Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Min gamla tändkassett som jag köpte på Mekonomen för två år sedan sade upp sig och jag lämnade in den för tre veckor sedan för att få en ny.
    Innan jag kunde få en ny så skulle de skicka iväg den gamla på test för att säkerställa att den verkligen var trasig.
    I dag åkte jag dit för att kolla om allt var klart och jag kunde få en ny, och visst var det det.
    Jag fick en kartong som det stod Professional Parts på och blev lite misstänkssam, så jag frågade om det verkligen är originaltillverkarens DI, vilket det bör vara sade killen i kassan.
    När jag kommer hem och kollar på själva kassetten så ser den inte alls ut som de brukar, den är riktigt blankröd till färgen.
    Jag startar datorn och kollar upp Professional parts och enligt artikelnumret är det deras eftermarknadskassett.

    Så, vad ska jag göra nu, köra på den och hoppas att den håller och klarar av en motor med 430 hk eller gå tillbaka och kräva en originalkassett?

    Till saken hör att jag inte är hundra på att den förra var original, jag bara utgick från det eftersom jag trodde att Mekonomen bara sålde originalkassetter.

    Så här ser den ut



    Och här är länken till deras hemsida
    http://www.proparts.se/
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Jag skulle aldrig kört med annat än Saab original, undantaget om man hade nån gammal häck som bara ska gå ett tag.

    Hur vet man att "proparts" har lyckats kopiera spikdetekteringen till 100% exempelvis?
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Jag tycker du ska prata med någon på marknadsföringsavdelningen och be dem att sluta marknadsföra sig som att de bara säljer originaldelar. Eller få det utrett att det verkligen är samma tillverkare.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Hej

    För 2962:- SKA man få original!
    OG9-3 Steg1 (1999)

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Så, då var problemet löst.
    Jag åker dit, lite smått förbannad efter att ha läst följand text på Mekonomens hemsida:
    ...vi köper våra reservdelar från samma leverantör som levererar till biltillverkarna.
    http://www.mekonomen-bilverkstad.se/...en-orginaldel/

    Jag förklarar att jag hade betalat för en originalkassett, men fått denna i utbyte när min gick sönder. Tjejen i kassan tyckte det var konstigt eftersom det inte får stå tillverkarnamnet någonstans på deras varor, men det är väl rätt självklart att tillverkarens namn står på produkten, eller?
    Jag sa att jag ville ha en originalkassett och hon gick och hämtade sin chef.
    Chefen sa att de inte längre säljer originalkassetter, utan det är den här som gäller nu.
    Jag sa att jag faktiskt hade betalat för en originalkassett, inte för en eftermarknadsdel.
    Han var då inte långsam med att erbjuda mig pengarna tillbaka, vilka jag tog och åkte till Svenska Bil 500 meter bort och handlade av dem istället.
    Nu är jag 400 kronor fattigare och har bara två års garanti på tändkassetten, men det känns jäkligt mycket bättre ändå!

    Dåligt av Mekonomen att skriva att de säljer saker köpta av originaltillverkarna när detta tydligen inte alltid stämmer.
    Bra av Mekonomen att direkt utan tjafs erbjuda mig pengarna tillbaka trots att det gått nästan två år sedan jag köpte tändkassetten av dem.

    Tråkigt för alla som hittills njutit av tre års garanti.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Och den säljer Biltema för 999 kr?
    Signaturlös

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Jag kommer med goda nyheter så snabbt jag har hittat lagen jag ska referera till...


    //Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Och den säljer Biltema för 999 kr?
    Är det Professional parts som förser Biltema med tändkassetter?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Enligt konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932)

    §26 omleverans eller reparation av varan - uteslutet av dem verkar det så de inte säljer varan längre.

    §29 du kan häva köpet och få pengarna tillbaka

    Och nu till det bästa av ALLT:

    Skadestånd
    §30 - "Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
    Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
    Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst."

    Nu är ju detta utom hans kontroll men det svär honom inte fri från:

    "Prisskillnad
    33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad."

    Om du inte kan få varan från dem med den standard de lovat får du som kunsumet gå till konkurrenten och köpa en likvärdig produkt. I detta fall en orginal Bosch DI-kasette.
    Och kräva mekonomen på mellanskillnaden !

    (denna lag har jag använt mig av hos mediamarkt då de inte ville köpa in en dyrare strömrenare till min hembio då min gamla gick sönder. Förklarade för dem att då går jag till konkurenten så får de göra vinsten och ni betala mellanskillnaden... De beställde snabbt min del som jag skulle ha.)

    Kolla även över lagens utslag på adressen oven.
    Där har de på höger sida om texten rättsfall.

    Skriv ut lagen och rättsfallen coh gå till butiken och förklara hur det ligger till och om de vägrar så anmäler du det till ARN.

    //Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Det där var mer än vad jag visste. Tack för informationen, Krozz!

    Nu orkar jag faktiskt inte gå tillbaka till butiken för att bråka om 400 kronor i efterhand, men det är värdefull information som jag kanske har oturen att få användning för i framtiden.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Hej!

    Jag skulle inte använda en piratkopia i form av DI-kassett...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Och den säljer Biltema för 999 kr?
    Är det Professional parts som förser Biltema med tändkassetter?
    Nej, men det kan ju mycket väl vara samma tillverkare.

    Skruvat säljer den för 1599 kr.
    Signaturlös

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Den där eftermarknads-Di'n kostar under $50 i inköp från Kina. För att vara exakt $45 FOB. Om orginalet försvinner kanske klubben kan börja sälja en klubbkassett i klubshoppen? Kanske kan klubben välja att få den i rosa färg, färgval kostar inget extra. Jag skulle tro att vid mängköp kanske den samlade kompetensen kan förfina den ytterligare. /F

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Klart han ska byta till orginal...

    Men försvinner orginal kasetten måste det ju bli jätte problem..

    Ett sådant senario är inte möjligt i mina ögon.... Då får vi alla gå över till andra styrsystem för våra saabar.. Verkar jobbigt

    Nej kör orginal och inget annat...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Man får samla fina original på hög och hitta på nåt sätt för att verifiera 100% funktion, hur det nu ska gå till...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Och ett sätt att laga trasiga.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    En orginal del menar typ mekonomen mfl att deras delar är för att de ska hålla samma kvalité eller bättre.. Och då kallar dom det orginal även om det är ching chong kines som är märket, och att deras namn inte får stå tryckt på produkten är för att det är ju "mekonomens" framtagna delar ..
    Så frågan är , FÅR man kalla ching chong kines för Orginal delar?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Orginaldel skall vara likvärdig eller av en bättre kvalitet.Det är beslutet från EU-domstolen.

    Men då detta med DI-kasetter är så utförligt testat av just alla inom STCS så tycker jag att det verkar som dessa delar inte håller måttet då tom orginaldelen har brister ibland.

    Sj köpte jag en orginal del från mekonomen DI-kasett med GM märket kvar på kartongen
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Har pratat med en kontakt vars företag för nåra år sedan fick i uppdrag att titta på problemet med våra DIs, dom hade en lösning på problemet, men det var någon instans i ledet som tyckte att det blev för dyrt att genomföra lösningen.så DI fortsatte att byggas på samma sätt som den görs idag, tyvärr!
    Enligt kontakten så är det inte möjligt att reparera en trasig DI, då den är gjuten i ett stycke och elektroniken är ingjuten i DI.

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Jag fick en eftermarknads-DI från Mekonomen

    Tråkigt av Mekonomen!! Annars har ju Speedparts orginal
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... e9955.html
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

Liknande ämnen

  1. Kopplingsdelar från mekonomen
    Av Eman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 22:28
  2. Tändkassett från MEKONOMEN???
    Av kenny_southpark i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •