Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med ljud med orginalstereo

  1. #1

    Problem med ljud med orginalstereo

    Hej alla.
    Jag försöker att installera en Saab stereo i min Saab 9-5 från 02! Jag köpte bilen utan stereo och har haft en vanlig stereo i den nu men det blir ju ett tomt hål som inte ser så snyggt ut ovanför. Har nu köpt en original stereo ifrån bildelar.se och varit på Saab för att koda den men ljudet blir extremt lågt. Undrar om någon kan tipsa mig om vad som kan vara fel. Verkar som om främre högtalare inte är inkopplade? Tacksam för alla svar och funderingar / christofer

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    206

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Nu vet jag inte hur det skulle bli om man sätter in en as2 stereo i en bil som är anpassad för as1 stereon. Kanske är det detta som är felet, as1 har inget slutsteg som driver högtalarna utan de drivs direkt av stereon.
    Alltså kanske du har monterat fel sorts stereo. Kan ju vara värt att kontrollera iaf.
    Saab 9-5 Aero -02 - http://www.garaget.org/?car=275939
    Saab 9-3 2,0t -99 - Såld

  3. #3

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Ok. Jag skulle ju helst vilja veta vad det var för en stereo i bilen från första början, men så vitt jag vet kan man inte kolla det! Stereon jag köpte var från en likadan årsmodell. Någon som vet hur man kan se att alla kablar å allt är rätt? Tyvärr kunde inte Saab själva hjälpa mig

  4. #4

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Jag har försökt att leta efter slutsteget men hittar inte det. Det sitter väl bara vid passagerarsidan? Om det inte sitter där så kanske det är så som du säger?

  5. #5

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Du ser ingen skillnad bakom stereon. De kablar som är kopplade till högtalarna om bilen är byggd för AS1 är kopplade till slutsteget i bilar byggda för AS2 eller AS3.

    Om bilen är byggd för AS1 (eller bara är förberedd för stereo) har den fyra högtalare (instrumentpanel och bakre dörrar) som drivs direkt av stereon.

    Om bilen är byggd för AS2 sitter det ett slutsteg under A-stolpen vid passagerarens fötter. Detta slutsteg driver sju högtalare (tre i instrumentpanel och fyra i dörrar.

    Om bilen är byggd för AS3 ser det ut som AS2, men det är andra prylar och det finns en subwoofer i bagaget (kombi) eller två högtalare i hatthyllan (sedan).

    Om den originalstereo du har hittat har CD och kassettband är det en stereo för AS2 eller AS3 (samma enhet). Har den enbart CD är den för AS1.

    Jag gissar att du har en bil som var förberedd för stereo (fyra högtalare) och som har haft en icke-Saab-stereo. Nu har du monterat en stereo för AS2/AS3 och driver högtalare med den signal som skulle till slutsteget.

    Mer information och ritningar hittar du på min hemsida: http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Tackar jag kollade lite på detta och jag har 7 högtalare och stereon jag köpt har kasett och cd. Om någon som ägt bilen innan mig har gjort tvärtom. Kan dom ha mixtrat med något? Jag har nämligen två kablar som jag inte kan hitta vart dom ska sitta!

  7. #7

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Citat Ursprungligen postat av Christofers
    Tackar jag kollade lite på detta och jag har 7 högtalare och stereon jag köpt har kasett och cd.
    Har du sju högtalare eller bara sju högtalargaller? Även bilar med fyra högtalare eller inga högtalare alls har alla galler.

    Citat Ursprungligen postat av Christofers
    Om någon som ägt bilen innan mig har gjort tvärtom. Kan dom ha mixtrat med något?
    Det finns alltid en möjlighet att det har kopplas om i en begagnad bil.

    Citat Ursprungligen postat av Christofers
    Jag har nämligen två kablar som jag inte kan hitta vart dom ska sitta!
    Från bilen? Ser de ut som original?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Tack, jag har sju högtalare så rätt stereo har jag för bilen. Men nu börjar jag tro att slutsteget har kopplats bort. Finns det någon som har ett tips om hur jag ser detta? Alltså en bild kanske på hur och exakt var slutsteget sitter och ser ut?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    782
    Medlem#
    4900

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  10. #10

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Citat Ursprungligen postat av marasp
    Tack jag fick den länken ovan och har kollat lite där, men söker efter om någon kan visa med bild på hur slutsteget sitter och hur det ser ut...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    782
    Medlem#
    4900

    Re: Problem med ljud med orginalstereo

    Missade det...
    har tyvärr ingen bild.

    Det är silverfärgat med kylhål,
    sitter monterat till höger om fötterna på passageraren lyft på på mattan så ser du det

    http://www.google.se/imgres?q=saab+AS2+ ... x=33&ty=86
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

Liknande ämnen

  1. Fixa USB och aux i orginalstereo i 9-5 '98?
    Av MarcusFT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 00:51
  2. **Problem med koden på orginalstereo**
    Av migge_85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •