Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ryker mycket vid kallstart OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Ryker mycket vid kallstart OG9-5

    Som rubriken lyder så har min Saab börjat ryka när jag startar "kallstartar den"
    Det är en ljusgrå rök och det ryker 5-10 sek.
    Bilen går bra inga misständningar på tomgång.
    Luktar inte avgaser från expansionskärlet.
    Motorn är torr utvändigt dvs inget oljeläckage.
    Det jag kan tycka är att den laddar ojämnt när man gasar.
    För att först skjuta på för att sedan nästan gunga i laddet och tvekande.
    KAN det vara Turbon som börjar sjunga på sista versen?
    Har hört många säga att när bilen närmar sig 14000mil då kommer det som ett brev på posten. Eller KAN det vara vevhusventilationen som bäckat igen?
    Trodde efter 04 så är detta fixat eller???
    Tacksam för tips och JAG VET att det skrivits en del om rykande 9-5:or men jag vill ha svar ändå.
    Finns det ngn i Linköping med omnejd som har koll på vad det kan vara och som kan kika på bilen. Kanske även göra ett kompprov för att se så inget är vajsing där.
    Tack för att detta suveräna forum finns.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Som rubriken lyder så har min Saab börjat ryka när jag startar "kallstartar den"
    Det är en ljusgrå rök och det ryker 5-10 sek.
    Bilen går bra inga misständningar på tomgång.
    Luktar inte avgaser från expansionskärlet.
    Motorn är torr utvändigt dvs inget oljeläckage.
    Det jag kan tycka är att den laddar ojämnt när man gasar.
    För att först skjuta på för att sedan nästan gunga i laddet och tvekande.
    KAN det vara Turbon som börjar sjunga på sista versen?
    Har hört många säga att när bilen närmar sig 14000mil då kommer det som ett brev på posten. Eller KAN det vara vevhusventilationen som bäckat igen?
    Trodde efter 04 så är detta fixat eller???
    Tacksam för tips och JAG VET att det skrivits en del om rykande 9-5:or men jag vill ha svar ändå.
    Finns det ngn i Linköping med omnejd som har koll på vad det kan vara och som kan kika på bilen. Kanske även göra ett kompprov för att se så inget är vajsing där.
    Tack för att detta suveräna forum finns.
    Har inte haft problem med rykande kallstarter på ett tag men igår hände det igen och även idag på morgonen när jag åkte till jobbet.
    Ingen vänlig själ i Linköping med omnejd som kan Saab in och utantill och som kan slå ett getöga på vad det kan vara?
    Har fått en del tips på att det kan vara vevhusventilationen eller turbon.
    För mig lite svåra saker att kolla. Vevhusvent borde ju inte vara några problem eftersom jag har en 05:a eller?
    Turbon är ju en lätt-tryck och dessa har ju rykte om sig att vara kass när de börjar närma sig 14000 mil som min just passerat.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Ryker lite vid kallstart

    ljusgrå rök tycker jag låter mer som kallstart dvs mycket bränsle?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    ljusgrå rök tycker jag låter mer som kallstart dvs mycket bränsle?
    Nja ljusgråblå mer exakt, svårt att se.
    Inte direkt ngn BLÅRÖK iallafall som jag kan tolka det.
    Jag har ingen rökutveckling när jag pressar bilen och accelererar så därför tycker jag att man borde kunna utesluta turbon i första läget.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: Ryker lite vid kallstart

    låter som du bara har lite nojja... Vid mycket ljus rök så brukar jag föreslå topplockspackningen men då slutar den ju inte efter en stund.. Antar att det inte är ett jättemoln som kommer ut i 10sek? alla bilar ryker lite vid kallstart som han här ovan sa.
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    ljusgrå rök tycker jag låter mer som kallstart dvs mycket bränsle?
    Nja ljusgråblå mer exakt, svårt att se.
    Inte direkt ngn BLÅRÖK iallafall som jag kan tolka det.
    Jag har ingen rökutveckling när jag pressar bilen och accelererar så därför tycker jag att man borde kunna utesluta turbon i första läget.
    Det brukar börja med sådan rök när turbon håller på att ge upp, så jag lägger min gissning på att din turbo är på gång att ge upp. En kollega hade samma symptom & han lät en verkstad kolla turbon & den va på gång så han bytte & direkt slutade det ryka vid start.

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av Reyal
    Vid mycket ljus rök så brukar jag föreslå topplockspackningen
    Så enkelt är det inte heller då det inte tvunget är vatten bara för att röken är vit, det kan även va olja om det ryker vitt... får du ett ordentligt turbohaveri så brukar det ryka som f*n & då ryker det vitt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Reyal
    Vid mycket ljus rök så brukar jag föreslå topplockspackningen
    Så enkelt är det inte heller då det inte tvunget är vatten bara för att röken är vit, det kan även va olja om det ryker vitt... får du ett ordentligt turbohaveri så brukar det ryka som f*n & då ryker det vitt.
    Igår när jag startade bilen när jag skulle åka från jobbet rök det INGET.
    Samma sak i morse när jag skulle åka till jobbet.
    Vad i hela fridens namn är det för ngt som händer?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Så enkelt är det inte heller då det inte tvunget är vatten bara för att röken är vit, det kan även va olja om det ryker vitt... får du ett ordentligt turbohaveri så brukar det ryka som f*n & då ryker det vitt.
    Igår när jag startade bilen när jag skulle åka från jobbet rök det INGET.
    Samma sak i morse när jag skulle åka till jobbet.
    Vad i hela fridens namn är det för ngt som händer?
    Det som händer är att det kan läcka igenom lite olja när bilen står som sen förbränns när du startar, kollegan hade likadant på sin att det i början bara rykte ibland, blev sedan mer & mer frekvent.

  10. #10

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Hej!

    Har liknande problem. Har en Saab 95 2.0t -03 som ryker mycket vid kallstart. Färgen är lite blågrå-aktig men molnet avtar snabbt efter ett par tryck på gaspedalen eller om man väntar ut det.
    Är ett verkstadsbesök att rekomendera?

    tack på förhand// Kevin

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av Kevinzane
    Hej!

    Har liknande problem. Har en Saab 95 2.0t -03 som ryker mycket vid kallstart. Färgen är lite blågrå-aktig men molnet avtar snabbt efter ett par tryck på gaspedalen eller om man väntar ut det.
    Är ett verkstadsbesök att rekomendera?

    tack på förhand// Kevin
    Jag har de närmaste dagarna haft en rykande Saab när jag haft bilen stillastående i ca 4 timmar. Detta visade sig aldrig förut då rök det bara om bilen stått en längre tid.
    Den ryker INTE när jag gasar iväg utan bara vid "kallstarten"
    Är det vevhusventilationen som behöver rengöras?

    Idag uppvisade bilen ett annat fenomen. Vid ca 70km/h så började varvräknaren att gå upp och ned och turbovisaren också och jag kände att bilen svajade i hastighet. Det slutade när jag sänkte eller ökade hastigheten för att sedan inte märkas alls.
    Det sitter en ny vevaxelgivare, ny tändkassett, nya tändstift, nya vacuumsangar, ny backventil (den vid ventilkåpan), bytta backventiler (inte nya utan bättre begaganade ca 4000mil) på bilen så dessa kan uteslutas.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  12. #12
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Är det vevhusventilationen som behöver rengöras?
    Testa... om du tror det är vv så är det ju enkelt att rengöra, men jag hade då bytt istället, ska du ändå dit & kladda så är det ju lika bra att byta så vet du att vv är ok sen. Men som jag redan svarat så är turbon en het kandidat.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Är det vevhusventilationen som behöver rengöras?
    Testa... om du tror det är vv så är det ju enkelt att rengöra, men jag hade då bytt istället, ska du ändå dit & kladda så är det ju lika bra att byta så vet du att vv är ok sen. Men som jag redan svarat så är turbon en het kandidat.
    Detta med rykandet uppkom efter att jag gjorde ett oljebyte innan vi skulle på skidsemester till Sälen i Februari.
    Jag bytte till GM/Saab originalolja och originalfilter.
    Fyllde upp med de 4 liter man skall ha.
    Innan är bilen servad på BIVA i Linköping där jag antar de har samma olja.
    Vad på AD-bildelar igår och där hade de en representant från Valvoline som rekommenderade att jag skulle köpa deras 5W-40 olja MaxLife.
    Priset var bra 299kr för 4 liter ordinarie 745kr.
    Den är inte GM-klassad vad jag kan se på dunken och vågade därför inte köpa den.
    Han sade även att GM oljan var en blaskig skitolja (han var ju säljare för ett annat varumärke) Iofs sade han att Castrols oljor var bra.....
    Jag köpte däremot Valvolines engine flush inför nästa oljebyte.
    Kan vara värt att testa om det rensar ut ngt skit i motorn.....
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryker lite vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Testa... om du tror det är vv så är det ju enkelt att rengöra, men jag hade då bytt istället, ska du ändå dit & kladda så är det ju lika bra att byta så vet du att vv är ok sen. Men som jag redan svarat så är turbon en het kandidat.
    Detta med rykandet uppkom efter att jag gjorde ett oljebyte innan vi skulle på skidsemester till Sälen i Februari.
    Jag bytte till GM/Saab originalolja och originalfilter.
    Fyllde upp med de 4 liter man skall ha.
    Innan är bilen servad på BIVA i Linköping där jag antar de har samma olja.
    Vad på AD-bildelar igår och där hade de en representant från Valvoline som rekommenderade att jag skulle köpa deras 5W-40 olja MaxLife.
    Priset var bra 299kr för 4 liter ordinarie 745kr.
    Den är inte GM-klassad vad jag kan se på dunken och vågade därför inte köpa den.
    Han sade även att GM oljan var en blaskig skitolja (han var ju säljare för ett annat varumärke) Iofs sade han att Castrols oljor var bra.....
    Jag köpte däremot Valvolines engine flush inför nästa oljebyte.
    Kan vara värt att testa om det rensar ut ngt skit i motorn.....

    Jag vill bara uppdatera tråden lite.
    Bilen ryker mer än förut och bara när den stått upp till ca 8 timmar efter att man kört med den och startar den igen. Står bilen över natten från ex kl 17 till 08.00 så ryker den nästan aldrig...... OBS nästan aldrig.
    Har inte gjort engineflush, har inte kollat vevhusventilationen!
    Har däremot pratat med en Saabmekaniker med vääääldigt lång erfarenhet och han trodde följande.....
    - Vevhusventilationen på bilar från -04 och uppåt är näst intill obefintligt att deras vevhusvent. sätter igen sig.
    - Är det turbon som håller på och ger med sig så borde det ryka när jag accelererar och sedan släpper gasen för inbromsning och det GÖR DET INTE.
    - Topplockspackningen kan det vara, men den tar ju inget vatten,
    däremot så sade han att det är ganska vanligt att man får efterdra topplocksbultarna på 9-5:orna och att det kunde vara så att det trycks ut olja via packningen som brukar skrackelera.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Ryker mycket vid kallstart

    Jag fortsätter dock hävda att du bör kolla upp din turbo vad din saabmek än säger.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryker mycket vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jag fortsätter dock hävda att du bör kolla upp din turbo vad din saabmek än säger.
    Ngn mer som går på samma teori som Börne eller finns det ngn som har ngt annat tips?

    Jag har även ett annat konstigt fenomen precis efter att jag startat (när motorn är kall)
    Från jobbet upp till den allmäna vägen är det ca 50 meter. När jag bromsar/bromsat ner innan jag kör ut på den allmäna vägen och återupptar gasen så tvekar bilen, den liksom hostar till ett par gånger. Detta sker även efter ca 300m när jag kommer till nästa korsning. Efter det så märks det inget....... Jag kan härleda till att oftast sker nog detta i samband med de gånger bilen ryker vid starten.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •