Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kopplingsbyte 5vxl ng93

  1. #1

    Kopplingsbyte 5vxl ng93

    Nu är det dags att byta upp sig till en ny koppling, det gäller en 9-3ss 04-05 5vxl låda.
    Tryckplatta + lamell är självklart det som står högst upp på listan, däremot vill jag ha ut så mycket för pengarna! Det får inte vara sinter Lamell, helst ska det vara en Organiska lamell fjädrad/ofjädrad har jag ingen aning om....
    Har märkt att koppling är som att leta en nål i myrstack, väldigt svårt och oklart...
    Har ringt Maptun och dom erbjuder mig deras lamell+tyckplatta som ska klara 450nm, däremot vill jag ha något vassare Har även letat på google utan resultat..

    Vad ska man ha egentligen, har kollat på spec3+ och även på Sachs Performance lamell
    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kop ... 240mm.html
    men vilken tryckplatta passar Sachs? lirar det kanske bra ihop enbart med Sachs lamell med original tryck platta? vad och hur mycket klarar det isf? Ja , ni märker , detta är som en djungel för mig...
    Hoppas ni har något att komma med

    /mvh
    Emil

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276

    Re: Kopplingsbyte 5vxl ng93

    Steg 3+ är ju väldigt körbar (som original) men materialet är hårdare än org, så det sliter ju mer.

    Alternativet som skulle passa dig är kanske Spec Steg 2+ som är en kevlarkoppling, ska klara kring 600Nm. Den sliter ingenting på svänghjul eller tryckplatta, men man bör nog köra SPECs tryckplatta till den, men kan funka med org.
    Det är den kopplingen Maptun marknadsför som "Maptun/SPEC" (men jag hade gärna viljat veta vad Maptun gjort på den kopplingen) SS753H är artnr.

    Oavsett så rekommenderar Saabmeckarna här på jobbet att man byter tryckplattan också om man har en av självjusterande typ.

    Ang. Sachs Racing lamellen så är det ju lite klurigt att veta vad den står pall för, org är specad för ca 360Nm och med org tryckplatta så har jag svårt att se att den organiska "racinglamellen" skulle vara något underverk.

  3. #3
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931

    Re: Kopplingsbyte 5vxl ng93

    Tror också att en värre tryckplatta är nödvändigt.
    Som ex när jag böt min koppling så va lamellen riktigt fräsch fortfarande trots att det slirade som fan så jag antar att tryckplattan inte orkade hålla emot längre.

    Vad jag kunde se och tyda av siffrorna på Maptuns sats är det original lamell ihop med V6:ans tryckplatta. Men låter det va osagt.

    Nu har ju inte jag samma effekt som du men
    är riktigt nöjd med den, som original i känslan och dragläge.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  4. #4

    Re: Kopplingsbyte 5vxl ng93

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Steg 3+ är ju väldigt körbar (som original) men materialet är hårdare än org, så det sliter ju mer.

    Alternativet som skulle passa dig är kanske Spec Steg 2+ som är en kevlarkoppling, ska klara kring 600Nm. Den sliter ingenting på svänghjul eller tryckplatta, men man bör nog köra SPECs tryckplatta till den, men kan funka med org.
    Det är den kopplingen Maptun marknadsför som "Maptun/SPEC" (men jag hade gärna viljat veta vad Maptun gjort på den kopplingen) SS753H är artnr.

    Oavsett så rekommenderar Saabmeckarna här på jobbet att man byter tryckplattan också om man har en av självjusterande typ.

    Ang. Sachs Racing lamellen så är det ju lite klurigt att veta vad den står pall för, org är specad för ca 360Nm och med org tryckplatta så har jag svårt att se att den organiska "racinglamellen" skulle vara något underverk.
    Då är jag med.... Intressant det här med Nm siffror du rabblar upp..
    Pratade med maptun och deras "kit" skulle klara kring 450-500nm... Och att Spec 2+ skulle klara 600Nm var en överraskning!? Har för mig att jag läst att den ska klara 380lb vilket motsvarar 515nm, aja, det räcker för min del iaf...

    Edit: såg fel, spec 2+ 380lb för 6vxl Aero och 440lb för 5vxl 2.0t, huh... Det var tusan!
    /mvh

Liknande ämnen

  1. När kom 5vxl-auto på 9-5? 2002? V6an då?
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-03-25, 12:08
  2. Finns det 5vxl-låda på 9-3SS Aero?
    Av Fotrally i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 00:01
  3. Modellskillnader på 9-5 aut.lådor (5vxl)?
    Av Gasser i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 10:57
  4. Är 5vxl standard på 99orna från -83?
    Av rpracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •