Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hög bränsleförbrukning Saab 9-5, Vector SC, Aut.

  1. #1

    Hög bränsleförbrukning Saab 9-5, Vector SC, Aut.

    Hej! Jag har problem med att min Saab 9-5 Vector SC, Automat, 2.0, årsmodell 2006, mätarställning 8500 mil, drar alldeles för mycket bränsle (E85) vid stadskörning. Har varmgarage och kör oftast kortare sträckor 2-3km. Få stopp vid rödljus, kör lugnt och sansat. Förbrukningen ligger på, ca. 1.9l/m vilket är alldeles åt helsike för högt anser jag. Vid landsvägskörningen ligger förbrukningen på ca. 1.1-1.2l/m. Fullservad på Sabbverkstad. Tacksam om någon kan ge ett tips på vad problemet kan vara.

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Hög bränsleförbrukning Saab 9-5, Vector SC, Aut.

    Pröva motorvärmaren!

    2-3km är ganska kort sträcka ..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3

    Re: Hög bränsleförbrukning Saab 9-5, Vector SC, Aut.

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Pröva motorvärmaren!

    2-3km är ganska kort sträcka ..
    Jo, vi har den i varmgarage alt. använder mv. Jag såg att det finns andra med samma problem men ingen tydlig lösning:
    http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... nsle-29969

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 202

    Re: Hög bränsleförbrukning Saab 9-5, Vector SC, Aut.

    Antagligen är det automaten som bidrar till detta. Jag hade en likadan som du har men med manuell låda. Den låg på max 1,4-1,5 vid stadskörning.

    Ett steg1 brukar kunna göra en del nytta på en automat.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5

    Re: Hög bränsleförbrukning Saab 9-5, Vector SC, Aut.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Antagligen är det automaten som bidrar till detta. Jag hade en likadan som du har men med manuell låda. Den låg på max 1,4-1,5 vid stadskörning.

    Ett steg1 brukar kunna göra en del nytta på en automat.

    /Fred
    Ja, en automat lär ju ta 10-20% mer så kanske inte helt orimligt ändå. Jag antar att du inte hade några konstaterade fel på din bil och körde den på E85?

    Jo, jag såg Steg 1 mjukvarutriming hos Maptun och BSR. Kostar dock ca. 8 000:-. Kan man få tag på sådana beg? Egen erfarenhet från dessa kanske?

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 202

    Re: Hög bränsleförbrukning Saab 9-5, Vector SC, Aut.

    Hej

    Min gick med ett Nordic steg1 från den var ny till 11000 mil. Körde E85 för det mesta. Bilen gick riktigt fint. Den blev så pass mycket roligare så det var det värt. Tror Saaben drog ca 1,25 under tiden jag hade den i snitt. Då blandat rätt av mot mätarställning vs kvitton. Den gick ganska blandat vad gäller landsväg och stadsåka.

    Däremot har jag en kompis som hade en automatare som din. Enligt honom gjorde det en del på soppan med ett steg1 (Nordic). Idag åker han V70 2,5FT med polestar trim. Den med automat är i din härad vad det gäller törsten. Han säger det är värre än Saaben han hade.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7

    Re: Hög bränsleförbrukning Saab 9-5, Vector SC, Aut.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Hej

    Min gick med ett Nordic steg1 från den var ny till 11000 mil. Körde E85 för det mesta. Bilen gick riktigt fint. Den blev så pass mycket roligare så det var det värt. Tror Saaben drog ca 1,25 under tiden jag hade den i snitt. Då blandat rätt av mot mätarställning vs kvitton. Den gick ganska blandat vad gäller landsväg och stadsåka.

    Däremot har jag en kompis som hade en automatare som din. Enligt honom gjorde det en del på soppan med ett steg1 (Nordic). Idag åker han V70 2,5FT med polestar trim. Den med automat är i din härad vad det gäller törsten. Han säger det är värre än Saaben han hade.

    /Fred
    Hej Fred och tack för din info!
    Har du någon koll på hur mycket ett steg1 trim gjorde på förbrukningen? Om man man få ned den ordentligt + en piggare motor kan det ju vara värt ett försök. Gör Nordic alla trimningar på plats eller kan man köpa trimsatser?

    Någon annan på forumet som har erfarenhet från någon annan trimmare; Maptun, BSR?

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 202

    Re: Hög bränsleförbrukning Saab 9-5, Vector SC, Aut.

    Kanske 0,5dl/10km på en manuell. Vet ej på en automat. Sedan finns det program som är lite mer inriktade på bränsleekonomi. Risken då är väl att det frestar på lite mer. Finns säkert fler som har inputs.

    Ett steg1 från någon av de större aktörerna ger en helt annan bil. Vilken man sen väljer är väl som i fotboll. Vissa har sina favoriter.

    Se detta AMS reportage http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning saab 9-5 2.0t
    Av hansenx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 18:40
  2. SAAB 9-5 -99 hög bränsleförbrukning
    Av Uffeman...9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 11:27
  3. Saab 9-5 2.0t -02 Hög bränsleförbrukning?
    Av exploded i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 16:03
  4. [LÖST] Bränsleförbrukning Saab 900 2,1 16v -92??
    Av RaLLe i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •