Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Serva själv?

  1. #1

    Serva själv?

    Hej,

    Jag har nyss köpt en 95 9.3t BioPower -2008 som gått 14500 och nu signalerar den dags för service. På mina tidigare gamla skruttbilar har jag alltid servat olja, filter och stift själv. Skall man ge sig på detta även på min nya fina Saab? Vad ingår i så fall i en 14500-milaservice och hur vet jag hur jag går tillväga, finns det någon servicehandbok på nätet?

    Niklas i Falun

  2. #2
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Serva själv?

    Blir servicen "fackmannamässigt" utförd och grundkraven för garantier gått ut så är det vad jag vet gott nog.....se till att dokumentera allt du gör och spara kvitto. Många servar själv idag för det känns meningslöst att betala 3-5000:- för något som man kan göra själv för under 1000:-....oftast kostar ju filter och olja runt 5-600:- om man köper oljan till bra pris. Kedjor och kamremmar bör man dock lämna till folk som kan det....säger inte att du inte kan men jag menar i allmänhet....vet folk som försökt och kommit dan efter med rasad topp. Jag är med i ett fint kompisgäng där det finns folk för allt...eletriker, golvläggare, it tekniker osv.....hör med alla dina polare om du är osäker!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Serva själv?

    Är du inte helhaj på att meka, dvs göra svårare ingrepp men ändå vill göra enklare jobb själv, gör det du kan och lej bort resten. varje grej du kan göra själv sparar många slantar. Egentligen är det inga svårare ingrepp alls med att serva en 9-5:a, skulle jag vara i dina skor skulle jag handla en Haynes manual och bläddra i så ser du redan i förväg litegrann hur det går till, och man kan ju börja med det enkla och sen gå på mer avancerade grejer.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4

    Re: Serva själv?

    Tack för tipsen! Olja och filter är ju inga problem, men hur vet man vad som ingår i en 15000-milaservice? Och hur vet man om man har garanti kvar man måste förhålla sig till?

    Blir nog ett bokköp också

    Niklas

  5. #5
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Serva själv?

    Har du kollat i världens minst lästa bok??? Finns i en av världens sämst använda mappar!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  6. #6
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896

    Re: Serva själv?

    Citat Ursprungligen postat av niglas
    Tack för tipsen! Olja och filter är ju inga problem, men hur vet man vad som ingår i en 15000-milaservice? Och hur vet man om man har garanti kvar man måste förhålla sig till?

    Blir nog ett bokköp också

    Niklas
    Hej!

    Gällande garantier står det nog i servicehäftet.

    Gällande servicepunkter står det i serviceprotokollet. Har du inget, PM:a mig din mailadress så skickar jag ett protokoll som du kan fylla i själv och där alla servicepunkter framgår.

  7. #7

    Re: Serva själv?

    Serva själv och spara alla kvitton och protokoll. Finns ingen möjlighet att du skall få igen pengarna som en kommersiell service betingar (om du nu kan serva bilen själv).

Liknande ämnen

  1. Dumsnålt att serva själv?
    Av AnteO i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 11:02
  2. Ska jag serva bilen själv?
    Av Källén i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 11:34
  3. serva själv eller på saab
    Av Daniel_hbg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 20:42
  4. Serva på SAAB eller själv? 9-3 SS TID
    Av Naslund i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 14:48
  5. serva og9-3 själv
    Av Rikard.S i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •