Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    12

    Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

    ja idag besikta jag saaben och klara allt förutom att airbag lampan lös , vilken den inte får göra från och med 1 januari iår, har felkod B2871

    -Sidokrocksenson förare.
    -Felaktig kommunikation.

    Nån som har nån ide vad det är?
    Har hört lite löst att det går kabel innanför dörrsidan som kan strula?

    Nån i Uppsala/Närheten som har tech 2 och e lite haj på vilka kablar som är vilka ,lär hitta felet och nån som kan släcka den , Vill helst slippa krångla inne på verkstaden.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

    Ja, sensorn sitter i dörren. Kan vara fukt i kontakten eller något sådant. Akta dig lite för att pilla i det dock, tänk på att det kan smälla bra

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    12

    Re: Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

    inte för att verkar påstridigt i nått, men hur kan det smälla , lära inte den registrera nån typ av krock för att smälla, lr påkopplad ström?
    har ingen aning men jag undrar vad som skulle få den att utlösa?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

    Tja, hur tror du den meddelar "smäll" till styrdonet? Kortslutning av 2 trådar kanske? Jag har grym respekt för airbagsystemet, det är en jävla kraft i grejjerna. Jag ser alltid till att vara på den säkra sidan. Det kan vara egentligen 3 saker som är paj för dig:
    sensorn
    kablaget
    styrdonet

    Att kolla sensorn går säkert att göra om man kopplar bort den först på något vis. Kolla kablaget bör du nog endast göra om du har kopplat av strömmen och gärna kopplat bort styrdonet (en multimeter skickar ut spänning för att testa, inte bra om det läcker till airbaggen).
    Skulle inte något av detta vara kasst, då får man anta styrdon och byta det men det är en större operation.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

    Precis som det är skrivet så kan det smälla rätt bra.

    Olika sensorer registrerar krock på olika sätt.

    Fanns i någon gammal mercedes tror jag en sensor som registrerade antalet G-krafter och sedan utlöste airbagen från detta. (frontalkrock då) men hur saabs sustem är uppbyggt osv vet jag inte på sensorn.

    Men det är helt riktigt att det normalt är att det vid krock blir kortslutning av kablage.
    Vid normalt inkopplade saker finns ett visst motstånd och vid avsaknad av ström får du också ett felmedelande men ett annat. Nämligen ett som säger just att jordsignal saknas. (har haft det på min bil då jag slet säkringen till srs systemet.... Inte det smartaste den dagen..)

    Jag skulle nog kolla hur kablarna ser ut i dörrskarven. Om de ser bra ut skulle jag nog iaf anlita en verkstad tex mekonomen, meca eller din lokala saab verkstad.

    Jag skulle inte lämna det till någon amatör som vill tjäna några kronor och inte förstår vilka saker han har att göra med.

    Skulle inte vilja vara ansvarig om han smäller av en handgranat (airbag - samma effekt ungefär) rakt i ansiktet när han står på knä brevid ratten eller något... Skulle ha svårt att leva med det...

    Men du gör ju så klart vad du vill om du vill testa att felsöka själv eller lämna bort det till en verkstad.

    Du kan ju kolla vad sernorn kostar på saab eller meca, mekonomen. Och fråga vad de tror arbetet kommer att kosta så du vet...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6

    Re: Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

    Varför skulle det bli krångel på verkstad? Använd en seriös verkstad i närheten, tror inte de är ute efter att krångla!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

    Det var inte på verkstan jag menade det kan vara krongligt..

    Det är om någon "gör det billigt hemma i mitt garage" skulle göra det...

    Troligen bara att lämna in på verkstan för dig... Om det inte är något du är säker på att du eller någon du känner kan fixa.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    12

    Re: Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

    har fått tid imorgon på verkstad , som sagt lite allvarliga grejer o hålla på med själv. sen hade jag nog inte kommit så långt, tackar för svaren hör av mig när jag vet vad felet va och vad kalaset kosta

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    12

    Re: Saab 9-5 2001 Aero underkänd på SBP Airbag lampa lyser

    problemet löst, en sensor i dörren som var paj ,var tydligen fuktskadad , 2600 kostar jobbet plus delen , då var det en begagnad dem fixa fram ,en ny kostar 1500

Liknande ämnen

  1. Airbag Lampa lyser 9-3 Aero-01
    Av Stereon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 10:57
  2. Airbag lampa lyser - Saab 9-3og (99)
    Av Cliff Barnes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 19:39
  3. Airbag lampa lyser?
    Av Wirf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 15:40
  4. Airbag lampa lyser!
    Av Pred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •