Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp demontering oljetryckgivare

  1. #1

    Hjälp demontering oljetryckgivare

    Ska byta oljetryckgivaren på en 9-5a 01 för den läcker. Men problemet är ju att den sitter så jäkla trångt. Någon som har någon bra guide för hur man ska gå tillväga.
    Vet att man måste demontera startmotorn, kan dock bara se en skruv, nere till vänster på den, vart sitter den mer fast? Är det den bulten från andra sidan, med huvudet nedanför bromsoljebehållaren typ som går igenom växellådan?
    Lite tips vore guld värt då jag ska ge mig på detta på fredag.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13

    Re: Hjälp demontering oljetryckgivare

    Hej!
    Glöm inte batteripolen! Har du hittat den övre bulten på startmotorn? Sitter ganska tight med storlek 18. Den tar du lättast med en lednyckel och lite tålamod.
    Sedan den nedre bulten bör du ju se ganska lätt, lossa den i samband med pluskabeln på startmotorn som sitter i spänn.
    Sen antingen om du tar bort den helt eller bara vikter undan den är vilket som.
    Sedan är det bara att skruva bort tryckgivaren, storlek 24 har jag för mig det är. Ska du byta den så kan du klippa kabeln för att underlätta..

    Sen med monteringen.. Lättast är om du skaffar en hylsa, om det nu är 24mm, med ett jack i, eller en öppen hylsa som ser ut som ett U å ta den med spärren, annars får du ett jäkla problem med kabeln

    Sen att tänka på.. va försiktig med kontaktstycket! Brukar sitta bra hårt den spärren så att du inte sabbar det! Så in med en mejsel och bänd lite försiktigt!
    Har du frågor så skicka pm

    /Jocke

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: Hjälp demontering oljetryckgivare

    Har precis bytat min..
    Övre startmotorfästet sitter i motorrumet precis brevid klämman som håller kabelstammen som går bakom motorn Nyckelnr är som tidigare nämnt 18.
    Undre fäste är bara en mutter tas underifrån nyckelnr 16
    Jag hängde undan starten men hade varit lättare o lossa båda kablarna o ta bort den.Tänk på att kabelen till givaren är stripad runt starten .
    Givaren är nr 24 om den är org,Min nya var 21 mm men går bra att både lossa den gamla o spänna den nye med en öppen nyckel.
    Det tog ca 40 min att byta den Lycka till

  4. #4

    Re: Hjälp demontering oljetryckgivare

    Så det övre fästet har alltså huvudet åt andra hållet jämfört mot det under och plockas alltså bort ovanifrån? För var igång och drog i en bult ner under bromsvätskan en bit lite längre in men satt som fan. Är jag på rätt då tror ni?
    Tänkte köpa en blocknyckel imorgon som man kan böja till om det behövs, men får se om det blir en hylsa istället då...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: Hjälp demontering oljetryckgivare

    Citat Ursprungligen postat av SMlopning
    Så det övre fästet har alltså huvudet åt andra hållet jämfört mot det under och plockas alltså bort ovanifrån? För var igång och drog i en bult ner under bromsvätskan en bit lite längre in men satt som fan. Är jag på rätt då tror ni?
    Tänkte köpa en blocknyckel imorgon som man kan böja till om det behövs, men får se om det blir en hylsa istället då...
    Ja huvudet är ut mot växelldan på det övre fästet.
    om du är på rätt bult ska du ha kablar som sitter fast i en klämma 2 mm snett ovanför bulten.Du ser typ en bula på lådan där starten är monterad det är 1a bulten ovanför den.
    Tog min med en hylsa fick använda kamasas spärr då biltemas blev för klumpigt o förlängare var bara o glömma
    Hoppas detta hjälpte dig lite

Liknande ämnen

  1. Oljetryckgivare Läckage.?
    Av anderslindqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 18:21
  2. Hjälp med demontering av abs-pump!
    Av Fisherboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 21:53
  3. Hjälp! Demontering av 9-3 front
    Av StreamerGurra i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 23:58
  4. Demontering av front - Hjälp!
    Av stefffe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •