Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Felkod P1312 och bilen startar inte.

  1. #1

    Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej på Er alla.

    Jag har en 9-5 04 2,3 t Vector Blev stående i ikväll med 9-5 an. Det började med att bilen inte tålde gas, började hacka gick på tre och kanske två cylindrar, gick dock att köra en bit till parkerade en timme, skulle starta då bara små tänder motorn lite precis som när immobilicern i 9000 har slagit till.
    Har haft en fel kod som gjort att motorlampan har tänds ibland. Vid en bes iktning så var den koden P1312 och den betyder Tändspole3 - knack avkänning cylinder 1 och 2.

    Idag tändes den igen och jag blev stående ikväll vad tro ni felet är. Byta tändspole eller motorstyrdon. Eller något annat kanske.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson
    Hej på Er alla.

    Jag har en 9-5 04 2,3 t Vector Blev stående i ikväll med 9-5 an. Det började med att bilen inte tålde gas, började hacka gick på tre och kanske två cylindrar, gick dock att köra en bit till parkerade en timme, skulle starta då bara små tänder motorn lite precis som när immobilicern i 9000 har slagit till.
    Har haft en fel kod som gjort att motorlampan har tänds ibland. Vid en bes iktning så var den koden P1312 och den betyder Tändspole3 - knack avkänning cylinder 1 och 2.

    Idag tändes den igen och jag blev stående ikväll vad tro ni felet är. Byta tändspole eller motorstyrdon. Eller något annat kanske.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.
    k

    Byta tändspole kan du inte göra, däremot tändkasett. Dock så skulle jag skruva ur det stiftet och se om inte det är helt rökt. Det låter dock som att tändkasetten är död..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej.

    Alltid kul med snabba återkopplingar. Har varit med om att tändkasetten slutat fungera på en 9000 då luktade det bränt kretskort från den. Skulle en kassett från en 9000 passa på min 9-5 för att prova om det är kassetten som är slut.

    Mvh John i Bollnäs.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson
    Hej.

    Alltid kul med snabba återkopplingar. Har varit med om att tändkasetten slutat fungera på en 9000 då luktade det bränt kretskort från den. Skulle en kassett från en 9000 passa på min 9-5 för att prova om det är kassetten som är slut.

    Mvh John i Bollnäs.
    Passa ja, rekommenderat nej. Den borde starta med kasetten men jag skulle inte rekommendera dig att köra nånstans med bilen med den i, se till att få tag på en svart innan du rullar iväg med den i så fall.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Ang kassetter läs här.
    Kassetter kan ge upp på ists lika många sett som det finns kassetter, det låter onekligen som att din kassett har gett upp. Dock kolla stiften son nämns ovan, det är billigare
    /Johan

  6. #6

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej på Er alla.

    Jag har gjort som så att jag har provat min kassett på en annan 9-5 a och den bilen startade och gick, bluddrade lite grand just när motorn gick igång, men det kan väl bero på kallstart. Så det är väl troligt att kassetten är felfri. Funderar nu på vevaxelgivaren. Skall försöka ta loss kontakten och mäta upp resistansen i givaren den skll tydligen ligga på 890 Ohn +- 90Ohm enligt WIS.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  7. #7

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej på Er alla.

    Har nu mätt på det som jag tolkar vevaxelgivarens kontakt. Jag mätte 860 Ohm mellen de två stiften som satt närmast en gavel i kontakten. WIS säger 890 +- 90 Ohm mellan stift 1 och 2. Så jag tolkar att det inte är vevaxelgivaren som krånglar. Bensin finns framme vid den där nippeln där man kan mäta bränsletryck det sprutade kraftigt när jag tryckte ner det lilla stiftet i mitten på nippeln.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  8. #8

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Mäta givare funkar inte ibland.
    Rätt så ofta har man rätt värden på div givare trots att dom inte funkar som dom ska.¨
    Ibland måste man kolla med ett oscilloskop hur signalen ser ut eller provbyta givare.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  9. #9

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej Uffe.

    Skulle jag kanske ha mätt medans jag körde startmotorn för att se om värdet förändades. Jag har inte tillgång till något oscilloskop.

    Mvh John i Bollnäs.

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Rör varvräknaren på sig när du kör på starten?
    /Johan

  11. #11

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej.

    Varvräknaren rör sig några millimeter när jag kör på startmotorn. Vad indikerar detta?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Citat Ursprungligen postat av John Eriksson
    Hej.

    Varvräknaren rör sig några millimeter när jag kör på startmotorn. Vad indikerar detta?

    Att vevaxelgivaren bör fungera.
    9-5 2.3 2007

  13. #13

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej.

    Precis vad jag tänkte. Har nu avverkat tändkassett, vevaxelgivare, bränsleförsörjning. Har fått ett tips på att det skulle kunna vara luftmassemätaren. Finns något sätt att mäta upp den, vart sitter den.
    Har för mig att det skall finns en möjlighet att visa felkoderna i SID:en men hur får jag fram dessa.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    När du provade din tändkassett i den andra bilen, provade du då den andra bilens tändkassett i din?
    Startar din bil över huvud taget just nu? Om inte, pröva med startgas och se om den tänder till.
    /Johan

  15. #15

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej Johan.

    Provade bara min tändkassett i en annan bil. Min bil startar inte alls möjligtvis mycket lite små tändning någon enstaka gång.

    Har tagit loss luftmassemätaren och den är i princip några motstånd och borde då gå att mäta upp resistansen i dessa. Vilket värde skall dessa motstånd ha och emellan vilka stift.

    Mvh John i Bollnäs.

  16. #16

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej på Er.

    Om man tittar in genom luftmassemätaren så ser man tre stycken "bryggor" som går från den sida där man ansluter kontakten till mitten av inloppet i lmm sedan går det två bryggor från mitten till andra sidan av inloppet. mellan de 3 bryggorna sitter sedan 2 mycket små "måste vara motstånd" mäter jag med en ohm meter över dessa två så får jag 160 Ohm och över den ensamma på andra sidan så får jag 10 ohm. Mäter jag på stiften i kontakten så får jag faktiskt lite olika resultat beroende på hur jag Mäter. Lägger jag + från ohmmetern (universalinstrument) med mätområde upp till 2 KiloOhm (diode), till det mittre stiftet så får jag 734 ohm till det en stiftet och 847 ohm till det andra. Sätter jag - från ohmmetern till mitter stiftet så indikerar intrumentet avbrott till bägge stiften.
    Sedan kommer en märklig sak. Byter jag mätområde till 200 KOhm i instrumentet så får jag 48.8 resp 69,4 Kohm med + i mitten och avbrott med - i mitten. Byter jag till 20 Mohm så får jag ytterligare andra mätvärden. Med ledning av detta är Luftmassemätaren trasig eller hel.

    Mvh John i Bollnäs.

  17. #17
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Har du läst ut felkoden? Som du märker blir gissningslekar ofta dyra i längden...
    Vad gäller LMM så brukar den ge felkoder P010*.
    Startat den till på startgas? Mha det så ser du om felet ligger på tändsidan eller bränslesidan. Ligger felet på tändsidan skulle jag rekommendera att pröva en kassett i din bil som du VET fungerar, om inte annat så för att utelsuta kassetten.
    /Johan

  18. #18

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Dessutom ska bilen gå även utan LMM.
    Signaturlös

  19. #19

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Hej.

    Stämmer bra det att bilen skall gå utan LMM. Var lite trögstartad men kom igång till slut.
    När jag startade bilen så dök det upp en siffra 0 i högra delen av SID och jag har för mig att det är antalet felkoder, har inte kunnat läsa ut några felkoder då jag inte har någon OBD utrustning Skall jag tolka detta tt det det är LMM som är dålig och skall bytas. I ett sånt fall måste jag ta hänsyn till någon kod som kan stå stämplad på LMM. Det står på ett ställe 04 96 2995Alternativt det som står på etiketten med streckkoden.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Felkod P1312 och bilen startar inte.

    Jag tror det är tändkassetten ändå,de är luriga men har den satt felkod på den så är det nog den.
    Prova en annan som du vet fungerar.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem och felkoder P1312 + P1334 OG9-5
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 12:38
  2. AKUT! Maptun Felkod 10 och nu startar inte bilen
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-04, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •