Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Detta med samboliv och ekonomi !!

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Nej, bådas löner in på ett konto där båda har insyn i den gemensamma ekonomin. Samt en gemensam tydlig ekonomisk sparplan för att nå gemensamma mål.
    Det brukar bli minst tjafs då ...
    ...eller hur mycket tjafs som helst. Då blir det ju ett evigt gnat om hur mycket öl hon dricker och hur många skor du köper!

    Men det lär vara olika vad som funkar i vartenda förhållande.
    Utan Saab

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Men det lär vara olika vad som funkar i vartenda förhållande. [/quote]

    Punkt 1 KOMMUNIKATION!

    Prata med din sambo och förklara vad du känner , tänker....
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    ...eller hur mycket tjafs som helst. Då blir det ju ett evigt gnat om hur mycket öl hon dricker och hur många skor du köper!
    Då är ju frågan man bör ställa sig själv, vad som betyder mest.
    Prylar, pengar och högst personligt välmående eller gemensam framgång/utveckling som ett par, ömsesidig respekt och förtroende för varandra.

    Pengar har en förmåga att ta reda på sanningar om folk.
    Använder man det som en slagpåse mot sin egen partner, då finns det säkert annat att jobba på i relationen.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Nej, bådas löner in på ett konto där båda har insyn i den gemensamma ekonomin. Samt en gemensam tydlig ekonomisk sparplan för att nå gemensamma mål.
    !
    Som gammal man, om man nu ska lära yngel ekonomi..

    Gör en koll på hur mycket ni kulor har den 1:a i månaden...
    Skriv upp ALLT, menar ALLT i utgifter under en månad. ALLT!!!!!
    Spar kvitton eller anteckna, inga stora diffar tillåts på slutet!
    Sätt upp utgifterna sedan under rubriker efteråt.
    Garanterar att ni båda kommer att bli oerhört förvånade över hur mycket som hamnar under det som i Lyxfällan kallas "övrigt"..
    Röka, några öl, chokladkakor, chips..kaffe/latte när man vänta på stationen etc etc..
    Mycket jobbig månad blir det, garanterat, men mer än lärorikt - för båda..
    Mycket "nyheter" för båda blir det också...

    Eg är detta ju "Lyxfällan lokalt" man analyserar sin ekonomi.

    "Vi båda" håller oss ifrån röka kröka och Thailandresor, ändå har vi råd med utlandsemester, vinförråd, två bilar två mc och det på inkomster som sannolikt underskrider era.. Dvs "övrigtkontot" är mycket lågt..
    (Just nu behövs två nya framsulor och tyvärr ett framhjulslager, det mal så gött)

    Tyck gärna att jag är en gammal dum besserwisser, det tål jag, men ekonomi är i många förhållanden en enorm källa till problem och glöm inte, it takes two to tango!
    - Och för att citera Lyxfällan, ett visst sparande också...

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Vi har inga Garbo-löner, men har ändå råd med stort hus med trädgård, 6 bilar och bra hobbies.
    Gemensamt konto där alla räkningar dras. När lönen kommer till våra lönekonton så flyttas pengarna in på det gemensamma. Sen pytsar man ut så mycket man behöver i månaden allt eftersom.
    Det bästa med det är att det alltid finns pengar, och att vi varje månad har ett visst överskott, tillsammans.
    Att ha ett konto där man har gott om pengar stående gör att man känner sig lugn ifall någon oförutsedd utgift skulle dyka upp. Det gäller ju båda.

    Jag står för allt vad bilarna heter, dvs, jag sköter det och tar ut pengar till det. Hon tar ut och köper mat och andra prylar som hushållet kan tänkas behöva (möbler, mattor osv).
    Dock, och det är viktigt att notera, finns det inte vattentäta skott. Ibland handlar jag, ibland tankar hon.

    Jag har dock varit i situationen med körkortslös flickvän. Den gången var det dock inget gnäll heller. Vi delade på kostnaderna och bilen ansågs som en av våra gemensamma kostnader eftersom hon åkte i den nästan lika mycket som jag, även om det var jag som körde

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Kasta ut kvinnan!

    Skämt o sido eller inte? Men faktum är att du borde ställa ett ultimatum. Skall hon vara med och frakta röven i din bil så skall hon vara med och ta kostnaderna för bilen, det är inte svårare än så. Bara att räta ut ryggraden och berätta hur du ser på sakerna, en kvinna är komplex men med lite karaktär så begriper även dom det mesta.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Stig45:
    Jag tycker inte du låter som någon besserwisser, tro mig.
    Låter väldigt klokt och stämmer rätt väl överens med vår ekonomi som det låter. Och ja, det är viktigt som tusan att man är helt överens om vad som gäller.
    Talar man olika språk eller kommer ihop sig om småsaker, då blir det lätt groll och sällan något konstruktivt i slutändan.

    Jag bokförde vår ekonomiska vardag under en månads tid och det visade, precis som du är inne på, att det viktigaste är inte hur mycket man tjänar utan hur man väljer att disponera samt hantera redan befintliga resurser.

    Sedan känns det viktigt att tillägga att pengar i sig inte är det viktigaste.
    Vårt gemensamma mål är ekonomisk stabil trygghet, frihet att göra det vi vill när vi vill, ett riktigt bra boende, att äga alla våra saker snarare än att sakerna äger oss och att uppleva så mycket som möjligt.
    Jag upplever att vi är där redan idag.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Pengar har en förmåga att ta reda på sanningar om folk.
    Använder man det som en slagpåse mot sin egen partner, då finns det säkert annat att jobba på i relationen.
    Tja, det beror nog på hur hårt man tolkar ett annat synsätt än ditt.
    För mig och min tjej funkar varsitt separat konto finfint. Vi har ett delat konto där vi sätter in de normala gemensamma utläggen en varje månad, resten bränner vi precis som vi vill. Om jag vill köpa en båt och sedan leva på nudlar behöver jag inte fråga min tjej om lov. Hade vi haft delad ekonomi kan jag lova att jag inte hade haft samvete att köpa ens hälften av de saker jag gör dag.

    Men som sagt, olika lösningar funkar bäst i olika förhållanden
    Utan Saab

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Kul att äta middag med någon som äter nudlar och dricker kranvatten...
    Fredrik J

  10. #30
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Jag har aldrig haft delad ekonomi och det har funkat bäst för mig.
    Jag och min förra sambo delade upp kostnaderna liksom du degar det och jag degar det.
    Och jag betalade mest pga betydligt högre inkomst. Då vart det aldrig någonsin gnäll och ingen la sig i när den ena ville satsa på något.
    Nu är jag ihop med en yngre tjej som pluggar och jobbar lite extra och hon har flyttat in hos mig för ett tag sen (min önskan). Och nu är vi tillbaka ännu mer i det, jag betalar det absolut mesta, men det är helt okej för mig då jag vet att hon inte har råd med mer. Hon påtalar detta ofta till mig att hon tycker att hon lever på mig, men det är 100% fine för mig.

    Men jag tycker har den ena mer inkomst skall man ju inte snåla på det sättet som din sambo gör. Jämlikt efter bästa förstånd är bäst tycker jag. Man bidrar med det man kan, inte suga ut och inte snåla om man har deg.
    Men jag tror att i ditt fall hänger det nog mest på dålig koll. Brudar utan körkort har ingen aning om vad bilar kostar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Varför inte göra en budget-tavla och reovisa alla kostnader som tillkommer hushållet under några månader, sen är det ju läge att enas om hur det ska betalas och vem som ska betala?

    Jag och min sambo har delat upp det tämligen enkelt, jag tjänar dubbelt upp mot vad hon gör, så jag tar bilen och alla räkningar för boendet medans hon står för maten och allt som behövs till vår dotter, när det är betalt så har vi i % ungefär lika mycket kvar av våra ursprungslöner, alltså ganska fair.

    Sen hjälps vi åt med ammorteringen av lägenheten, det är väl den enda kostnaden som vi betalar lika mycket på, räntekostnaderna står jag för.

    Men några gemensamma konton osv har vi inte och vill inte heller ha.

    Känns ju dock i TS fall som att det inte enbart handlar om en uppsättning däck, i ett sunt förhållande där båda har vettig lön så bör det finnas en så pass stor buffert att en uppsättning däck aldrig blir en större diskutionsfråga, men det verkar ju mer handla om ekonomin som helhet, så sätta sig ner och gå igenom alla kostnader och hur man ska fördela dessa tämligen lika bör ju vara prio.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Jag studerar och jobbar lite extra medans min sambo jobbar för fullt! Så hon har bättre inkomst än mig! Hon har precis som TS sambo inget körkort! MEN, vi köpte en gemensam bil samtidigt som vi flyttade ihop, för att vi ska kunna transportera oss tillsammans.
    Vi tankar varannan gång, alla reservdelar, däck, service osv betalar vi lika mycket på. Faktum är ju den att tanten samåker ju med mig till och från jobbet i princip varje dag när jag åker till och från skolan, så både hon och jag tycker inte att det är mer än rätt att vi betalar lika!

    Dock så får ju jag stå för allt extra själv på bilen, typ billjud/styling och såna onödiga grejer hehe

    Sedan så har jag min sommarbil, och den får ju jag betala allt själv på, men den använder jag ju bara till träffar osv eller när det är fint väder, så det är ju helt och hållet mitt val att jag har den bilen.

    Allt i övrigt splittar vi också på, hyra och övriga räkningar. Dock så blir det ofta så att min sambo betalar mat osv, då jag studerar och har stora utgifter på min sommarbil mellan varven, så där måste jag säga att hon är riktigt snäll och förstående över min hobby!

    Man måste ju trots allt tänka framåt, hon får bjuda till lite nu, men när jag är färdig i skolan och förhoppningsvis har lite bättre inkomst än henne, så är det klart att jag bjuder tillbaka då!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  13. #33
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Hej!

    TS får räkna ut kostnaden per km och debitera...

    Plus ge sambon en rejäl grundkurs i hushållsekonomi?
    Används bilen gemensamt så är det väl kanske inte mer än rätt att man får lite hjälp att drifta den?

    Själva har vi lite hullerombullerekonomi, det innebär nå'n form av gemensam ekonomi, vi har aldrig tjafs om vem som betalar vad etc.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Jag och min sambo har delat upp det tämligen enkelt, jag tjänar dubbelt upp mot vad hon gör, så jag tar bilen och alla räkningar för boendet medans hon står för maten och allt som behövs till vår dotter, när det är betalt så har vi i % ungefär lika mycket kvar av våra ursprungslöner, alltså ganska fair.

    Den uppdelningen kan vara lite lurig, en kompis till mig hade ungefär samma uppdelning. Han betalade bil, kapitalvaror och andra större inköp. Hon stod för all mat, förbrukning, resor mm.

    När de gick isär efter ett antal år tog han alla prylarna, när hon räknade på det så hade de lagt ungefär lika mycket pengar med skillnaden att hon fick börja om från noll igen...
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  15. #35
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av Lind
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Jag och min sambo har delat upp det tämligen enkelt, jag tjänar dubbelt upp mot vad hon gör, så jag tar bilen och alla räkningar för boendet medans hon står för maten och allt som behövs till vår dotter, när det är betalt så har vi i % ungefär lika mycket kvar av våra ursprungslöner, alltså ganska fair.

    Den uppdelningen kan vara lite lurig, en kompis till mig hade ungefär samma uppdelning. Han betalade bil, kapitalvaror och andra större inköp. Hon stod för all mat, förbrukning, resor mm.

    När de gick isär efter ett antal år tog han alla prylarna, när hon räknade på det så hade de lagt ungefär lika mycket pengar med skillnaden att hon fick börja om från noll igen...
    Fast regleras inte det i den "nya" sambolagen, har för mig att det har tillkommit lite ändringar eftersom det
    är så vanligt med samboförhållanden.

    Gäller inte:
    Det man skaffar under tiden man bor ihop ska man inte dela det?
    Det man tar med sig i boet är det man får ta med sig därifrån?

    Eller har jag fått detta om bakfoten?
    Till mitt garage: Garaget

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Du delar enbart gemensamt anskaffad bostad och bohag som sambo.

    Dvs om du köper bil, stereo, tv osv och din sambo köper maten och möblerna så får du med dig en massa grejer vid en separation och hon får ingenting förutom hälften av möbler osv som är anskaffade under samboendet.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  17. #37
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Du delar enbart gemensamt anskaffad bostad och bohag som sambo.

    Dvs om du köper bil, stereo, tv osv och din sambo köper maten och möblerna så får du med dig en massa grejer vid en separation och hon får ingenting förutom hälften av möbler osv som är anskaffade under samboendet.
    Vari ligger skillnaden mellan möbler och stereon (i detta fall)?

    Jag tolkar som om de under sitt samboförhållande har till sitt gemensamma bo skaffat bil, stereo, tv osv.
    Men detta delas ej.

    Men möblerna som också är anskaffade under samboförhållandet ska delas vid separation?

    EDIT: Hittade detta.
    Bodelning:
    "Även sambor kan begära bodelning vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet."

    Bohag (http://lagen.nu/1987:230):
    "vid en eventuell skilsmässa har rätt till halva värdet av möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för ert gemensamma hem. Inre lösöre kan exempelvis bestå av mattor, lampor, gardiner, en TV o.s.v"

    Det skulle förklara varför inte bil och stereon ingår men möblerna.
    Till mitt garage: Garaget

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Man kan skriva ett enkelt avtal som beskriver samägande av alla prylar. Det är inte lika regelstyrt som ett testamente men måste fortfarande bevittnas. Vi är själva sambo med barn och fixade därför ett testamente hos familjens jurist häromåret och passade då på att skriva ett dylikt samtidigt.
    Alla prylar måste dock listas. Det räcker inte med att skriva att allt man äger är samägt.
    Fredrik J

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Man kan skriva ett enkelt avtal som beskriver samägande av alla prylar. Det är inte lika regelstyrt som ett testamente men måste fortfarande bevittnas. Vi är själva sambo med barn och fixade därför ett testamente hos familjens jurist häromåret och passade då på att skriva ett dylikt samtidigt.
    Alla prylar måste dock listas. Det räcker inte med att skriva att allt man äger är samägt.
    Ungefär ett sånt avtal har vi skrivit, dock mer på de dyra grejerna så allt är inte listat, vi har även med hur saker ska ärvas om någon skulle gå bort.

    Det är även därför vi delar på själva ammorteringen på lägenheten, skulle nått inträffa så är lägenheten 50/50.

    Bilen är ändå bara struntpengar i sammanhanget, bohaget har vi köpt gemensamt nytt så det var tämligen enkelt.

    Med de inkomster vi har så kommer vi aldrig heller ha betalat lika mycket, då jag betalar istortsätt lika mycket som min sambo har i total inkomst.

    Vi har iaf kommit fram till gemensamt att detta är det upplägget som passar oss bäst.

    Vilket nog är det TS borde göra med, alltså gå igenom ekonomin och göra ett upplägg som gör att det blir så rättvist som möjligt, sen finns det ju många saker som kan påverka att olika upplägg passar olika bra för somliga, det viktiga är ju dock att båda tycker det är ett bra upplägg.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Detta med samboliv och ekonomi !!

    Det känns inte helt bra det där. Vi har delad ekonomi, jag betalar bil och drivmedel mm, även hennes bil när hon körde till jobbet.

    Givande och tagande, sunt förnuft kommer man långt med!

    Mvh
    Sammy
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

Liknande ämnen

  1. Ekonomi i att byta till e85 på 9k 2.3t
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 13:53
  2. Styling, kjolpkt vs ekonomi
    Av mickefixare i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 23:01
  3. ekonomi trimmning !
    Av tramptass89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 17:31
  4. Ekonomi trimma bilen?
    Av Sonny Hansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 16:34
  5. Saabs ekonomi?
    Av ErikR i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •