Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: elpackspeglar ng900 helt döda

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    elpackspeglar ng900 helt döda

    nu börjar jag bli lite trött på att elspeglarna till min ng900 inte funkar så skulle gärna vilja ha lite tips på hur man felsöker dom och vad som brukar va trasigt det händer ingenting när man klickar på knapparna låter ingenting heller så vekar inte komma fram ström? och hur får man bort kåpan som knapparna sitter i bara att bända försiktigt eller måste dörsidan bort först? hittar inget när jag söker på problemet? har även försökt kolla om det är någon säkring som är paj men hittar inte någon säkring som heter nått med packspeglar?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    Oftast är de inte döda, bara väldigt, väldigt sega.
    Jag brukar få sitta 10 minuter eller mer och trycka knappen åt samma håll massor av gånger innan de börjar röra sig igen. Ju längre det var sen du använde dem senast, desto längre tid tar det innan de vaknar igen.

    Du kan ju också prova att trycka direkt på glaset för att röra igång motorerna.

    Om de alls inte vill så tar du bort glaset istället. Tag en skruvmejsel och bänd så hoppar glasen loss (försiktigt dock!).
    Sen ser du den lilla "vagga" som spegeln sitter på. Du ser då också de 2 små elmotorer som gör jobbet. Smörj lite med fett, inte sprayolja! och sen motionerar du dem lite.

    Om inte det heller funkar så sitter vaggan med 3st philips-skruvar och så är det bara att byta vaggan.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    okej tack får prova sitta och hålla inne knappen i en evighet då

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    Inte hålla inne. Trycka massor av gånger! Det är oxiden som måste bort, och motorerna måste liksom "ryckas" igång.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    då får jag prova att klicka på knappen tills den låssnar då

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    inget av det funkar provar även att röra på spegeln medans jag håller inne knappen någon som har en aning om vilket stift som ska ha spänning när i kontaktdonet till spegelmotorerna ?
    och när ska spegelvärmen få kräm samtidigt som bakrute värmen kör?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    Om jag minns rätt är det 4 sladdar ut till motorpaketet i backspegeln. Det är ju likströmsmotorer och man kan polvända så motorerna går framåt och bakåt, rätt övertygad om att det är 12 volt eftersom själva knappen i dörren är av enkel typ (ingen spänningsomvandlare). Så +/- 12volt beroende på hur du trycker på knappen.
    Värmen i speglarna har ju 2 separata sladdar. Här skall det bli ström när du har bakrutevärmaren på, ja.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Om jag minns rätt är det 4 sladdar ut till motorpaketet i backspegeln. Det är ju likströmsmotorer och man kan polvända så motorerna går framåt och bakåt, rätt övertygad om att det är 12 volt eftersom själva knappen i dörren är av enkel typ (ingen spänningsomvandlare). Så +/- 12volt beroende på hur du trycker på knappen.
    Värmen i speglarna har ju 2 separata sladdar. Här skall det bli ström när du har bakrutevärmaren på, ja.
    Okej tack så mycket :-) på min var det i alla fall bara 3 kablar säkert delad nolla på dom och sen bara.separat spänningsmatning då :-). Får väl gå ut och mäta idag efter.skolan och finns det spänning måste man ju pröva att "renovera" den bara för skojs skull typ öppna upp och kolla lödningar och så :-)

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    Jag är inte så säker på att det är motorerna som är glapp utan det kan lika gärna vara knappen som är glapp.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    joo men hur får man bort kåpan som knapaprna sitter i då vågar ju itne rycka för hårt så man har sönder något ?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: elpackspeglar ng900 helt döda

    Det var gemensam nolla eller om det va dubbel spänningsmatning ingen aning men motorerna delade i alla fall på en kabel och hadde en varsin mätte spänningar och 0.4v som max så tog loss motorpaketet och tvångsmatade med 12 volt funkade perfa det jag gjorde sen var att riva loss panelen där knappen satt fast ( svår som faan att få bort och bröt av 2 av 3 piggar på varje fästpungt men sitter kvar dock inte lika bra nu men får lösa det sen tog sen kontakten och försökte mäta vad som slöt sig men ingenting slöt sig när jag tryckte så öppnade upp den och den var smockfull med grönt geg (koppar oxid så försitigt vända upp och ner på den så dom små konorna i den inte skulle åka ut där jag inte ville och sen i nån bytta eller liknande knacka ner dom om dom inte lossnar lätt eventuellt ta bort med pincet. sen ta fram tandpetare och tops och ta bort så mycket klegg amn kunde sen på med elektronik sprej sen joxa lite till sen blåsa med kompressor sätta ihop nu finkade uppåt båda sidor och i bland neråt ta isär igen och lägga tillbaka piggarna extra försiktigt och trycka ihop extra försiktigt såp inte pigagrna skulle hamna fel och nu funkar den åt alla hå¨ll och verkar funka bättre ( gå snabbare) ju mer man använder den så ganka simpelt meck för att laga speglarna men om ni ska prova det själv va jäkla försiktig när ni öppnar upp knappen så inte konerna åker bort

Liknande ämnen

  1. torkare helt döda 95 års 99
    Av saalex i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 13:30
  2. Vindsrutespolare helt döda plötsligt
    Av mullepol i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 18:55
  3. 9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda
    Av mossassar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-19, 17:07
  4. Elhissar helt döda - 9000 CSE -95
    Av Goforit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •