Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Fråga till alla,,eller DrBoost,,Tony mfl "genier"

  1. #1
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409

    Fråga till alla,,eller DrBoost,,Tony mfl "genier"

    Hejsan.

    Jo, jag har en liten fråga ang avgastemp,, har hört stories att avgastempen sjunker med ca 50-100grader / decimeter.. Vad anser ni om dessa frågor... Självklart är det olika från falla i fall,, men på ett cirkus..?

    Och en till,, hur mycket borde avgastempen sjunka från exakt innan turbon till exakt efter turbon anser ni..?!
    Alltså säg att man mäter ner i kollektorn i grenröret mot efter flänsen till framröret..!!


    EDIT: kan ju skriva vad ni anser om div modeller.. så som 9-3ss,, 9-5 osv.



    Mvh Rob.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Fråga till alla,,eller DrBoost,,Tony mfl "genier&am

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Hejsan.

    Jo, jag har en liten fråga ang avgastemp,, har hört stories att avgastempen sjunker med ca 50-100grader / decimeter.. Vad anser ni om dessa frågor... Självklart är det olika från falla i fall,, men på ett cirkus..?

    Och en till,, hur mycket borde avgastempen sjunka från exakt innan turbon till exakt efter turbon anser ni..?!
    Alltså säg att man mäter ner i kollektorn i grenröret mot efter flänsen till framröret..!!


    EDIT: kan ju skriva vad ni anser om div modeller.. så som 9-3ss,, 9-5 osv.



    Mvh Rob.

    Det bästa är väl att "skippa" chanstagandet och sätta en probe för varje burk direkt vid avgasport?
    Borde vara det bästa om du håller på o "mappar" upp hårdvara som skall köras en bra bit över fabrisksspec , eller nya grejjer som du mekat ihop och är osäker på funktionsmässigt?
    Sen att man mosar på mer än 3sek i belastning för att verkligen se hur allt beter sig.
    Kollektor innan turbo vs efter turbo säger ialla fall mitt "bonnförnuft" att man kan skippa direkt?

    Ang modeller så är det nog samma tankesätt på alla?



    Mvh Marko

  3. #3
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Mnjo,, men det var väl knappast mitt inläggs fråga.??

    Ang olika modellers tempskillnader tänkte jag på tex skillanden mellan 9-5:an och 9-3ss :s utformning då ett SS grenrör inte direkt är likadant som ett 9-5...

    Skälvklart är det bäst att mäta o få ett 100% svar istället för gissningar men det är ju också bättre att förtjäna och jobba till sig pengar än att stjäla o råna banker..?!!

    Just nu är alltså det 100% inget alt utan undra lite grovt / snabbt till det 100% alt finns...Vilket inte skall dröja allt för länge men i dagsläget skulle jag personligen vara intrsserad av vad endel anser ang topic..


    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Ok , lycka till i sökandet

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Ok , lycka till i sökandet
    Men tack för visat intresse som R-Ashberg säger...

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Tyvärr finner jag det svårt att svara på ett vettigt sätt, låt mig svara så här istället.

    Den enkla varianten är att mäta temperaturen precis innan turbinflänsen.
    Svagheten är självfallet att man ser inte cylinderindividuella differanser.
    Å andra sidan, OM man har en motor/koncept som lirar rätt, o är ute efter att tuna tändning o bränsle så räcker det vanligtvis med en sådan givare.

    Vidare, temperatur diffen över turbinen, hmmm, tänk vad allt skulle vara mycket enklare om man kunde mäta efter turbinen, billigare givare o allt... MEN, tempdiffen varierar den oxo, samt det tillkommer en extra liten fördröjning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tyvärr finner jag det svårt att svara på ett vettigt sätt, låt mig svara så här istället.

    Den enkla varianten är att mäta temperaturen precis innan turbinflänsen.
    Svagheten är självfallet att man ser inte cylinderindividuella differanser.
    Å andra sidan, OM man har en motor/koncept som lirar rätt, o är ute efter att tuna tändning o bränsle så räcker det vanligtvis med en sådan givare.
    Självklart.. men Återigen,,inte topic..

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Vidare, temperatur diffen över turbinen, hmmm, tänk vad allt skulle vara mycket enklare om man kunde mäta efter turbinen, billigare givare o allt... MEN, tempdiffen varierar den oxo, samt det tillkommer en extra liten fördröjning.
    Jo, visst,,tänkte om det var så att du eller någon av egna erfarenheter visste elle rkunde säga att -på en bil jag körde så var temperaturskillnaden ca 60grader mellan kollektor och framrörsflänsen tex.

    Hursom,, jag har en bil i bänken nu så jag ska testa detta så får vi ett 100% svar..!

    Bilen i bänken är en 9-3 -99,, men man borde ju kunna använda den tempskillnaden lite tillfälligt om man vill veta vad tex avgastempen ligger på en 9-3SS där tempen är mätt vid flänsen på framröret..! (med viss felmarginal såklart )


    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Men, det var väl själve f-n va det skulle va svårt att få dig nöjd.
    Nytt försök:

    a) Du snackar bara skit om dina 50-100 C / decimeter, nu har jag svarat på vad jag anser.

    b) Eftersom jag är fri att anse även på denna fråga så, du kan lika göra mäta i ändpipan, kompencera med lämpliga faktorer o du får fram den exakta turbintempen. Eller för att svara ur en annan vinkel, nej, jag ser inte en koppling mellan turbininloppstemp o utloppstemp som är tydlig nog.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Men, det var väl själve f-n va det skulle va svårt att få dig nöjd.
    Nytt försök:

    a) Du snackar bara skit om dina 50-100 C / decimeter, nu har jag svarat på vad jag anser.

    b) Eftersom jag är fri att anse även på denna fråga så, du kan lika göra mäta i ändpipan, kompencera med lämpliga faktorer o du får fram den exakta turbintempen. Eller för att svara ur en annan vinkel, nej, jag ser inte en koppling mellan turbininloppstemp o utloppstemp som är tydlig nog.


    De svaren tackar vi för..

    Vi får snart se hur mycket tempen hinner sjunka genom att färdas genom turbon på en 9-3:a iallafall..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Hej !

    Anser mig inte som direkt "vis man", men jag kanske kan lägga in ett inlägg ändå...??

    Mät före turbinen, så har du ju tidigare referenser att gå på. Skippa all annan "chansning".

    Om du ändå är igång och mäter, se då till att logga tempen vid katten(arna) oxå. De gillar varken för låga(emmisioner) eller för höga(härdsmälta) temper.
    Gör du det kanske du lyckas sälja ett steg till nån Miljöpartist....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Hej !

    Anser mig inte som direkt "vis man", men jag kanske kan lägga in ett inlägg ändå...??
    Jag skrev faktist-..." Fråga till Alla... osv.. "


    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Mät före turbinen, så har du ju tidigare referenser att gå på. Skippa all annan "chansning".
    Alltså,, inte lustigt att det blir bråk o skitsnack på forum som tex Zatzy då jag i nästan varenda inlägg lagt till att jag inte är intresserad av tips hur man ska mäta eller dyligt..

    Jag undrade bara enkelt om man kunde använda sig av tex -agatempen sjunker med ca 60-100grdaer/ dec eller om någon visste mer exakt ang temp före/efter turbon...

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Om du ändå är igång och mäter, se då till att logga tempen vid katten(arna) oxå. De gillar varken för låga(emmisioner) eller för höga(härdsmälta) temper.
    Gör du det kanske du lyckas sälja ett steg till nån Miljöpartist....

    Regards/ Mr_Nitro
    Hehe,, och igen,,det är inget program som håller på o utvecklas,, utan som jag skrev ovan..

    (men ett stort tack för visat intresse igen.. )

    Nu till resultatet..

    EXH-temp före turbo...........´efter turbo

    5000rpm =940´...................740´
    5500rpm =940´...................750´
    6000rpm =960´...................780´

    Alltså ca = 180-190graders temperaturskillnad.. Avståndet genom turbon motsvarar ju ungefär 50-100grader / 2+decimeter vilket enligt det där "skit" pratet verkar stämma helt okey.. ( iallafall i detta fall.. )


    Våran käre Dr Boost kanske måste ta tillbaka lite text som han skrev..
    (obs. en skopa ironi o skoj. )


    Mvh Robban..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Jag för min del förstår inte "vitsen" med det hela , kan du förklara för ett pucko?

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Jag för min del förstår inte "vitsen" med det hela , kan du förklara för ett pucko?
    Jo,det är som så här att jag bromsat en bil för ett tag sedan där jag aldrig kom ner till grenröret och bara till flänsen på framröret och är ju såklart intresserad av att veta ungefär hur hög temp det var i denna bilen..
    Nu vet jag ju.!


    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Robert> Med all respekt, att hävda att tempdiffen beror på att du flyttat gasen 2dm i längsled låter väl regält fyrkantigt. Du har ju samtidigt expanderat den genom turbinen, vilket känns som betydligt väsentligare omständigheter. Men jag kanske missade någon nyans?

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Bra Robban.

    Här är det klarhet vi pratar och inte gissningar.


    Alla kanske inte insåg att en turbo är 1 decimeter


    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":23wwqgje
    Jag för min del förstår inte "vitsen" med det hela , kan du förklara för ett pucko?
    Jo,det är som så här att jag bromsat en bil för ett tag sedan där jag aldrig kom ner till grenröret och bara till flänsen på framröret och är ju såklart intresserad av att veta ungefär hur hög temp det var i denna bilen..
    Nu vet jag ju.!


    /R[/quote:23wwqgje]

    Jaha du vill i efterhand kolla om programmet verkligen fungerade till den bilen

  17. #17
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Robert> Med all respekt, att hävda att tempdiffen beror på att du flyttat gasen 2dm i längsled låter väl regält fyrkantigt. Du har ju samtidigt expanderat den genom turbinen, vilket känns som betydligt väsentligare omständigheter. Men jag kanske missade någon nyans?
    Nä,, självklart har du rätt.. måste ju bara få försöka passa på o busa lite med Boosten..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    [quote=Marko 1880][quote="Robert@":1l4fpjuc]
    Citat Ursprungligen postat av "Marko 1880":1l4fpjuc
    Jag för min del förstår inte "vitsen" med det hela , kan du förklara för ett pucko?
    Jo,det är som så här att jag bromsat en bil för ett tag sedan där jag aldrig kom ner till grenröret och bara till flänsen på framröret och är ju såklart intresserad av att veta ungefär hur hög temp det var i denna bilen..
    Nu vet jag ju.!


    /R[/quote:1l4fpjuc]

    Jaha du vill i efterhand kolla om programmet verkligen fungerade till den bilen [/quote:1l4fpjuc]

    Ja typ. dock var det inte vårat prog så det spelar inge boll med mitt samvete så jag somnar gott ikväll..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Ja typ. dock var det inte vårat prog så det spelar inge boll med mitt samvete så jag somnar gott ikväll..
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Ang olika modellers tempskillnader tänkte jag på tex skillanden mellan 9-5:an och 9-3ss :s utformning då ett SS grenrör inte direkt är likadant som ett 9-5...

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Bilen i bänken är en 9-3 -99,, men man borde ju kunna använda den tempskillnaden lite tillfälligt om man vill veta vad tex avgastempen ligger på en 9-3SS där tempen är mätt vid flänsen på framröret..! (med viss felmarginal såklart )

  20. #20
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    [quote=Marko 1880]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":3kp15l79
    Ja typ. dock var det inte vårat prog så det spelar inge boll med mitt samvete så jag somnar gott ikväll..
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Ang olika modellers tempskillnader tänkte jag på tex skillanden mellan 9-5:an och 9-3ss :s utformning då ett SS grenrör inte direkt är likadant som ett 9-5...

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Bilen i bänken är en 9-3 -99,, men man borde ju kunna använda den tempskillnaden lite tillfälligt om man vill veta vad tex avgastempen ligger på en 9-3SS där tempen är mätt vid flänsen på framröret..! (med viss felmarginal såklart )
    [/quote:3kp15l79]

    Ehh jaha..?
    Försöker du läsa genom inläggen..?

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 21:15
  2. Fråga ang. "gammalt" Steg 6 till 9K Aero '95 (Mapt
    Av Hekas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 20:34
  3. Passar "alla" fjädrartiper till alla 9000
    Av Svart CD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •