Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Högt HC värde OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Prässebo
    Inlägg
    10

    Högt HC värde OG9-5 B2x5

    Nu har jag varit på besiktningen för många gånger.posting.php?mode=post&f=3#
    Får inte ner HC värdet på bilen ligger runt 130 - 190 och jag har bytt massor med saker.
    det jag har gjort är följande.

    Ny Vevaxelgivare
    Nytt bränslefilter
    Bytt bränslepump
    nästan nya tändstift (1000 mil NGK)
    Ny olja, filter, luftfilter.

    Nu e bilen på verkstad och dom verkar klia sig i huvet.

    Bilen är en -02 9-5 Vector med Aero motor -03. Tyvärr chippad med program från en omtalad firma Proscott Performance. Det sitter en racekat på bilen också, verkar vara lite delade meningar om hur dom beter sighär på forumet om dom inte är riktigt varma.

    Alla tips om vad man kan göra emotages med glädje.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Kan du skriva ut dem andra värdena också? Co mm.
    Jag har också problem med högt HC när racekaten inte är varm. Jag måste köra som en biltjuv för att värdena ska gå ner.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Prässebo
    Inlägg
    10

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Ja nu ligger pappret i bilen, å bilen e på verkstan, men det var lite oroliga Co värden också men inom gränsvärdet. Skall tilläggas att bilen gärna vill misstända ibland också. Glömde skriva det i föregående inlägg. Får väl börja leta läckor i slangar etc. Läste om nån här på forumet att dom hittade små läckor i kobran, kan det ställa till det för värden måntro. Man kan ju för lite om sånt här egentligen, men jag blir såååååå frustrerad när man inte kommer på vad det är för fel.
    grrrrrr nä nu går jag å tar mig en stor j...la whiskey i blir snygg

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    52

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    kolla så du inte har avgasläck

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Prässebo
    Inlägg
    10

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Avgasläck skall kontrolleras!! återkommer med info.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Högt HC brukar kunna bero på att den suger i sig olja, hur ser oljeförbrukningen ut?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Prässebo
    Inlägg
    10

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Olja tror jag inte den tar speciellt mycket. Men skall ha koll på detta.
    Har nu iallafall införskaffat ny termostat för att se till så den blir varm nog. Skall byta i morgon och se vad som händer. Vidare verkar tankurluftnings EVAP systemet inte funka. Kopplade ur det idag å bilen började gå riktigt bra. Man undrar om det kan ställa till det för bränsleblandningen?? Sen är jag osäker på hur bra bränslepumpen funkar. vad händer om det är för lågt bränsletryck. ooohhh många parametrar är det.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Prässebo
    Inlägg
    10

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Lite info om mina problem. Har nytt konverterat tankurluftnings systemet efter en lysande beskrivning i FAQ,n. Bilen går så in i h...vetet. 80-120 på 4,6 sek nu känns det som det skall.
    Har dessutom bytt alla vakumslangar och den till BTR,n såg riktigt mossig ut. Nya tändstift i, och olja + filter + luft filter. Ny bränslepump. Den starka modellen.
    Åkte sonika till den lokala Mekonomen versktaden och mätte avgasvärde. In med med mätsnabeln och...... neeej HC 153 (alla andra värde bra.) Hmmm sa verkstads killen varva bilen en liten stund, in kolla HC sjunker ner på 55 (alla andra värden bra).
    Medans vi står och diskuterar vad det kan vara stiger sakta HC värdet igen. Vi konstaterar att Racekatten svalnar helt enkelt och renar inte som den ska. KAN DET VARA SÅ ENKELT.
    Jag tror nu detta och kommer att köra bilen som en tok innan dom skall kolla den imorgon.
    WISH ME LUCK....

    PS har läst nånstans att man kan hälla i en 5 liters miljöbensin i tanken å på så sätt få bra å fina värden. Någon som har testat??

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Kul att EVAP-FAQn kommer till nytta.

    Vad är det för racekat du har? För jag har en Ferrita på 9-5:an & den ger inga konstiga HC värden. Men det är dock en kvalitets metall kat från Kemira som sitter på min 3" DP.

    Hur alkylat-miljöbensin (Aspen? http://www.aspen.se/Produkter/Produktgr ... oup=637690 ) funkar vet jag ej, men det är väl inte omöjligt att man får lägre HC (kolväte). Men tänker du på etanol så som E85 så är det väl oftast CO värdet som blir bättre.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Prässebo
    Inlägg
    10

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Kul att EVAP-FAQn kommer till nytta.

    Vad är det för racekat du har? För jag har en Ferrita på 9-5:an & den ger inga konstiga HC värden. Men det är dock en kvalitets metall kat från Kemira som sitter på min 3" DP.

    Hur alkylat-miljöbensin (Aspen? http://www.aspen.se/Produkter/Produktgr ... oup=637690 ) funkar vet jag ej, men det är väl inte omöjligt att man får lägre HC (kolväte). Men tänker du på etanol så som E85 så är det väl oftast CO värdet som blir bättre.
    Tyvärr vet jag ej vad det är för märke på katen mer än att jag ser att det är en 3" (inte orginal?).

    Vidare var det alkylat bensin jag tänkte på tanken e nästan tom nu så en femma sånt kanske funkar, måste ha igenom den nu så man kan felsöka i lung och ro.
    Nu kom jag precis in efter även bytt termostaten, så den iallafall är fräsch.
    Var ute å tog en repa å tempen verkade stiga lite över kl 9, innan har jag för mig att den oftast legat något under kl 9.

    EVAP FAQ,n kommer nog tyvärr ge mig någon slags bot ifrån lagen e jag rädd, eller åtminstone sletna framdäck hehehe men det kostar ju å ligga på topp...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Är alla andra värde ok och bilen rycker ej och dricken ingen olja sen finns bara katten kvar som tar bort Hc. så tror helt klart på katten!!

    Byt katt så ska de nog bli bra)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Prässebo
    Inlägg
    10

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Jaha, då har man tryckt igenom bilen genom besiktningen med akylatbensin i tanken och tok körning till bilprovningen och en förstående besiktningsman som tittade bort när HC värdet steg upp över hundra igen. Tack för vettiga människor.
    Så nu kan man börja felsöka i lugn och ro.

    Jaja, jag kommer fortsätta på spåret misständningar för den missar då och då å det e klart att HC drar iväg då ju, om jag har fattat det hela rätt. Nu skall ja bara komma på vad det beror på.
    1. Tändkasset
    2. Nån givare
    3. Mjukvara
    4. Nått annat??

    Har ni egna tankar om detta skriv gärna det så kanske man kan få igång hjärnan igen. Just nu e den överhettad som en hårt körd 99 turbo
    Ja kom med förslag å GLAD PÅSK i morrn drar jag till fjälls.
    PS Tack för alla tips, det är tur man har detta forum.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Biltemakattar brukar bli så där,en del nästan nya och en del har gått lite.Racekattar kan nog krångla lite de med.
    Jag sätter en liten slant på katten jag med.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    3

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Har haft flera bilar med racekatt och dom kräver värme. Har alltid haft förstående besiktningmän som tagit en repa så att den är riktigt varm samt stått och gasat flera minuter vid mätningen så värderna har gått ned.

    Kan nästan garantera att det är katalysatorn.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Hjälp!!!! med för högt HC värde. 9-5 Aero -03

    Är misständningarna borta? Om rejskatten sitter under oljetråget och det inte finns misständningar så skall den hålla igång. Däremot om det finns små misständningar så förbrukar man man syret i en rejskatt rätt så fort och HC halten smyger sig upp.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •