst om det förut att lyftarna kan
    bli tom på olja,, jag laddade batteriet fullt och gnuggade i 10-15 sek intervaller med full spätta, efter ett tag kom det successivt mer och mer komp tillbaka,, till slut så startade
    bilskrälle ,,, rök fint kan jag säga,,hoppas kissen klarade sig bara,,dom brukar väl inte tycka jättemycket om att bli sur.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: 9-5a ingen komp

    Men du... lyftarna och komplös motor... du har inte låtit kolvarna gå en boxningsmatch mot ventilerna nu?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4

    Re: 9-5a ingen komp

    jag tro inte motorn hade startat och gått som vanligt om det varit så.

  5. #5

    Re: 9-5a ingen komp

    Om lyftarna blir tom på olja så har du fortfarande komp.
    Däremot att du skriver hon startade bilen en väldigt kort stund stängde av den och sen nästa start dåligt med ström kan mycket väl surat ner motorn i massa bensin, då kan dom låta komprisions lösa och även bli utan komprision, bensinen löser upp avlagringar som gör att ventiler inte stänger 100% men som sagt laddar man batteri och får lite snurr en stund så brukar kompet komma tillbaka och den sen startar med ett moln.
    Audi A6 2001-2004 2.4liters motorn hade väldiga problem med detta när folk startade motorn bara en kort stund och sen stängde av dom mycket småkörningar så vart det sen bärgare.
    Vissa bilar har vi fått lov o bogsera igång för det finns ingen komprision alls!
    men riktig snurr på motorn så kommer dom igång.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  6. #6

    Re: 9-5a ingen komp

    ja du har nog rätt,,men nu går den iallafall

  7. #7

    Re: 9-5a ingen komp

    Men däremot kan oljepumpar krångla så oljetrycket blir för högt så lyftarna öppnar ventilerna och då har man ingen kompresion, men då brukar kompet komma tillbaka efter man väntat en stund, sen startar man och varvar upp, och motorn stannar utan komp igen.
    Har varit med om det på en Saab 9000 och Vw Vr6motorer.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    298

    Re: 9-5a ingen komp

    Hade precis samma upplevelse...Har inte haft några problem alls på dom få månader jag ägt bilen så....I morse startade den för att dö efter någon sekund. Ja ja tänkte jag att det var väl bara jag som var lite snabb att släppa nyckeln från "start läge" så jag vrider av... Vrider på och väntar på pumpsurr och sedan ska starta...njanjanjanjnajnajnjanjanjnajnjanj...inget kom och starten drar runt väldigt enformigt men inte superfort....iriiterad och sen tar jag andra bilen och nu ikväll börjar skruva.

    Kollar att motron går runt...Check!
    Kollar att varvräkanern rör sig ....Check! Altså inte lägesgivare...
    byter DI ingen skillnad..
    Skruvar ur stift ingen skillnad...hmmm borde väl i alla fall öka varv utan stift?!

    Hämtar kompmätare och har 4,5 - 6 Bar....Det var väl lite lågt?!

    In och läsa här och hittar denna tråd....
    Kollar olja visst lite lite kanske så jag fyller upp.
    sätter laddare på och skruvar tillbaka stiften och Di.....

    Startförsök.....njanjanjnajnajnajnajanja.....ggg rrrr ingen skillnad.... Aaaaa kanske ska ha i sladden till DI också ....
    Nytt försök....njanjanjan pufff pufff njanjnanjanjanjanjanaj

    I alla fall några tändande.......

    Några försök senare hostar den igång och går....Bilen som var nästan på väg till skrot lever:-)
    Och det enda som egentligen är gjort är fylla på olja från min-kulan till fullt och ladda batteri.....+8 grader så inte var det kylan heller..

    Något jag nu efteråt reagerar över är att det är ett betydligt vassare tickande på insugssidan jämfört med avgassidan...Brukar det vara så?
    Funderar på om det är ngt vajsing på några tryckare på insug eller kanske spridarna som tickar vasst!?
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    460

    Re: 9-5a ingen komp

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    Men däremot kan oljepumpar krångla så oljetrycket blir för högt så lyftarna öppnar ventilerna och då har man ingen kompresion, men då brukar kompet komma tillbaka efter man väntat en stund, sen startar man och varvar upp, och motorn stannar utan komp igen.
    Har varit med om det på en Saab 9000 och Vw Vr6motorer.
    Uffe.
    Hur kom du fram till att det var just lyftarna som var problemet?

    I TS fall tror jag stenhårt på bortsköljd oljefilm i cylindrarna. Brukade drabba nybilar där jag jobbade förut när bilarna startades, kördes 10 meter och direkt stängdes av. Med nybilar kan man iaf utesluta trilskande oljepumpar och sot-bensin-klegg på ventiler.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen laddning, men ändå ingen laddningslampa? og900
    Av nibjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 14:34
  2. Komp???
    Av [Mate]N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •