Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: OG9-5 rost, var & hur åtgärda?

  1. #1
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    441

    9-5, rost på hundbenet, hur åtgärda?

    ja hur åtgärdar man detta lämpligast? Går det överhuvudtaget att åtgärda själv utan att rosten kommer tillbaka? Eller måste man lämna in på plåtfirma med plåtbyte och omlackering som åtgärd? Och vad kostar detta i så fall?

    Många frågor, hoppas någon kan svara.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: 9-5, rost på hundbenet, hur åtgärda?

    Var sitter hundbenet?

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 083
    Medlem#
    7289

    Re: 9-5, rost på hundbenet, hur åtgärda?

    Antar att han menar plåten mellan bakhjulet och bakdörren.

    Det fixade jag och kompisen på våra bilar genom att blästra ordentligt så man kommer in i porerna osv, sedan spackel och grundfärg. Tror det står sig rätt bra.

    Mvh Marcus

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    OG9-5 rost, var & hur åtgärda?

    Hej!

    Tänkte på det här med rost. Det disskuteras ju inte så himla mycket om man ser till vad denna typ av korrosion innebär rent kosmetiskt & ekonomiskt, känns såklart som ett trist ämne, men framkommer lite då & då i spridda skurar. Våra 9-5:or börjar ju bli lite till åren & det är naturligt att våra Svenska salta vintrar + salta kustklimat tar & nöter på hårt bilarna.

    Personligen tycker jag att min 9-5 har klarat sig riktigt bra för att vara drygt 9år gammal.

    Jag har haft rostpåslag på nedre innerkant i dörrarna, där den undre plastlisten sveper runt dörrens underkant, som fixats en gång. Men det har i vinter kommit åter. Hur vanligt detta är vet jag inte. Men jag kan tänka mig att många skulle bli förvånade om/när de lossar den nedre listen. För den samlar upp mycket smuts & fukt som kan ligga där & gro.

    Jag har även fått falsrost på höger framdörr. Detta i framkant strax under den svarta midjelisten. Tydligen skall detta vara ganska vanligt. Antagligen betydligt svårare att åtgärda.
    Falsrost har ju varit ganska vanligt på Ford, Mercedes, BMW, m.fl. Men jag tycket inte man hört så mycket om detta gällandes SAAB .

    Rost på det sk. hundbenet är ju desto vanligare. Hur det uppkommer & hur man kan förhindra detta i preventivt syfte vet jag inte. Men jag antar att det antingen är sidokjolen som samlar på sig smuts & fukt som gnager sig igenom ytskiktet eller att det kommer från främre nederkant på hjulhuset. Kanske båda faktorerna spelar in?

    Bakluckan är ju en känd problematik. Dels att de faceliftade modellerna från MY02- hade dekorpanel & lampor som gnagde hål på lacken, med efterföljande rost. Lösningen där är att montera distanser.
    Men även att man lätt skadar nederkant på luckan då saker kommer i kläm, snö & is som repar sönder lacken när man öppnar luckan, att stötfångaren sitter lite felmonterad så den skaver mot luckans kanter. Blir det stopp i avrinningens hål i nederkant av luckan, så kan luckan bli ”vattenfylld” & punktsvetsarna samt falsen kan ta stryk.

    Vissa har väl även haft problem med motorhuven, bakkanten på framskärmarna & lite andra saker så som bakre hjulhusen, tanklucka, m.m..

    När man radar upp det såhär så låter det ju som värsta rostburken, men så är nog inte fallet. Det finns andra fabrikats bilmodeller som är bra mycket värre som uppvisat stora rost problem redan på ganska nya bilar.

    Varför ger jag mig på att skriva om detta? Jo dels för att upplysa andra i förebyggande syfte, men även för att få hjälp med info om hur man lämpligen går till väga för att åtgärda rost som redan uppkommit. Vilka verktyg & produkter bör man använda? Det kan ju vara olika bra metoder beroende på var rosten uppkommit. Slipa/blästra/rostätare? Spackel/rostskyddsprimers/m.m. Är det t.ex. lönt att åtgärda falsrost i en dörr eller byter man dörren mot en frisk? Skall man i förebyggande syfte byta ut karosserikittet som skyddar falsarna i dörrarna? Hur åtgärdar man hundbensrost & hur förebygger man detta?

    Ja jag vore tacksam om ni ville fylla på med dels svaga punkter som jag inte skrivit om, men även fylla på med mer info. Även rekommendationer på hur man åtgärdar uppkomna rost/korrosions problem. För alla kanske inte har råd att lämna bort sin bil utan vill ta hand om så mycket som möjligt själva innan t.ex. lack.

    Hoppas vi kan hålla oss till ämnet & inget smutskastande om dittan & dattan. Läget är som läget är, det kunde varit bättre, men även betydligt sämre. Vi får tillsammans hjälpas åt att göra det bästa med gemensam information & erfarenhet för att bevara våra bilar på bästa sätt.

    Så håll tråden levande & fyll på med konstruktiv information.

  5. #5

    Re: SAAB 9-5 Rost, var & hur åtgärda?

    Ja du. Har ett par angrepp på min 05:a. Väldigt tråkigt tycker jag men det är väl som du skriver inte konstigt med saltade vägar vintertid samt att klimatet vid västkusten kan påverka.

    Mina planer än så länge: Nederkant baklucka, en 50-öring stor ytrostfläck som jag tänkt blästra, på med rostskydd (vilket?) och sen täckfärg från bättringskittet jag har i bilen. Det behöver inte bli snyggt eftersom det bara syns när luckan är öppen vilket underlättar lite tycker jag.

    Bakre hjulhus ena sidan: Hundbenet har kommit en liten bubbla och lacken har blivit lite brunfärgad precis i skarven "tröskel"/bakskärm. Kan säkert finnas me bakom tröskeln men har ej kollat efter ännu. Samma hjulhus men längst bak mot kofångaren också mindre mängd bubbel i lacken och brunfärgat. För att få detta snyggt får en lackerare göra lackjobbet, förarbetet kanske jag kan göra själv men vet ej om jag komer åt ordentligt. Kanske plåt behöver bytas mot frisk dito? Har läst någonstans attom man tvättar ur skärmen ordentligt och det får torka så kan man lägga på body och då få bromsad effekt på rostens framfart. Vet dock ej om detta stämmer men ett test kan ju aldrig skada.

    Ska hur som helst skaffa en punktbläster till att börja med och ta tag i bakluckan så får jag se sen hur bakskärmen ska behandlas. Tar gärna emot tips på hur jag demonterar tröskelplasten samt innerskärm bak på 9-5 så jag kan kika efter ordentligt!

    /Andreas
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: SAAB 9-5 Rost, var & hur åtgärda?

    Citat Ursprungligen postat av A. Bengtsson
    Tar gärna emot tips på hur jag demonterar tröskelplasten samt innerskärm bak på 9-5 så jag kan kika efter ordentligt!

    /Andreas
    Innerskärmen är lätt: Ta bort hjulet och lossa alla muttrar du ser på innerskärmen. Klart!

    Tröskelplasten (jag antar att du menar kjolen) sitter med en skruv i vardera hjulhus fram och bak - har du plockat bort innerskärmen har du redan skruvat av dessa. Sedan sitter det ett gäng skruvar från kjolens undersida och ytterligare ett gäng bakom gummilisten som är i nederkant i dörröppningarna. Den gummilisten är bara att pilla ut och sedan trycka tillbaka igen när du är klar.

    Det som är värt att tänka på är att de skruvar som har plastmuttrar gärna går av när man börjar skruva. Så skruva väldigt långsamt och försiktigt i början tills du känner att muttern löper fint i gängan.

  7. #7

    Re: SAAB 9-5 Rost, var & hur åtgärda?

    Tack för tipsen, Jellybear! Uppskattas!
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    Gammal tråd, men men.

    Har falsrost på höger bakdörr, precis vid gummislangen för kablarna. Vad gör man åt detta? Enligt lackeraren som tittade på det idag är det mycket arbete att plocka isär hela dörren, måla om och foga om. Men inte ens då är man säker på att det är borta i och med att det kommer inifrån. Kan man dämpa det på något sätt för att slippa att det kryper till utsidan av dörren? Eller är det ny dörr man ska budgetera för? (Hur man nu hittar en rostfri sådan idag?)
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  9. #9
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Det brukar finns rostrena på skroten. Jag ska själv skära ut ett vänster hundben på en 04 Kombi. Det verkar väldigt ojämt med rost angrepp på 9-5. Min 00 har inget i dörrar eller tanklock utan bara hundben och inte hål men nästan. Trist att det inte finns ekonomiplåt att köpa.
    Senast redigerat av Lars_B den 2015-04-22 klockan 12:09. Anledning: stavning
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  10. #10

  11. #11
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Endast höger sida till SS, det vänstra hundbenet lyser med sin frånvaro. 1500 kr är mycket för en Kombi sida som måste kapas ner, tycker jag

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Lars_B den 2015-04-22 klockan 14:12. Anledning: tillägg
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •