Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Var sitter termostaten på en ng900 -94 2,3i ???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14

    Var sitter termostaten på en ng900 -94 2,3i ???

    På en ng900 -94 2,3i ???

    Sen undrar jag, jag bytte olja på den och hissade då upp den på vänstersidan (om man sitter i bilen) eftersom oljepluggen sitter lite på högersidan men sen när jag skulle fylla på olja igen så gick det bara i 4 liter? enligt boken skall det vara 5 liter... kan det vara 1 liter kvar i motorn eftersom den lutade??? ( Jag bytte oljefiltret oxå...)
    Mätstickan tycker jag är kass, svårt att se nivån men den ligger över "max"...

    Bilen har gått 25.000 mil och går som en klocka , jag byter olja/filter, luftfilter varje år... vad mer är absolut nödvändigast att byta??? Sista verkstads servicen var vid 18.000 mil...
    900 2.3i -94

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Termostaten har du på baksidan av motorn på samma sida som växellådan, följ övre kylarslangen från kylaren, och där slangen är ansluten på motorblocket, under det locket sitter termostaten. Lätt att byta.

    Om oljan tja, det beror på hur mycket olja du hade i motorn innan också. Och hur länge du lät det rinna. Att lite olja stannar kvar är normalt. Men mitt tips för att motverka detta är att köra motorn ordentligt varm innan oljebyte så att oljan hinner komma upp i temperatur, och låta det rinna ur allra minst 10 minuter, gärna längre, jag brukar väl låta det rinna närmare en halvtimme så att man är säker på att man får ur all gammal olja.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Ok, tack för svaret!!!
    Jag körde motorn lite innan jag bytte oljan, men jag skall mäta igen, det kanske har ändrat på sig efter någon dag...
    900 2.3i -94

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Kan tillägga att mellan min och max nivåerna på stickan skiljer det ungefär 1 liter i oljevolym.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    ok. Jag tänkte byta kylarvätska när jag ändå byter termostat, Kommer all kylarvätska rinna ut när jag byter termostaten eller måste man skruva någon annanstans? Skall man "spola rent" med vanligt vatten några ggr innan man häller i kylarvätskan?
    Hav tålamod, många av dessa frågor är säkert onödiga men jag tänkte, bäst att kolla ändå...
    900 2.3i -94

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Nej all kylarvätska rinner inte ut, bara en del och det kommer rinna okontrollerat ut på backen = inte kul! Så mitt råd är att lossa avtappningspluggen under kylaren, sitter på passagerarsidan på underkant av kylaren och ställ in ett tråg där så tömmer du hela kylsystemet. Om kylvätskan inte är bytt på länge så är det en klar fördel om du spolar rent systemet.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Tack! Då vet jag hur jag skall göra!
    900 2.3i -94

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Stockholm//Skåne
    Inlägg
    25
    Hej!

    Jag byttet termostat på min förra helgen utan att tömma ur systemet. Skulle jag göra det igen så hade jag nog tömt ut det.
    Termostathuset sitter med fast i ett rör som kommer från vattenpumpen.
    Fraga mig inte varför. Detta tycket jag var lite bökigt att fixa. Fick trixa lite. Skulle igentligen lossa hela det rörar men det skippade jag. Lite våld och lirkande löste det sig ialla fall. Lossar du röret behöver du en ny O-ring där detta går in i vattenpumpen.

    *Tändstift bör oxå bytas lite då och då.
    *Kolla olje nivån i växellådan skadar inte.

    //martin

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Tack för hjälpen 9000cse men jag hittar inte termostaten... är det en 2,3i som du har kollat på?

    MrT, skall kolla...
    900 2.3i -94

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Länkar till en bild:http://www.garaget.org/show_ext.php?...-5434-1157.jpg

    Nästan mitt i bilden har termostaten suttit, där du ser en blåaktig vätska. Termostathus & termostat bortplockade på bilden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183
    Hur kollar man olje nivån i växellåda?

    Bytade för ett litet tag sen växelolja, men vill gjärna veta hur mycket som är på den nu.

    växellåde oljan bytades enligt verkstad för 1 år sen, men när vi tappade ut det så var där knappt något!!

    Så det hade ju varit bra om man kan kolla nivån på manuella lådor med, vet att det finns sticka på Automatarna.

    //Jimmy

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Länk till ännu bättre beskrivning & bilder på termostatbyte:http://www.quasimotors.com/tstat1.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av Ajje
    Tack för hjälpen 9000cse men jag hittar inte termostaten... är det en 2,3i som du har kollat på?

    MrT, skall kolla...
    Så du hittade den inte, kolla på LM:s bild här, den visar väldigt bra hur den sitter, där fattas iof kylarslang och termostathuset, men du ser vart i förhållande till DI-kasetten t.ex.

    Det är samma placering på termostaten på alla de motorerna.

    Lycka till!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Äntligen har jag hittat/bytt termostaten... Nu blir motorn varm, tempmätaren ligger mitt fältet... "Check engine" lyser inte heller...

    Tack för hjälpen allihopa!!!
    900 2.3i -94

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Stockholm//Skåne
    Inlägg
    25
    Grattis!
    Då är du en erfarenhet rikare.

    //m

Liknande ämnen

  1. Var sitter termostaten 9000
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 16:46
  2. Vart sitter termostaten påen saab 9-5
    Av puffyboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 21:55
  3. Var sitter termostaten på en 9000 2.0t -97 (Termostat)
    Av Kronan1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 14:50
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 10:45
  5. Vart sitter termostaten på og93:a?
    Av MaDmAz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •