Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bygga baslåda till en 10" bas

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    158

    Bygga baslåda till en 10" bas

    Fick en 10" bas för nån dag sedan (Rockford Fosgate rfa-104), och tänkte bygga en baslåda till den.

    Vad kan det kosta att bygga en låda? och vilket material funkar? Behöver inte vara en superlåda, bara så man får lite extra bas i bilen. Samt tacksam för alla andra tips!

    Bilen är en og900
    /occe
    SAAB 900T8 -88 SÅLD....
    Har du en 900T16/900s över i södra sverige kommer jag gärna och tittar på den!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 224
    Vet inte vad det kostar riktigt, jag brukar använda mig av spillbitar som jag har fått. Försöker att få tag på 22mm spånskiva som jag tycker fungerar bra, du bör har lite lim, träskruv, något att dämpa låda med och kanske något att klä den med.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    funkar ju som ovanstående säger. Jag hade nog kört med mdf för det är lättere att skruva i utan att det spricker och du behöver inte ha lika tjock som 22mm heller då.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    funkar ju som ovanstående säger. Jag hade nog kört med mdf för det är lättere att skruva i utan att det spricker och du behöver inte ha lika tjock som 22mm heller då.
    Men då måste du förborra om du ska ha MDF.

    Spånskiva spicker inte så lätt om du inte skuvar ner skruven till halva materialet.

    Spånskiva är lättare at arbeta med dessutom, och mycket billigare.


    Mvh

    Kamberg

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Jag körde 22mm mdf till min låda... Mdf är ett grymt material! Hårt som tusan och lätta att få fina och raka snitt i om man jämför med tex spånskiva! Jag rekommenderar mdf iaf.
    En hel skiva 240x120 fick jag betala 500 kronor för... Då blir det över till en låda till ungefär om du sågar lite smart!
    Port, lågnivåkabel, och matta att klä lådan med köpte jag på biltema. Dämpull och säkringshållare köptes hos den lokala bilstereohandlaren och strömkabel genom företaget jag jobbar på... Totalt gick det på ungefär 1100 för låda och kablage... snällt räknat!
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Citat Ursprungligen postat av kamberg
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    funkar ju som ovanstående säger. Jag hade nog kört med mdf för det är lättere att skruva i utan att det spricker och du behöver inte ha lika tjock som 22mm heller då.
    Men då måste du förborra om du ska ha MDF.

    Spånskiva spicker inte så lätt om du inte skuvar ner skruven till halva materialet.

    Spånskiva är lättare at arbeta med dessutom, och mycket billigare.


    Mvh

    Kamberg
    Nej det helt fel. du måste inte förborra i en mdf skiva. kör med smal skruv + lim så kan jag lova dej att det blir helt tätt i skarven. Tar du en i spån så finns risken att du spräcker ett hörn pga. att det är så pass ömtåligt i jämförelse med mdf...sen är det ju väldigt bra att köra med både lim och silikon i spånskivlåde, i mdf så räcker det me lim.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av Tiaz
    Nej det helt fel. du måste inte förborra i en mdf skiva. kör med smal skruv + lim så kan jag lova dej att det blir helt tätt i skarven. Tar du en i spån så finns risken att du spräcker ett hörn pga. att det är så pass ömtåligt i jämförelse med mdf...sen är det ju väldigt bra att köra med både lim och silikon i spånskivlåde, i mdf så räcker det me lim.
    Jag förborrade för att vara på den säkra sidan! Tror man ska förborra i alla lägen för att slippa sprickbildning...
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Ja man KAN göra det, men det behövs ej. Väljer man en skruv med liten skalle då ska man inte behöva göra det. tar du en med stor skalle så kan det spricka, beror lite på vad det är för skruvspår på själva skruven, grov eller fin.
    Hur som så spricker spån lättare än vad mdf gör..

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    körde med extremsmal skruv i 22mm skiva MDF, det bara sprack, kanske var nått fel på MDF:en från OBS men de gick verkligen inte utan att förborra.

    för övrigt kostade min låda ca 800 med dämpmaterial, kabel och bortar



    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Min erfarenhet av Spån vs. Mdf, är att man bör förborra båda för att undvika att det spricker. Sedan så är inget av de båda materialen täta så silicon eller latex i alla hörn och efter det en sväng med färg i hela lådan, annars blir det inte tätt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Lund
    Inlägg
    158
    tack för alla svar....

    ska se vad det blir
    /occe
    SAAB 900T8 -88 SÅLD....
    Har du en 900T16/900s över i södra sverige kommer jag gärna och tittar på den!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    667
    Om du lägger en regel i varje hörn/skarv så kan du skruva i den. Håller som f..n. + att du slipper detta med skivan spricker.
    // mathias nilsson
    900 SET-95

Liknande ämnen

  1. baslåda eller bygga låda till 6X9 bak?
    Av Tias i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 17:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •