Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: P-läget i automatlåda

  1. #1

    P-läget i automatlåda

    Hej hej,
    Jag och tjejen köpte precis en saab 9-3 -11 som vi är grymt nöjda med.
    Men en vacker dag när hon skulle hämta mig så bromsa hon in och precis innan bilen hade stannat så fick hon i p-läget så att framhjulen låste sig och även fast hastigheten inte var hög så gled ju bilen nån eller några cm. Det var ju även lite grus å sånt där med.
    Bilen går lika fint som vanlig efter men jag undrar vad som kan hända?
    Sjönk vxllådans livslängd nu eller? Det kan ju inte vara bra att göra så iallafall.

    Mvh Tommy

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: P-läget i automatlåda

    Nu kan jag inte svara exakt på funktionen i nyare lådor, men i de äldre så funkar P-läget så att man för in en spärr i den sista delen av lådan varvid hjulen låses.
    Såklart är det inte så nyttigt att få i P-läget medan man kör (därför brukar det finnas en spärr) men om P-läget fortfarande fungerar så har nog inte något gått sönder. Själva växellådan är ju skild från motorn så länge inte lock-up är inkopplad så rycket blir inte så allvarligt som om man hade tvärlåst hjulen på en manuell bil.

    Sen kan man ju minnas att det är smart att använda handbromsen när man parkerar en automatväxlad bil. Det är inte nyttigt för mekanismen att bilens vikt lutar på den, såärskilt då inte i då bilen står i lutning. Faktum är att om lutningen är tillräckligt stor så finns det risk att vikten som lutar på spärren är större än den kraft du kan applicera för att låsa upp spärren, och då kommer man ingenstans utan lite knuff så kraften minskas.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: P-läget i automatlåda

    Nu såg jag också att hastigheten var låg när P-läget hoppade i och då kan jag lugna dig med att det inte är några som helst problem eller risker.
    Jag vet folk som lyckats få i P-läget i 50-70km/h utan att rasera lådan så du kan vara lugn

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6

    Re: P-läget i automatlåda

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Sen kan man ju minnas att det är smart att använda handbromsen när man parkerar en automatväxlad bil. Det är inte nyttigt för mekanismen att bilens vikt lutar på den, såärskilt då inte i då bilen står i lutning. Faktum är att om lutningen är tillräckligt stor så finns det risk att vikten som lutar på spärren är större än den kraft du kan applicera för att låsa upp spärren, och då kommer man ingenstans utan lite knuff så kraften minskas.
    Jag var dum nog att lägga i P på pappas volvo när vi skulle sjösätta båten.

    Ganska brant ramp i kombination med 1,5 ton släp bakom gjorde att det var ganska trögt att få ur P-läget! (denna gång gick det dock bra.. volvo har ju starka lådor vad jag hört. var en v90 för den som undrar...)

    Så tänk dig för och använd P i kombination med Handbromsen! Eller alternativt N och då alltid med Handbroms!

    Tur att de gick bra och att bilen höll !

Liknande ämnen

  1. Läget efter 3 år med 9-3 SC. 2020 = 15 år
    Av benny900 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-11-25, 16:42
  2. 9-5-07 automatlåda+M-läget?
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 09:27
  3. Ni som jobbar på SAAB; Hur är läget?
    Av JAM i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 11:00
  4. Sport-läget på Automaten lade av
    Av tummen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 01:09
  5. ACC startar ej i AUTO-läget 9-3 Aero -02
    Av Tobasb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •