Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    19

    Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Hej!

    Vet inte var jag ska börja men jag ger ett försök:

    Köpte en krockad saab 9-5 som jag byte motor på, allt gick bra men efter ca 10 mil så tappa jag 3 , 4, 5:ans växel, innan dess så fungerade alla växlar jätte bra!

    Grejjen är att växlarna går o lägga i hur fint som helst när bilen inte är igång, dvs fast och utan problem, men när jag startar bilen så är det precis som dom försvinner

    När jag lägger i backen så "hugger" den jätte mycket.

    Jag vet inte om det är tillnågon nytta men jag fylle på växellådas olja så var min ljusbrun o genomskilning och den som var i lådan var röd

    Är det någon som har några förslag vad det kan vara?

    Mvh
    Thomas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Vad hette oljan som du fyllde på med?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    19

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Castrol manual TAF-X synthetic transmission fluid. Sae 75w-90; API GL-4; VW 501 50 köpte den på AD bildelar där han kolla i någon katalog o sa den skulle vara rätt, men som sagt var det olika färg på dom, jag bytte aldrig oljia utan hällde bara i lite som jag uppskattade rann ut när jag tog loss den

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Jag tycker att du ska gå in på saab och köpa rätt växellådsolja. Gör en sköljning och sen i med ny olja. Är det oljan som gör att det blir fel så är det ju en billig fix. http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=276675

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    oljan i sig kan ju rimligen inte göra att växlar försvinner? Förklara gärna mer vad som händer, driver den inte alls med växeln i eller menar du bara att den är svår att få i?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Justera växellänkaget kanske räcker? http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=304793

  7. #7

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    oljan i sig kan ju rimligen inte göra att växlar försvinner? Förklara gärna mer vad som händer, driver den inte alls med växeln i eller menar du bara att den är svår att få i?
    Jo faktiskt, om växlarna går i men lådan inte driver. Prova ny olja.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    19

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Ettan och tvåans växel fungerar som vanligt.

    När jag lägger i 3:an så låter det som jag inte ha frikopplat dvs går inte lägga i

    4:an och 5:an går lägga i men den driver inte

    Backen går tungt o känns precis som det är två växlar som vill gå i, den hugger som f-n o går ojämnt, precis som synkringen ligger o bromsar på en annan växel

    Tack så mycket för eran svar, det uppskattas varmt!

    ska pröva med ny olja och justera länkaget, vore så jäkla skönt att slippa riva ner o behöva byta låda när den fungerade innan

    Mvh
    thomas

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av Sonett72
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    oljan i sig kan ju rimligen inte göra att växlar försvinner? Förklara gärna mer vad som händer, driver den inte alls med växeln i eller menar du bara att den är svår att få i?
    Jo faktiskt, om växlarna går i men lådan inte driver. Prova ny olja.
    hur menar du nu? om växeln går i och den inte driver så vill jag nog påstå att det är allvarligare fel på lådan än bara fel olja......

  10. #10

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Sonett72
    Jo faktiskt, om växlarna går i men lådan inte driver. Prova ny olja.
    hur menar du nu? om växeln går i och den inte driver så vill jag nog påstå att det är allvarligare fel på lådan än bara fel olja......
    Vet flera som haft samma problem, och det har löst sig med rätt olja och några km körning. Att växeln går att lägga i betyder inte att den "går i lås" om du fattar. Byt till rätt sort olja. Notera att Saabs "rödsaftolja" inte är blandbar med annan olja, så den måste sköljas. Det är ju inte garanterad att det hjälper med ny olja, men det är billigt och enkelt att göra ett forsök.
    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    19

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Så nu har jag varit på saab o köpt 5 liter växellåds olja för 321 kr, jag har tömt o sköljt låda , följt instuktionerna hur man justerar länkaget enligt guiden som för övrigt var jätte bra, dock utan framgång exakt samma fenomen ännu
    Det som är så konstigt att växel 1 o 2 fungerar felfritt ännu

    Så det blir nog till att hitta en begagnad låda

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    När jag bytte min växellåda fick jag nog justera växellänkaget säkert 20 gånger innan det blev bra. Gick hela tiden bra att växla med bilen avstängd men när man körde var det allt annat än bra.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    19

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    fick du göra det så många ggr fast du hade gjort det enligt guiden som länkades ovan?

    dvs "låsa" i fyrans växel o låsa under damasken o sen spänna muttern på länkaget?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Växellåds/koppplings problem efter motorbyte 9-5 -99

    Japp det ville inte fungera hur jag än gjorde. Sen helt plötsligt satt det som en keps.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •