Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9-3 (-02) dör under körning

  1. #1

    Saab 9-3 (-02) dör under körning

    Tänkte kolla om jag kunde få lite tips och förslag på vad som kan vara fel på min 9-3a

    För nån vecka sen så dog den plötsligt under körning och motorlampantändes kort efter det när jag startade bilen och körde iväg till en mack för en mindre kontroll.

    nu har jag kört med bilen sen dess och den går helt normalt tills jag kommer fram till rödlysen, korsningar osv när jag trycker ner kopplingen för att rulla mot tex rödljuset, det är då den dör ibland, det händer inte alltid, och i vissa fall ser man att det är nära på varvmätaren då den inte landar stabilt på tomgångsvarvet utan vill gärna dyka ner i lägre varv för att sedan gå upp över normal sen stabilisera sig....

    hur som helst så har jag kollat felkoden med en techII tror jag det heter, och det stog nåt i stil med att bypassventilen gav ojämnt flöde, kommer inte ihåg exakt tyvärr... jag bytte då dumpventilen och magnetventilen men bilen fortsätter att dö när jag frikopplar, vad fasen är felet? nu är jag inne på att byta LMM? kan de va den som har pajjat? jag har även försökt se om det är nå läckage i nån slang men kan inte se nåt.. nån som har nån erfarenhet av nåt liknande? vad kan det tänkas vara?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    Kan vara värt att kolla på vevaxelgivaren.

  3. #3

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    efter lite forumläsning gick jag ut och gjorde ett litet test, slet ur LMM kontakten och provkörde, ingen tendens till att dö när jag frikopplar, då kanske det är löst iaf! bara byta LMM imorgon och fixa bort felkoderna o motorlampan och se om de kommer tillbaka och om bilen slutar dö

  4. #4

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    bytte LMM idag och provkörde, motorn dog vid första korsning!! vafan ska jag hitta på nudå?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    Hej!

    Luftläckage är ett tips.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    ja det måste väl vara det nånstans, jäkligt svårt att se dock, men på måndag ska jag få den provtryckt, då ser dom om de är läckage.

    Gjorde rent spjällhuset idag och och kopplade bort batteriet för att få bort CE lampan, lampan återkom efter ca 20 minuters körning.

    "P1110 bypassventil laddluft. felaktig funktion" var felkoden jag fick iaf

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    Jag skulle tippa på följande.
    Di kassetten eller luftläcka.
    Är de luft läcka så är de låta bilen stå på tomgång o sen gå runt över alla slangar m.m med startgas.
    Höjs tomgången vet du var de läcker..

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    okey läckage ska jag kolla upp snarast , men tändkassetten? kan den verkligen ge dessa symptom? och felkoden som säger felaktig bypass ventil?

    skadar ju inte att prova förstås jag råkar ju ha en i reserv som tur är.

    det jag har gjort nu är alltså

    # Bytt Dumpventil
    # Bytt Magnetventil
    # Bytt LMM
    # Rengjort Spjällhuset
    # Bytt en vakuumslang från dumpen (jag fick bara tag på en slang, annars hade jag bytt alla på en gång)


    jag fick ju tips om Vevaxelgivaren tidigare, kan nån bekräfta att det kan ge dessa symtom? jag kan igentligen inte ett skit om bilar så jag måste ifrågasätta lite för att lära mig

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    Jag skulle kolla över alla vakumslangar o sen alla tryckrör o även från lmm till turbon när bilen går på tomgång o ta med startgas o gå övar alla hela motorn om du hittar nån form av läckage.
    Gör du de är de bara fixa felet.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    Hej,

    Hade exakt samma fel, var läckage på en vacuumslang, bytta alla och bilen gick som en pil!

    Mvh
    Matte

  11. #11

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    okey ska byta alla idag, hoppas det löser sig då

  12. #12

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    äh, nu ger jag upp bytt 3 st vakuum slangar idag, lampan började lysa en stund senare iaf... köpte startgas och spayade hejvilt, inte en tendens till att gå upp i varv

    pissbil

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    Hej!

    Startgas hjälper BARA på de läckage där det råder undertryck "på andra sidan" (läs: nedströms trottel), helt värdelös metod för stora delar av inloppsystemet alltså.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14

    Re: Saab 9-3 (-02) dör under körning

    Sådär då va det löst , lämnade in bilen, 20 min senare ringde dom och hade hittat felet...bytt o klart.

    DUMPVENTILEN!

    Min första gick alltså sönder och så fick jag tag på en beggad som tydligen också var sönder, hur stor är den chansen.

    dumpen var ju det första som jag bytte, vilket skämt

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hög bränsleförbrukning bla körning 27,5l/mil NG9-3 B207R
    Av M-Sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-12-06, 00:07
  2. Saab 95 2,3t rycker under körning
    Av floww i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 16:56
  3. Saab 900 dör under körning
    Av eeekarlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •