Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Re: saab 900 turbo -97

  1. #1

    Re: saab 900 turbo -97

    har letat efter en saab turbo år 95-97 och har äntligen hittat en från år-97. den verkar riktigt fin och som jag förstod det när jag pratade med ägaren så hade den aldrig varit trimmad/chippad och häller inte ungdomskörd. den har gått 19800 mil och den ligger ute för 13500 och han kunde också gå ner i pris lite. det jag nu undrar är om 19800 mil ät långt för en saab med turbomotor?. kan det va så att den är hyffsat slut i motorn? skriv om era erfarenheter av saab 900 2.0t och vad ni tror.. hemskt tacksam för svar

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: saab 900 turbo -97


    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3

    Re: saab 900 turbo -97

    aa precis

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259

    Re: saab 900 turbo -97

    Beror helt och hållet på ägaren hur bilen skötts.

    Men generellt så är de motorerna väldigt slitstarka.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    244

    Re: saab 900 turbo -97

    Sköter man service med allt vad det innebär så håller sakerna! Min 900 har rullat 30600 mil, fungerar super!

  6. #6

    Re: saab 900 turbo -97

    Tack för alla bra svar jag fått Bara en fråga till, om jag nu köper saaben som nu gått 19800 mil, och jag tänker ju förmodligen steg1 chippa den och klämma dit ett sportluftfilter, kommer grejjerna hålla ungefär lika länge som om jag inte skulle chippat den? är det någonting speciellt som slits extra mycket om man nu ökar hästkrafterna? iof allting slits ju lite mer när man trimmar, så är det ju med allting. kan ju meddela att jag inte precis kör nån ecodriving..

    Eller har bilen rent av gått för långt om man ska börja trimma osv?
    Jag vill ju kunna ha bilen ett bra tag!

    Skriv va ni tror!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: saab 900 turbo -97

    Det sitter en T5 motor i den bilen (saabs T5 och inte volvos ) så det är inte några problem.
    Skulle inte vara orolig att trimma den iaf trots att den gått 20'. Det kah skulle kolla först var turbon om den glappar eller inte så det inte blir turbo ras direkt...

    Men annars så är det bara att köpa och le
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: saab 900 turbo -97

    Sportluftfilter ger inga hästar men ger sämre rening. Strunta i det. Det är bara en produkt som är lätt att göra pengar på och motorn slits mer...

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 341

    Re: saab 900 turbo -97

    PÅ bilar med filter i motorrummet så tappar man i regel effekt på öppet filter än att ha ett sportfilter monterat så undvik de.
    Ska du sätta öppet så dra ner de bakom där dimljuset ska sitta så blir de bättre.

    Vill man ha nått som höjer effekten så sätt på en bättre IC istället o de gäller även orginal bilar.
    Helst en i helt aluminium.

    Sen lite trim o rätt avgas så är de inga problem.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    45

    Re: saab 900 turbo -97

    Håller med någon längre upp,
    Sportluftfilter behövs absolut inte till steg 1-3 och eventuellt tveksamt även senare
    (Inte så van vid T5, Mer T7)
    Troligen behövs grövre insugsrör före högre flöde igenom filtret.

    Men som sagt, B204L (eller) är väl känd som en trimmvänlig kämpe
    Ifrån Karlstad
    SAAB 9-5 2.0T 1999
    JR filter, 3" DP utan Kat, Hirsch steg 1.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: saab 900 turbo -97

    Jag skulle även slå ett slag för att efterdra toppen. Ganska många har haft problem med läckande kylvätska och olja. De som bestämt sig för att efterdra har fått erfara topplocksskruvar som sitter mer eller mindre löst, även jag. Skruvarna satt i bästa fall med runt 40Nm flera med runt 20Nm och en i princip löst.

    Havererad topplockspackning verkar ligga minst topp (:P) tre på haveriorsaker på bilar som säljs på blocket som renoveringsobjekt eller som säljs som reservdelar.

    Att ta bort efterdragning av topp vid en av de tidiga servicarna kan nog anses som en av de sämre besparingarna..

    Att efterdra toppen kostar en ventilkåpspackning som kanske ändå mått bra av ett byte samt ev. inköp av en hylsa. Samtidigt får man chansen att se hur motorn ser ut inuti och om nån olja koxat och bränt fast, alltså om service sköts och om motorn mår bra.

    Nåväl. Här finns mer info: viewtopic.php?t=74131

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •