Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Minska bränsleförbrukning?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    12

    Minska bränsleförbrukning?

    Undrar lite allmänt hur man kan göra för minska bränsle förbrukningen..

    Ligga runt 0.8 - 0.9 är kanske lite mycket.. när man bränner 2000kr i månaden för bara åka fram o tebax till jobbet..

    Lite tips? kan ju gynna alla användare här med så är nog inte bara jag som undrar

    `-.´[Saab 9-3 2.0t SS 2003]`.-´

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    service och körsätt är väl det enda om man vill va extrem minska bredden på däcken och överpumpa dom med kanske 30%

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Visst finns det tips så klart.

    1. Läs på hur man planerar sin körning och använd dig av "eco-driving"

    2. Kasta ut allt i din bil för att göra den lättare.
    2,5 kasta även ut onödiga stolar, mattor, och andra delar av inredningen som tar plats.
    2.7 byt ut glasrutorna till plast-rutor och plåtbpanlerna till kolfiber (dyrt så du kommer nog inte tjäna igen det så länge du kör med bilen kostnadsmässigt iaf)

    3. Pumpa upp däcken så de ser ut som bollar = lite friktion = låg förbrukning men å andra sidan LÅNG bromssträcka och en ren TREFIKFARA för alla andra i trafiken. (Hörde talas om en tävlig i usa om frå så snåla priusar som möjligt, där fanns de de som körde 6bar i däcken för att få minimalt med rullmotstånd)

    4. köp lättrullande däck (ofta också förlängd bromsträcka

    5. Kolla över aerodynamiken på bilen. Täta luftinförseln till motorutrymmet som ökar luftmotståndet och få luften att gå förbi snåriga och besvärliga ställen.

    6. Kör lungnare

    8. Kör enbart när du behöver bilen

    9. Åk kollektivt då du kan

    10. Använv "året-runt däck" som vinterdäck då de rullar lättare än dubbdäck

    11. Använd inte extra-ljus, takbox, takräcke.

    12. Ta bort alls som tar vindmotstånd som du kan (tex antenn på radion, gör säkert några cl/år)

    13. Plocka bort krockkuddar och andra säkerhetsdetaljer som gör bilen tyngre som krockbalkar i dörrarna.

    14. Borra hål som gör bilen lättare. Tex i karossdelar, insidor av dörrar, ram osv.



    Så frågan är hur extrem du vill vara och vilken nivå av säkerhet du vill ha...


    MVH
    Fredrik

    PS.
    Självfallet kan man spara bensin på olika sätt. Mitt starkaste tips är att köra lungt och planera din körning så du slipper stanna.

    Och ja vissa svar är överdrivna och inget man rekomenderar till vanliga personer men visar på ytterligheter som uppfyller det trådskaparen frågar efter. Nämligen minsta möjliga bensinförbrukning.

    Men för att uppnå lägre förbrukning får man ge upp något annat...

    Så vad kan du dra ner på ??
    Komfort? Skippa inredning
    Säkerhet, hålborra (inte pumpa däck, jag vill inte krocka med dig iaf)
    Tid? Sänk farten några km/h
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    12

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    haha.. de där var ju lite komist.. kan ju lika väl slänga ut all inredning och annat.. blir ju värsta folkracing bil av de till slut..
    `-.´[Saab 9-3 2.0t SS 2003]`.-´

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    117

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Framförallt handlar det om att köra lugnt och att aldrig bromsa.

    Sänker man hastigheten så gör man en rejäl besparing. Det är stor skillnad i förbrukning om man puttrar på i 90 km/h istället för 120 km/h.

    Lägger man sig dessutom precis bakom en lastbil så man hamnar i "suget" så är det inte särskilt säkert om han tvärnitar men nog får man ner förbrukningen.
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Citat Ursprungligen postat av Mangon
    Framförallt handlar det om att köra lugnt och att aldrig bromsa.

    Sänker man hastigheten så gör man en rejäl besparing. Det är stor skillnad i förbrukning om man puttrar på i 90 km/h istället för 120 km/h.

    Lägger man sig dessutom precis bakom en lastbil så man hamnar i "suget" så är det inte särskilt säkert om han tvärnitar men nog får man ner förbrukningen.
    Då ska du ligga nära lastbilen vilket iaf jag som kör mycket inte rekomenderar...

    Men sänk farten, motorbromsa TIDIGT och arbeta dig ner genom växlarna sakta men säkert då du motorbromsar. Knepet är att motorbromsa så LÄNGE som möjligt då det maximerar tiden som motorn har 0 l/mil i förbrukning.
    Och gasa försiktigt inte plattan i mattan.

    Har du momentanmätare kan du sikta på att inte förbruka mer än 1,5 L/Mil i acceleration...
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    115

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Jag satte på 15 tumshjul ist för 17 och håller 100 ist för 110.Kör mest motorväg.
    Då ligger förbrukningen på 0.79 jämfört med innan 0.95,
    Har hört steg 1 chip ska dra ner förbrukningen,någon som vet om det lönar sig?
    9-5 2.0t

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    chip lönar sig inte.Då det teoretiskt skulle ta åratal att köra igen och man blir ofta gas-gladare... Inte att rekomendera
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    12

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Tja den ska ju dra ner på förbrukningen dock inte om man gillar o gasa på..
    `-.´[Saab 9-3 2.0t SS 2003]`.-´

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Citat Ursprungligen postat av stw78
    Tja den ska ju dra ner på förbrukningen dock inte om man gillar o gasa på..
    Inte nödvändigtvis! He he

    Mina tips:

    Bromsa så lite det bara går!
    Behövs det, så bromsar man så sent man kan för att ha motorbromsavstängningen av bränslet på så länge det är möjligt. (då är ju insprutningen klippt och när man väl bromsar så motioneras bromsarna)
    Dock så måste man ju anpassa detta till rådande trafikläge!

    Kör lugnt och planera långt i förväg var du ska placera bilen, släpp gasen väl i tid inför stopp och rödljus så att man motorbromsar in med avstängd insprutning. Man undviker helst att växla ner INNAN motorn startas pga att man kommer ner i varv (ofta under 1500) Detta känner man om man vet var det sker.

    Sega inte upp farten! Gasa skapligt fort upp i marsfart eftersom motorn har som högst verkningsgrad vid väldigt höga momenttuttag. Dock inte MAX gas eftersom motorn då går fullastupprikad. Men kanske 70% gas och undvik höga varvtal.

    Håll jämn gas på jämn väg men se till att inte släppa gasen för mycket i nedförsbackarna! Då ökar insugsundertrycket och därmed också pumpförluster och annat och motorns verkningsgrad sjunker som en sten. Släpp gasen lagom, vinn lite hastighet och använd den för att hämta hem farten du tappade i uppförsbacken innan och inför nästa uppförsbacke.

    Stäng av motorn om du inser att du blir stående en stund pga järnvägsövergångar, broöppningar (som för mig idag!) osv.

    Håll koll på däckstryck, bromsarna, hjullager, oljekvalitén och annat som ökar negativ friktion.

    Sedan kan man sänka sina kostnader markant genom att ändra lambdavärde och tändning och köra på det mycket billigare (iaf idag) E85:bränslet, men det fordrar ju lite kunskap, experimentlust och lite initialpengar...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    463

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    F.n va min drar mycket alltså idag så körde jag så lätt jag kunnde växlade innan 2000 varv exakt som det sägs här o där men liksom förbrukning på 1.43 blandad körning sen ut på motorvägen 100 knyck då fick jag ner den till 0.99 men hewlt otroligt vilen törstig rackare alltså.... Jag är för bortskämt med förre bilen en pigg rackare Opel vectra 16v från 1990 med 150 original men chippad ca 175 hk och blandad körning 0.80 och lansväg ner till 0.49 oftast även vid 120 och 140 km h.... Känns surt lite med Saaben bara för det.... snyft

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Det där med avstängning av bränsletillförseln vid motorbroms har man hört att de flesta moderna bilar har. Men när jag momentanmäter min -04 95 2.3 T går den aldrig under 0.2. Är den inte modern nog?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    F.n va min drar mycket alltså idag så körde jag så lätt jag kunnde växlade innan 2000 varv exakt som det sägs här o där men liksom förbrukning på 1.43 blandad körning sen ut på motorvägen 100 knyck då fick jag ner den till 0.99 men hewlt otroligt vilen törstig rackare alltså....
    Jag hoppas du menar etanolförbrukning? Annars har du nog något problem med kärran... Men det är inte bara att växla så tidigt som möjligt som gäller, det gäller minst lika mycket att undvika att bromsa. Behöver man bromsa så kastar man bort den energi man byggde upp sist man gasade.

    Fundamentalt: 9-5 är en tung bil (ca 1700kg tjänstevikt beroende på utförande), den kommer att dra mycket soppa. Hur mycket beror sedan till allra största del på körstil och att komma ner till 0,7 vid landsvägskörning får anses vara det bästa som går.

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 263
    Medlem#
    3186

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Det där med avstängning av bränsletillförseln vid motorbroms har man hört att de flesta moderna bilar har. Men när jag momentanmäter min -04 95 2.3 T går den aldrig under 0.2. Är den inte modern nog?
    Jodå, det syns tydligt om man kopplar upp diagnosinstrument (eller har open sid) att T7 stänger av bränsletillförseln när gaspedalen är släppt och luftmassan går under ca 80mg/c.

    Får att få bilen snålare om allt är ok i motorn så är nästan det enda man kan göra att stänga av lambdaregleringen och snåla med bränslet som på nyare motorer (9-3 Griffin är ett bra exempel).
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av sandhall
    Det där med avstängning av bränsletillförseln vid motorbroms har man hört att de flesta moderna bilar har. Men när jag momentanmäter min -04 95 2.3 T går den aldrig under 0.2. Är den inte modern nog?
    Jodå, det syns tydligt om man kopplar upp diagnosinstrument (eller har open sid) att T7 stänger av bränsletillförseln när gaspedalen är släppt och luftmassan går under ca 80mg/c.

    Får att få bilen snålare om allt är ok i motorn så är nästan det enda man kan göra att stänga av lambdaregleringen och snåla med bränslet som på nyare motorer (9-3 Griffin är ett bra exempel).
    Man måste väl ha lite varv också? De flesta styrsystem slår på bränsle igen när man går under 1500 (inkl T5)

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Använder Tourqe till Android. Går aldrig under 0.2 när jag motorbromsar. Har jag något fel på mjukvaran då alltså? Eller är mätningen inte tillförlitlig?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    463

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    F.n va min drar mycket alltså idag så körde jag så lätt jag kunnde växlade innan 2000 varv exakt som det sägs här o där men liksom förbrukning på 1.43 blandad körning sen ut på motorvägen 100 knyck då fick jag ner den till 0.99 men hewlt otroligt vilen törstig rackare alltså....
    Jag hoppas du menar etanolförbrukning? Annars har du nog något problem med kärran... Men det är inte bara att växla så tidigt som möjligt som gäller, det gäller minst lika mycket att undvika att bromsa. Behöver man bromsa så kastar man bort den energi man byggde upp sist man gasade.

    Fundamentalt: 9-5 är en tung bil (ca 1700kg tjänstevikt beroende på utförande), den kommer att dra mycket soppa. Hur mycket beror sedan till allra största del på körstil och att komma ner till 0,7 vid landsvägskörning får anses vara det bästa som går.
    Nej jag menar bensin, han drar hur som hellst o jag verkligen kör så bra jag kan o då menar jag försiktigt samtidigt lagomt som man skall såklart och motorbromsar mycket ofta o hela tiden. Bilen går väldigt bra tycker jag i alla fall men jag har inget att jämföra med heller så då jag aldrig ägt en saab tidigare. Men har kollat stift o sånt och dom e fina. Och värdena var bra senast på besiktningen oxå. Har lyckats få ner den enligt SID 0.69 på en enda tud jag gjorde på landsvägen för knapp 1 månad sen.

  18. #18
    Guest

    Minska bränsle förbrukning!?

    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    F.n va min drar mycket alltså idag så körde jag så lätt jag kunnde växlade innan 2000 varv exakt som det sägs här o där men liksom förbrukning på 1.43 blandad körning sen ut på motorvägen 100 knyck då fick jag ner den till 0.99 men hewlt otroligt vilen törstig rackare alltså....
    Hur lång sträcka va det? Tycker min brukar va riktigt törstig innan den blir ordentligt varm. Motorvärmare även när det är "varmt" hjälper dock.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    upp till 10 grader brukar dom ju säga att motorvärmare är ekonomiskt försvrsbart. och sen vid start i låga temperaturer så försöker ju klimatanläggningen avfrukta med ac:n samtidigt som den drar på skaplig värme flöde vilket borde öka förbrukningen vidd kallstart en del

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    463

    Re: Minska bränsle förbrukning!?

    Citat Ursprungligen postat av patrikax
    Citat Ursprungligen postat av Fear43
    F.n va min drar mycket alltså idag så körde jag så lätt jag kunnde växlade innan 2000 varv exakt som det sägs här o där men liksom förbrukning på 1.43 blandad körning sen ut på motorvägen 100 knyck då fick jag ner den till 0.99 men hewlt otroligt vilen törstig rackare alltså....
    Hur lång sträcka va det? Tycker min brukar va riktigt törstig innan den blir ordentligt varm. Motorvärmare även när det är "varmt" hjälper dock.
    Jag har varmgarage och det har vart igår som senast 8 grader varmt ute, åkte 4 mil med ungefär lika bränsleförbrukning. Man blir ju mörkrädd juh.

Liknande ämnen

  1. Japaner som försöker minska barnafödandet...
    Av Mr.Maniac i forum Tidsfördriv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 01:04
  2. Kan man minska bullernivån i kupén?
    Av anys2 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 16:09
  3. Minska buller i 9-5?
    Av Tobbev i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 23:04
  4. Hur minska understyrning???
    Av Proffa-Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:49
  5. Minska bränsleförbrukning 9-5 SC 2.0t
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •