Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bli helt av med spärrar på bakluckan 9-5SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Bli helt av med spärrar på bakluckan 9-5SC

    Är det någon som sitter inne med en lösning på hur man helt blir av med spärrarna på 9-5SC:s baklucka, alltså så att den funkar som andra bilars baklucka gör, bara genom att använda handtaget på själva bakluckan, inte knappen inne i bilen.

    Jag vet att man kan programmera med Tech II så att man bara behöver trycka en gång när man har låst upp bilen. Men om man då låser & låser upp bilen måste man ju trycka på knappen i förardörren igen, det är detta jag vill bli av med. Och det kan man inte programmera med Tech II om jag fattat det rätt.

    Jag har sökt runt lite på forumet om någon har hittat en workaround på detta men inte hittat något. en ganska "ofin" lösning skulle ju vara att sätta ett relä i förardörren, triggas av öppningssignalen för själva dörren (centrallåsets öppning) och sluter då knappen för bagaget. Detta kräver att det bara är en spänning man lägger på för att öppna dörrarnas låskistor, är det så eller är det någon datasignal som i själva låset omvandlas till öppning / stängning? Dessutom vet jag inte om det behövs någon fördröjning mellan dessa signaler, eller om det är ok att bagageöppningen kommer exakt samtidigt som upplåsningen av centrallåset, någon som vet? (kan man väl iof. mer eller mindre prova exakt genom att sitta i bilen och låsa upp)

    Eller finns det någon annan smartare lösning man skulle kunna göra?

    /U

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Bli helt av med spärrar på bakluckan 9-5SC

    Räcker det inte med knappen i nyckeln? Om du har låst och låst upp har du rimligtvis gjort det med nyckeln...?
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Bli helt av med spärrar på bakluckan 9-5SC

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Räcker det inte med knappen i nyckeln? Om du har låst och låst upp har du rimligtvis gjort det med nyckeln...?
    /Johan
    Visst kan man säga det, men jag vill helst undvika att behöva trycka på två knappar varje gång jag låser upp bilen.

    /U

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230

    Re: Bli helt av med spärrar på bakluckan 9-5SC

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Är det någon som sitter inne med en lösning på hur man helt blir av med spärrarna på 9-5SC:s baklucka, alltså så att den funkar som andra bilars baklucka gör, bara genom att använda handtaget på själva bakluckan, inte knappen inne i bilen.
    Vill bara säga att jag är intresserad om du finner på någon användbar lösning.

    Han som kom på att det ska vara SKITSVÅRT att öppna bakluckan på 9-5:an borde fått nåt mindre krävande jobb... Jag svär osande eder varje gång jag ska öppna bakluckan och får gå en tur tillbaka till förardörren! (Nä, jag KAN lära mig trycka på knappen, men när man växlar mellan en normal bil och en Saab så är det tydligen jobbigt...)

    Idiotkonstruktion. Man kunde ju åtminstone SJÄLV fått bestämma om man vill att den ska vara dundersäker eller om man vill ha en vanlig bil. Men nääää, man köpte ju en Saab... ;-)
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Bli helt av med spärrar på bakluckan 9-5SC

    Skulle säga att låslogiken har med lagkrav i USA att göra. Det är mycket hängslen och livrem för att inte luckan ska öppna sig oavsiktligt.

    Ingen tröst i sammanhanget dock.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Bli helt av med spärrar på bakluckan 9-5SC

    Fast Volvo, BMW osv säljer ju också i USA men ingen av dem håller på med sånt här krångel på den svenska marknaden.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #7
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Bli helt av med spärrar på bakluckan 9-5SC

    Det går att programmera med Tech2 så bakluckan följer låsning av dörrarna. Det kallas ibland "polisläge" för att de 9-5:or som polisen har är upplåsta bak om de snabbt ska ha ut nåt ur bagaget.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    48

    Re: Bli helt av med spärrar på bakluckan 9-5SC

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Det går att programmera med Tech2 så bakluckan följer låsning av dörrarna. Det kallas ibland "polisläge" för att de 9-5:or som polisen har är upplåsta bak om de snabbt ska ha ut nåt ur bagaget.

    Dessvärre så kan inte SAAB fixa detta. Hade min bil inne på service här om dagen och bad om just detta. Men de kan bara fixa så att bagageluckan håller sig öppen när man väl har öppnat den, men så fort man låser bilen så låses bagaget igen. På polisbilarna så är bakdörrarna låsta men bagaget öppet, så det blir inte jackpot där heller.
    Erik Hellzén [9-5 SC Vector Griffin 2,3t BioP -09]

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Gammal tråd men som TS tar jag mig friheter...

    Har sedan en tid tillbaka en Tech II så detta blev aktuellt igen. Idag monterade jag in ett relä i dörren på en av mina bilar. Drivspänning från centallåset och kretsen sluter knappen för bakluckans öppning.

    Rent elektriskt funkar detta utmärkt, om bilen redan är upplåst och man trycker på upplåsningsknappen på mittkonsoll eller fjärrkontroll låser den även upp bakluckan.

    När bilen är låst och man låser upp funkar det dock inte. Detta är så vitt jag kan förstå en effekt av att dörrknappen är bortkopplad så länge bilen är låst/larmad, och när reläet får sin impuls klassas bilen fortfarande som "låst", varvid den inte reagerar på att bakluckenpnappens krets sluts...

    Man skulle således behöva en fördröjning, men då behöver jag konstantström i dörren och det blev ett mycket större projekt...

    Så ett steg fram och två tillbaka, någon annan som har hittat en lösning?

    /U

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86
    Kul idé! Jag gillar verkligen små tweaks med relän och annat som lurar systemet och ändrar original-beteendet på bilen (har själv ett extra relä som ger spänning till elhissar och cigg-uttag tills nyckeln tas ur, istället för bara med tändningen på)

    Problemet är som sagt att TWICE-styrdonet ignorerar din signal tills bilen är upplåst. Jag hade kopplat in mig "efter" TWICE, dvs. direkt mot motorn i bakluckan. All el till låsmotorerna sammanstrålar i TWICE-donet under förarstolen, där har du dessutom konstantström. Så montera reläet där istället och låt det dras av spänning till en av dörrarna och skicka vidare mot låset i kofferten. Liten reservation dock om du kör med TSL/Dead-lock-funktion, osäker på hur det funkar elektriskt men är garanterat lösbart. Bara att titta på elschemat och prova sig fram...
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

Liknande ämnen

  1. Startspärr med dubbla spärrar! "Saab aero 9000"
    Av Kecke 46 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 11:43
  2. Högtalarstorlek i bakluckan 9-3 SC -07
    Av JonasB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 22:55
  3. skillnad på bakluckan 9-5
    Av rrmrrm81 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •