Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Montera TurboX bromsar på NG9-3 Aero B284

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    11

    Montera TurboX bromsar på NG9-3 Aero B284

    Hej!

    Jag har skaffat Turbo X 345mm skivor, bromsok, belägg och skölden bakom skivan som jag tänkt montera på min Aero men nu är jag osäker på om det krävs att jag byter nåt mer för att det ska passa.

    Jag har nämligen fått två olika svar idag. Det ena var att jag behövde styrspindlar och nav från Turbo Xen med. Och det andra var att det navet och styrspindlarna som sitter på min Aero är samma som Turbo Xen men att jag istället behöver byta botten av fjäderbenet.

    Så nu hoppas jag att nån här har ett säkert svar på min fråga. Även om det är nåt annat jag behöver ha för att få det att lira, tex nån koppling eller så det bara är att skruva allt på plats sen.

    Bilen det gäller är 9-3 Aero 2,8T V6 -07sc

    Mvh Ann-Louise o Jonas

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    Mig veterligen är det bara bromsskölden som är i behov av utbyte eller modifiering för att hysa de större skivorna. Annars ska det passa rakt på. Du har ju mest troligt 314mm bromsarna idag.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    11

    Re: Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    Bara för att förtydliga, allt jag köpt är TX originalgrejer, inklusive skölden. Det som sitter på min bil är Aero original bromsar, förmodligen 314mm som du säger.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    57

    Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    Aero fr.o.m. 06 har 314 mm bromsarna. Delarna du har ska räcka. Jag har inte gjort det själv men de delar du har är precis de delar som säljs av bl.a. av neobros UK som tx-uopgraderingskit vilket enl. de ska vara 100% bolt-on. Lycka till och grattis till riktigt bra bromsar!
    Med vänlig hälsning, J.W

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    11

    Re: Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    Så som jag förstått det är precis som ni säger att det ska funka och byta rakt av. Men sen var jag på Ana beg bildelar (före detta SDCC) och de hävdade att jag var tvungen att byta spindlar och nav.

    Sen var jag inne på Saab Ana reservdelar och frågade med, och de var ute och frågade mekanikerna för att vara säkra, de hävdade på byte av fjäderbensbotten.

    Blev ju rätt osäker när de var oense. Jag menar de borde ju ha rätt bra koll. Vill ju inte ha en massa strul när det ska bytas.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    Citat Ursprungligen postat av J.W
    Aero fr.o.m. 06 har 314 mm bromsarna. Delarna du har ska räcka. Jag har inte gjort det själv men de delar du har är precis de delar som säljs av bl.a. av neobros UK som tx-uopgraderingskit vilket enl. de ska vara 100% bolt-on. Lycka till och grattis till riktigt bra bromsar!
    Med vänlig hälsning, J.W
    Första året med Aero hade också 314mm fram.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    57
    Sant. MY03 Aero hade det, skrev inte det då det inte kändes relevant för trådskaparen. Men det är klart, rätt ska va rätt
    Med vänlig hälsning, J.W

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    11

    Re: Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    Behöver man gifta in i bilens elektronik om man byter till större skivor, tycker detta låter väldigt konstigt?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 684

    Re: Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    Egentligen ska man väl justera bromsstorleken i styrdonet för att ESP och ABS ska fungera optimalt, men det är väl rätt sällan någon gör det.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    11

    Re: Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    Ok, då låg det lite sanning bakom det alltså.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Mellan Flo & Flakeberg
    Inlägg
    59

    Re: Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    smiter in och ställer en liten följd fråga, tror att jag har två turbo x OK liggande helt oanvända hemma.
    Då de köptes var de till ett project som aldrig blir av så frågan är ....
    Är de värda något ?
    Hittar inga serie numer på dem bara GM loggor de är köpta på Sdcc en gång i tiden.
    Kör: steg III 9-5 E85 Aero + Supersonnet (Super seven på saab)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    20
    Så vit ja vet så är själva oket lika på TurboX och Aeron! De som skiljer dom åt är "grimman" som oket sitter fast i på baksidan! Men givetviss är oken värda en slant!
    RS Racing
    Saab 9-3 SS -12 XWD 2,1T
    http://www.garaget.org/Captain

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    20
    Den erfarenheten ja har så är de bara för dig och börja skruva! Du behöver inte byta nånting mer än de som du redan har införskaffat dig! Sen som näms tidigare i tråden de där med ingiftning, de behöver du inte göra!! Allt är bolt on... Inga konstigheter!

    Nä men du ska inte behöva oroa dig om vad dom säger på ana, dom prata i nattmössan! Du ska bara veta hur många gånger ja har frågat dom om olika grejer och dom bara säger nått för att de ska låta som dom vet men de gör dom inte! Gå in och kolla på min bil på garaget så får du se att ja har kommit rätt långt med att inte lyssna på vad dom säger!:P
    http://www.garaget.org/Captain
    RS Racing
    Saab 9-3 SS -12 XWD 2,1T
    http://www.garaget.org/Captain

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    11

    Re: Montera Turbo X bromsar på Aero. Bolt on?

    Ville bara avsluta denna tråd på ett snyggt sätt genom att säga att det gick alldeles utmärkt att byta, grejerna passar rakt på. Inget mer behövdes.

    Tack för er hjälp!

    Mvh Jonas

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen signal oljetrycksgivare TurboX B284
    Av whiskeycola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-06-15, 13:19
  2. Zimmermann 345mm bromsskivor
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-10-02, 17:31
  3. Lämpliga vinterfälgar till OG9-5 med 345mm bromsar
    Av Aero_Masse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-16, 00:28
  4. TurboX bromsar
    Av Porse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 19:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •