Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Servicemeddelandet i SID försvann!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    48

    Servicemeddelandet i SID försvann!

    Har sedan två veckor tillbaka så har jag haft "Dags för service, kontakta verkstad" i SID varje gång jag har startat bilen. Tyckte att meddelandet kom alldeles för tidigt då den senaste servicen är gjord 2011-07 vid 5780 mil och den hade gått ca 6950 mil när meddelandet dök upp. Alltså ca 200 mil kvar till service. Idag försvann meddelandet plötsligt från SID. Den har gått typ 7050 idag.

    I Serviceboken står det att meddelandet dyker upp när det är 100 mil kvar till service. Jag kan köpa att den som fyllde i boken fyllde i 100 mil för lite, eller blandade ihop siffrorna. Det kanske skall vara 5870 istället för 5780. Men varför försvann meddelandet från SID?

    Kan den ha upplyst mig om någon annan service eller kommer det en ny varning om typ 50 mil igen?

    Mvh Erik
    Erik Hellzén [9-5 SC Vector Griffin 2,3t BioP -09]

  2. #2

    Re: Servicemeddelandet i SID försvann!

    Tidpunkten när meddelandet visas är även beroende av tiden sedan senaste service, dvs det kan visas innan "rätt antal km". Meddelandet släcks automatiskt efter ett visst antal starter.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    48

    Re: Servicemeddelandet i SID försvann!

    Okej...
    Men tidsmässigt så har det ju inte gått mer än ca 8 månader sedan bilen var inne på service och i instruktionsboken stod det att det var beroende på vad som kom först, 365 dagar eller 100 mil till nästa service så skulle meddelandet dyka upp. Jag gissar på att han som skrev i serviceboken helt enkelt har kastat om siffrorna.

    Skönt att veta att det är som det ska med att meddeladet försvann iaf! Tack!
    Erik Hellzén [9-5 SC Vector Griffin 2,3t BioP -09]

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Re: Servicemeddelandet i SID försvann!

    Verkstaden kan ju ha missat att nollställa serviceindikatorn vid senaste service?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    48

    Re: Servicemeddelandet i SID försvann!

    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Verkstaden kan ju ha missat att nollställa serviceindikatorn vid senaste service?

    Det lär dom nog inte ha gjort, då skulle ju inte indikationen kommit upp nu? Jag är nog ganska inne på att de har kastat om siffrorna i serviceboken, för då stämmer det med 100 mil på indikatorn. Ska ringa verkstaden senare.
    Erik Hellzén [9-5 SC Vector Griffin 2,3t BioP -09]

Liknande ämnen

  1. skakningar som försvann
    Av Diana i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 14:09
  2. gorkart men sen försvann det
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 13:44
  3. Basen försvann!!
    Av lampann i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 13:38
  4. Gaspedalen försvann!
    Av Sterran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 10:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •