Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Guide: Läckande styrservo NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13

    Guide: Läckande styrservo NG9-3

    Notera att det finns fler guider
    FAQ: Byta läckande packbox på servopump 9-3 03-
    /Moderator

    Förlåt, men inga bilder togs!

    Tjena. Då jag hade detta problem nyss på min 9-3 Aero 03 och åtgärdade detta idag, så kan jag lika gärna passa på att förklara och guida samtliga igenom hur man Förhoppningsvis! åtgärdar problemet.
    Det började med att styrservon tryckte ut olja ur locket, som rann ner och bildade pölar på backen. Fick reda på vad detta handlade om, och motoroljan var inblandad och nivån hade sjunkit ordentligt, samt servooljan!

    Anledningen till att styrservon trycker ut olja är på grund av en packbox som sitter på pumpaxeln(mer om den nedan) som Antagligen och förhoppningsvis är trasig.
    När den är trasig så trycker motorn ut motorolja in i servopumpen/behållaren som sedan blir överfull och trycker ut oljan. Denna servo/motoroljeblandning finns nu i systemet och kan efter tid förstöra både servopump och hela styrväxeln!


    Hur åtgärdar man detta?
    - Öppna huven och lokalisera servopumpen. Sedan lossar ni på banjobulten (19mm) från pumpen, efter det tar ni den lilla svarta kontakten och sedan oljereturen under behållaren.
    Därefter lossar ni den övre skruven på pumpen med lämpligt verktyg (13mm) och sedan den nedre skruven snett under, också 13mm. Ni ser den om ni lutar er, lyser och kollar ner bakom pumpen. Lättast att ta denna är med spärrskaft och förlängare.

    Nu har ni pumpen lös. Töm den på oljan som antagligen är svart.. Det ska den inte vara!
    Packboxen som ska bytas sitter på axeln, hur jag fick ut min var att jag borrade ett hål som jag sedan petade ut den med en mejsel. Efter det, knacka försiktigt dit den nya med en lämplig hylsa.
    Montera nu tillbaka allting precis på samma sätt som du tog av det förutom den nedre returslangen. (Varför står nedan)

    Nu till det lite söligare.. Antagligen så finns det bra mycket motorolja i systemet. Så du får skölja rent hela systemet.
    Hur gör man detta?
    - Börja med att täta returen från behållaren. Sätt på en slang och täta i andra änden.
    För guds skull, sätt dit klämman!! Jag glömde det först, bilen nös till och jag hade olja över hela motorrummet och rutan..
    Ta t.ex. en 1L flaska, spolarvätskeflaska t.ex.. och sätt i motorrummet, och stoppa ner returslangen i denna.
    Fyll på med ny servoolja som är GRÖN.
    Starta sedan bilen, gör ett fullt rattutslag åt båda hållen, sedan stänger du av och kollar hur mycket olja det är i flaskan(Ca 2-5dl). Kolla färgen på den. Är den inte grön, så gör du om denna procedur tills den blir det. Efter det sätter du slangen på rätt ställe.

    Efter allt är återmonterat, så kan du behöva lufta systemet om den gnäller å gnyr när du rattar. Starta bilen, gör fulla rattutslag åt båda hållen tills den slutar låta och tills oljan på stickan är grön UTAN bubblor. Håll koll på oljenivån samtidigt!!

    Kontrollera servooljans nivå, låt den ligga på max. Kontrollera även motoroljans nivå!


    Skulle nu inte detta funka. Så är det byta utav servopump som gäller. Brukar gå på 2-3 tusen om jag inte minns fel. Har du jävligt otur så får du byta styrväxel.
    Har styrväxeln ej börjat hacka osv, så är det nog ingen fara.

    Material:
    2-3L servoolja.
    1st packbox. (Kan vara bökig att få tag på. Så behåll den gamla och kolla runt hos olika lämpliga affärer som kan tänkas sälja!)
    Lämplig slang att täta returen på behållaren med.
    Tom flaska att fylla.
    Verktyg:
    Spärrskaft. 3/8
    Kort förlängare att komma åt undre skruven med. 3/8
    13mm långhylsa för övre och undre skruven på pumpen. 3/8
    19mm hylsa för banjoskruven. 3/8
    Flatmejsel av lagom stort format att putta loss returslangen med.
    Polygrip/specialtång att ta loss klämman på slangen med.

    Tack för mig
    /Jocke
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-12-31 klockan 13:22. Anledning: Länkat till fler guider

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Guide: Läckande styrservo 9-3 ss (mfl?)

    Tackar. Ska nog ge mig på det här momentet för det droppar några droppar från styrservooljelocket varje dag nu.

    Ska också berätta att när min soppapump la av så sprutade det olja ur styrservooljebehållaren. Sitter ju som sagt en backventil in till styrservooljebehållaren så när motorn dör och är igång så trycker den ut olja den vägen. Lämnade in bilen på verkstad så att de fick fixa den för bökighetsfaktorn blev för hög för mig då man måste ta ner hela tanken.. Hur som helst så antog jag att de fixat styrservooljan med.

    Så nu undrar jag om de aldrig fixade styrservooljan så att det är därför (ett halvår senare) som den läcker ut olja eller om det är pga av ovan nämnda packbox.

    Kanske lika bra att byta packboxen iaf..

    Får man fråga var du hittade din packning?

    //Moelito
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  3. #3
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988

    Re: Guide: Läckande styrservo 9-3 ss (mfl?)

    Trevligt, måste fixa detta på min.

    Är det denna packning?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 23007.html


  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575

    Re: Guide: Läckande styrservo 9-3 ss (mfl?)

    Japp, det är den packningen.

    Man bör även kolla efter spår på axeln som packningen tätar mot, skador där = kass packning snart igen.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988

    Re: Guide: Läckande styrservo 9-3 ss (mfl?)

    Bytt och klart!

    Ytterligare en varning när man tömmer oljan via returslangen, högt tryck.
    Delvis indränkt motorrum fick jag, trots jag var beredd.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Härligt sen bump på denna tråden. Även min 9-3sc 2006 läcker vid styrservon. Fast jag har låg nivå i behållaren. Läcker dock överst vid 19mm bulten. Men sölar även under tror jag. Lossade och drog åt den övre bulten. Så där verkar det inte läcka längre. Gör en motortvätt och håller koll. Men tror ni ändå att packboxen behöver bytas?

    Ska göra rent bättre under. Blev lite konfunderad att jag har låg nivå på styrservoolja och bra motoroljanivå. Vätskan som läcker är ganska klar men motoroljan är ju rätt mörk.

    Mvh Jonte

Liknande ämnen

  1. Hjälp med felsökning av läckande styrservo
    Av Saab 900 2.0t hl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 22:20
  2. Läckande styrservo-olja in i kupén - ng900 -96
    Av Apskaft2000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •