Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Detta med samboliv och ekonomi !!

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Detta med samboliv och ekonomi !!

    Hejsan allihopa.

    såhär ligger det till:
    Jag bor tilsammans med mig flickvän och har gjort det ett tag, vi båda arbetar och drar in pengar till hushållet.
    vi har nästan lika mycket inkomst (hon tjänar ca 2-3000:- mer / månaden)
    Jag arbetar som bilmekaniker och hon sitter i kassan på ica (!)

    Nu till det jobbiga.
    Hon har inte körkort så det innebär att allt som heter handla, hämta, lämna eller kolla inblandar mig på ett eller ett annant vis.
    Hon vill även gärna bli hämtad vid tågstationen då hon pendlar till jobbet.
    Detta innebär att Jag kör i en bil som jag betalar på (avbetalning), skattar, försäkrar samt tankar.
    Eftesom att hon inte har körkort så är hon inte jätte insatt i hur mycket en bil kostar att driva runt i extrakostnader samt hur jäklar mycket bränsle det går åt att "bara hämta henne på tåget"
    Vi betalar hushållet tilsammans (50/50) men där slutar hennes utgifter.
    inga hobbys eller liknande så det blir en hel del pengar över för henne varje månad och hon kan inte förstå varför mina tar slut..

    Kände att jag fick nog nu när det är dags för nya sommarsulor till bilen ( inte lämpligt att köra på V-Däck hela året runt kanske)
    Jag har hittat en uppsättning jag ville införskaffa mig men hade det lite tajt nu och fattades någon tusing.
    frågar henne om hon kan tänkas att låna mig de pengarna i någon månad eller så efter som att hon ändå bara slänger pengarna på godis och liknande ( hon vet själv inte vart de tag vägen)
    Hon säger nej och tycker att jag får sköta allt sånt som har med bilen att göra..

    Känns inte helt rätt tycker jag, men ok låt henne gå från tåget i fortsättningen för jag tänker inte köra med vinterdäck hela året..



    Så min fråga, hur löser ni andra dessa bekymmer? har ni ens dessa bekymmer?
    vem betalar vad eller betalar ni hälften var på allt?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Detta med samboliv och ekonomi !!

    Jag är gift och vi har gemensam ekonomi. Tjänar 2 tusen mer än frugan. Behöver jag nya sommardäck gnälls det en del men tillslut så kommer man överens och däcken kan inhandlas. Vill hon ha nya skor eller liknande så säger jag "klart att du behöver ett trettionde par skor älskling" med glimten i ögat och så kan hon handla dem.

    Men att inte dela på bilkostnaden tycker jag är lite dumt. Så vill hon inte vara med och betala för en bil i hushållet låt inte henne åka med den. Ställ av den ett tag och se vad som händer?


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #3
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Ställ av den ett tag och se vad som händer?

    Iom att hon inte har körkort så utgår jag ifrån att hon inte vet särskilt mycket om bilar och regler som gäller därtill. Säg att iom att du inte kunde köpa sommardäck så får du inte köra med bilen efter 1:a April och därför måste ställa av den tills nästa löning.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #4

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Jag skulle låta kärringen gå från stationen (du lär tröttna på att hämta henne ändå efter några år...)
    Turas om att handla, hon ser garanterat problemet första gången det är hennes tur att handla.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Säg att iom att du inte kunde köpa sommardäck så får du inte köra med bilen efter 1:a April och därför måste ställa av den tills nästa löning.
    15:e april är det väl som gäller? Inte för att hon kanske vet om datumet men rätt datum är bra att använda om det hela ställs på sin spets.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Lite knepigt att motivera någon att betala för en grej som hon inte kan nyttja själv (hon måste ju tjata på dig så fort hon vill åka bil).
    Gör så att du redovisar hur myckt det kostar och så får hon lägga motsvarande på någon grej på något hon får bestämma över men som ni ändå båda nyttjar. Eller så får hon sätta in pengarna på ett sparkonto i hennes namn, som ni kan använda till bröllop eller semester eller nått.
    Om du inte har råd med bilen själv så får du dra ned på körningen, eller antalet bilar tycker jag.


    Men det skall absolut inte vara så att den ena slösar bort pengarna och den andra får gnaga på skankarna i ett förhållande.

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 997

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Hon har inte körkort så det innebär att allt som heter handla, hämta, lämna eller kolla inblandar mig på ett eller ett annant vis.
    Hon vill även gärna bli hämtad vid tågstationen då hon pendlar till jobbet.
    Har du förklarat att du känner att det inte är helt ok då? Om ni bor ihop & vill leva ihop så måste man ju ge & ta & det gäller ju givetvis från båda håll, annars är det ju ohållbart! Eftersom du tar upp en privat sak här så går du troligen & retar dig på det & det är ju inte ok i en relation!

    Ska man leva ihop är det nog lättast med gemensam ekonomi!

    Edit: Ändrade från delad ekonomi till gemensam då det var det jag menade... fick släpp i skallen

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    De är lustigt det här med bilar och dess omkostnader!

    Jag går fortfarande i gymnasiet men har haft bil i ett år nu jag brukar säga till mina klasskompisar att min 9-5a från -99 (dvs värdeminskning nära 0) ändå kostar runt 40kr milen. Brukar sluta med att alla skrattar åt mig och frågar hur mycket bensin den drar varvid jag svarar 0.8 liter/milen ungefär och då säger dom att den borde kosta ungefär 12kr milen...

    Det jag undrar är:

    Behöver ni bilen för att handla mat och dyl. eller skulle ni klara er helt utan bil?

    Är det en lyxprodukt du har för att skönare frakta arslet till jobbet??

    Jag antar att ni har ett behov av den och hon bör således vara med och dela vissa kostnader iaf!

  9. #9
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Jag är gift och tjänar bedydligt mer än frugan, men vad gör det när vi har gemensam ekonomi? Visst, jag tar det stora lasset ekonomiskt men det hon gör hemma med hem och barn är makalöst. Hur hon orkar fattar jag inte och pungar mer än gärna ut mer pengar än hon.
    Vi har gemensam ekonomi rakt av, det konto som tar slut först får påfyllt av den andra helt enkelt.
    Aldrig bråk och inga bekymmer.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  10. #10
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Säg att iom att du inte kunde köpa sommardäck så får du inte köra med bilen efter 1:a April och därför måste ställa av den tills nästa löning.
    15:e april är det väl som gäller? Inte för att hon kanske vet om datumet men rätt datum är bra att använda om det hela ställs på sin spets.
    Ja där ser du. Jag har ju körkort utan att ha koll på reglerna så det är "safe"
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  11. #11
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Det blir svårt att få det att hålla om den ene parten inte har koll på kostnader, prioriteringar och pengars värde, been there, done that...

    Bäst att ni styr upp det här på en gång innan det är för sent. Ställ upp ett excelark där du plockar med ränta och amortering, bränsle, däck, reparationer, service, försäkring, skatt, parkering etc, så blir det ju snabbt lätt överskådligt hur mycket bilen kostar. Det fixar du ju på 10 minuter, men det kan säkert ta längre tid att övertyga din bättre hälft om att kostnaderna för värdeminskning faktiskt existerar eftersom man varken kan se eller ta på dom
    Åker man upp en tank i månaden och har lån på en hyffsat ny bil har jag svårt att tro att man klarar sig under 4-5k/ månad på att äga en bil. Många som inte äger bil går ju bet på att de inte tror att bilen kostar något när den bara står utan bara kostar bränsle.

    Det blir ju liksom ohållbart som du har det nu. Du måste ju också få möjlighet att pensionsspara eller spara överhuvudtaget så att du har en buffert om du skulle behöva det senare i livet. Är man oense om hur ekonomi ska skötas och vad pengar ska läggas på (du nämnde godis t ex) finns det egentligen bara två alternativ att lägga upp det på:

    * Helt separat ekonomi. Dela på kostnaden för alla räkningar och betala exakt hälften var. Man kanske inte behöver handla mat på varsitt håll, men skor och kläder får man betala själv. Det här innebär ju förstås att tjejen din får betala dig när du skjutsar henne, och betala så mycket i miltaxa som bilen faktiskt kostar dig, alltså typ 30-40 kr/mil eller vad det blir och hälften när ni åker någonstans gemensamt. Det här kommer ju helt säkert att innebära många gräl, hon kommer att tycka att det är fjantigt och snålt fastän det är precis vad det kostar dig.

    * Helt delad ekonomi. Pengarna in på ett gemensamt konto, ni sparar undan lika mycket var. Ni betalar räkningarna från det kontot oavsett om det är ICA-kortet eller din bilförsäkring. Vill någon av er köpa någon sällanköpsvara diskuterar ni det gemensamt.

    Är det en väldig irritation för dig att du får lägga ned mycket ledig tid på att handla kan ni ju se till att skriva in henne på körskolan så att hon får sitt eget körkort och sin egen bil. Det är ju sämre för hushållskassan, men bättre för förhållandet.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  12. #12
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    tycker det är konstigt av henne att inte ens låna ut pengar till att köpa däck till bilen för att du måste ha nya. jag menar det är inte så att du skall köpa 18" fälgar för att du tycker det är fränare.

    jag har nog inte så mycket att lägga till här då föregående talare har slagit huvudet på spiken så att säga, om hon inte förstår så måste du förklara hur det fungerar att ha bil.

    min sambo har inte heller körkort och jag är den som står för bilen, har dock inte stört mig på det, har inte ens tänkt på det faktiskt, men det borde ju vara en gemensam kostnad då vi båda brukar bilen lika mycket, om hon inte bidrar till fler mil på bilen än jag. jag pluggar 5 minuter promenad hemifrån och hon jobbar 2 mil bort och det händer att jag lämnar/hämtar. jag är inte direkt den drivande kraften heller när man "måste" åka till ikea för att köpa nya gardiner, för de man har nu är fel färg.

    så denhär tråden mig att tänka lite, man kanske skulle ta sig en diskussion om bilkostnaderna, tror hon skulle bidra mer om vi hade pratat om det, hon är ingen omöjlig person av sig , det är snarare jag som tycker det känns lite "awkward" att fråga om hon kan tanka den här gången, även om vi skall åka till hennes farsa 30 mil bort. jag har kopplingsbyte på gång och två nya däck som skall bytas så hon skulle säkert bidra lite om jag frågade, även om jag inte kan begära att hon betalar halva för att jag vill köpa viggenkoppling tex. men nån symbolisk summa kan hon säkert slänga till. bilskatten kommer även om någon månad och den har alltid jag betalat innan.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Jag tycker det är riktigt snålt av henne att inte låna ut pengar för däck!

    Sedan fattar jag inte om ni nu bor tillsammans och hon åker med dig kors och tvärs, att hon har mage att inte sponsra lite BENSIN-pengar till dig (inte skatt, försäkring, avbetalning m.m.) när hon nu verkar uppskatta att åka i din bil!

    Det är ju en sak om bilägaren tjänar mycket mera, då kan man ju förstår det men nu är det ju inte så.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Det finns väl 3 alternativ till samboekonomi:
    1. Helt gemensam ekonomi: Bådas inkomster in på samma konto, alla utgifter, även hobby, öldrickande med kompisar m.m. betalas från samma konto.
    2. Gemensam ekonomi, men eget spar- och nöjeskonto: Bådas inkomster in på samma konto som gemensamma utgifter betalas ifrån, men sedan tar man bort t.ex. 3000 kr var som man får använda hur man vill oberoende av den andra - till hobby, öldrickande m.m.
    3. Skild ekonomi: Man spar kvitton på allt som är gemensamt och båda betalar sin andel av utgiften.

    Jag har själv provat variant 2 och 3 och båda funkar - det gäller dock att man i förväg gjort upp om vilka utgifter som är gemensamma och vilka som inte är det. För alt 3 kan man ju dessutom ha olika andelar av en utgift, t.ex. pröjsade jag 60% av matinköpen eftersom jag var större i maten än min sambo. Nu är vi gifta och kör alt 2.

    Och det är det du och din tjej måste göra - bestämma vilka utgifter som är gemensamma och hur stor andel ni ska betala var. Om ni inte kan enas om bilen kan ni ju räkna hur många gemensamma mil som körs (för t.ex. mathandling), hur många mil är dina och hur många som är hennes (t.ex. skjuts från stationen), sedan är det bara att fördela alla bilkostnader därefter.

  15. #15
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Detta med samboliv och ekonomi !!

    Mycket bra tips i denna tråden. Satte mig ner med henne igår och ställde upp lite siffror gällande bilägandet. Hon blev duktigt chokerad och samtidigt skämdes hos rejält. Jag sa helt enkelt att jag har ställt av bilen nu så hon får gå eller ta bussen till och från tågstationen samt att mathandlingen blir tråkigare nu. Hon har ännu inte "erbjudigt" sig att betala men jag får väl ge henne ett par dagar utan bilen så ska vi nog se att det ändras..

    Hur en sådan här "skitsak" kan bli såhär stor ( från min sida iaf) förvånar mig faktiskt.

    Pengar är bara strul....
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Jag tycker inte att hon ens ska behöva låna ut pengar till dig. Missförstå nu inte detta. I min familj är det aldrig gnäll , hon står för matinköp och andra inköp till hushållet jag står för bilen och övriga räkningar aldrig någe gnäll om pengar. Vill jag köpa nya fälgar så gör jag det och har gjort.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Varför rubricera det som ett lån? Däck är ju förbrukningsvaror på bilar och kostnaden står i direkt proportion till brukandet. Ska man åka i en bil måste det vara däck på den.
    Att du kanske "måste" ha 17" lågprofil premiumdäck och hon åker från stationen lika bra på regummerade 15" är ju en annan, kanske något svårare nöt att knäcka.
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    ja rent konkret känns det som man har mer problem än pengar om man måste "låna" av varann om man är sambo.......
    Skulle aldrig komma på tanken att hävda besittningsrätt till mina pengar som blir över utan är det nåt som ska köpas till det gemensamma så är det ju just gemensamt. Det känns aningen barnsligt att säga att vissa pengar är ens egna.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Mycket hänger nog på exakt hur lång tid "ett tag" (som TS beskriver att sambolivet varat hittills) egentligen innebär.
    Ett kvartal? Ett år? Flera år?

    Men jag håller med StefanM: I förlängningen blir det bara ohållbart om var och en ska hålla på sitt som små barnungar.

    Älskar man varandra och litar på varandra så arbetar man sannolikt för sådant som ligger i bådas intressen, mot gemensamma mål och visioner.

    Att hålla på att tala om lån hit och dit inom ett förhållande och dela upp allting prick 50% påminner mest om någon barnslig mentalitet i stil med vem som verkligen fick mest saft i glaset ...
    Ena månaden är jag dyrare i drift än frun, andra månaden är rollerna ombytta. Men i slutändan spelar det ingen roll, för vi har ändå jobbat mot ett gemensamt mål och tjänar precis lika mycket på det i form av tillit och förbättrad livskvalitet ...

    Det stjäl fruktansvärt mycket energi att hålla koll på att det verkligen blir "rättvist", precis som du redan är inne på. Allting handlar ju inte om fysiska räkningar som kommer i slutet av månaden eller inköp av kapitalvaror. Till det kommer alla övriga kostnader i det vardagliga livet. Bensin, mat, förbrukningsartiklar, reparationer och underhåll ...
    Det är som upplagt för regelbundna energikrävande diskussioner.

    Nej, bådas löner in på ett konto där båda har insyn i den gemensamma ekonomin. Samt en gemensam tydlig ekonomisk sparplan för att nå gemensamma mål.
    Det brukar bli minst tjafs då ...

    Var det förresten inte någon lirare som var med i Lyxfällan som upprättade skuldbrev mot sin egen sambo?
    Sick!
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Hur en sådan här "skitsak" kan bli såhär stor ( från min sida iaf) förvånar mig faktiskt.
    Just däcken som sådana kanske är en skitsak, men det bakomliggande problemet - att den ena parten i ett förhållande har svårt att få sin ekonomi att gå ihop p.g.a. utgifter som han/hon anser är gemensamma - är något som måste redas ut.

    Många förhållanden spricker p.g.a. tjafs om pengar, så det gäller att hitta en lösning - kanske krävs en kompromiss - som båda är nöjda med.

Liknande ämnen

  1. Ekonomi i att byta till e85 på 9k 2.3t
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 13:53
  2. Styling, kjolpkt vs ekonomi
    Av mickefixare i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 23:01
  3. ekonomi trimmning !
    Av tramptass89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 17:31
  4. Ekonomi trimma bilen?
    Av Sonny Hansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 16:34
  5. Saabs ekonomi?
    Av ErikR i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •