Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tändningslås byte 9000

  1. #1

    Tändningslås byte 9000

    Någon som vet vilket läge nyckeln ska ha när man tar ut tändningslåscylindern på en 9000 , man ska väl vrida till ett visst läge och sedan trycka in någon spärr i hålet på cylinderhuset?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Enligt min Haynes bok:

    "Låscylindern kan demonteras genom att tändningsnyckeln först sätts i låset & vrids till läge "1". Tryck ned låsfliken genom öppningen med ett lämpligt verktyg & dra därefter låscylindern ur huset."

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    tack!

    Funkade precis så !
    Tackar!

  4. #4
    Fortsätter en fråga i denna tråd...

    Min systers 9000 så går det inte att vrida om tändningslåset alls, låste hade bråkat lite grann och nu går det inte vrida om alls,, går bara att stoppa i och ta ut nyckeln. Hur löser jag detta? heeelp!!!!!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Jag fick samma problem i torsdags, några veckor efter trasslet med själva bottenkontakten.
    Jag tror att problemet beror på att det är en fjäderbelastad pinne som skall trycka upp låscylindern lite då man tar ut nyckeln.

    Testa att stoppa in nyckeln & försöka "lyfta upp" cylindern samtidigt som du vrider runt. Det funkade för mig & sen smorde jag upp cylindern ordentligt & det har funkat sedan dess.

    Lägger märke till att om jag försöker vrida om nyckeln försiktigt är det som om det kärvar men om jag är mer bestämd så är det inga problem längre.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Lyckades vrida om efter ett tag med lite rycklande, tång och lite våld.

    Hur får jag ut det gamla låset? är det bara trycka in något i det lilla hålet som syns underifrån då?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Anmoniax
    Lyckades vrida om efter ett tag med lite rycklande, tång och lite våld.

    Hur får jag ut det gamla låset? är det bara trycka in något i det lilla hålet som syns underifrån då?
    Japp, samtidigt som du vickar och drar nyckeln utåt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8

    Re: Tändningslås byte 9000

    hallå allihopa.. måste byta tändningslås på min 9000... antagligen så har fjädern till startläget pajat så nyckeln inte går tillbaka från start. så man får vrida tillbaka den så inte startmotorn går hela tiden. såg i denna tråd att det inte värkar så svårt o få ut låscylindern. men nu e frågan, d stod något om att man ska trycka in en spärr samtidigt man drar ut cylindren.. men vart sitter denna spärr?? någon som kanske har en bild som visar vart denna spärr sitter, eller om någon kan förklara lite mer specefikt.. tack på förhand. mvh christian

  9. #9

    Re: Tändningslås byte 9000

    har nu vare ute o testat mej fram, va inga problem o få bort låskolven.. men felet var ju inte i låskolven, d e längre ner i låsmekanismen. nån som har nått förslag?

Liknande ämnen

  1. Byte Tändningslås saab 9-5 -99
    Av olander91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 20:21
  2. Byte tändningslås saab 9000 2,0t 93
    Av Danne54 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 12:08
  3. Byte tändningslås 9000?
    Av csan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •