Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Återställning av orginalljud i 9-5 MY01

  1. #1

    Återställning av orginalljud i 9-5 MY01

    Jag har en 9-5'a -01 som saknade orginalstereon när jag köpte den, håller nu på och söker efter ny orginalstereo men blir inte riktigt klok på vilket ljudsystem det är i bilen.

    Som det är nu så sitter det en konverteringssats till 1-din stereo, med delad plåtra, låda och en konverteringskabel från Iso-kontakten till någon liten kontakt(konstigt nog med Saab-emblem på sladden), antar att föregående ägare kört med eftermarknadsstereo.

    Av detta antog jag att det suttit as1 system i bilen tidigare, eftersom det annars blir lite pyssel att koppla förbi slutsteget(går ju att göra dock, gjort det själv en gång i tiden).
    Lyfte på mattan under handskfacket och hittade till min förvåning ett slutsteg där, med inkopplade sladdar. Detta skall väll inte finnas om det bara funnits as1 orginal? Kan det vara så att slutsteget är förbikopplat på något sätt med, utan att det uppenbart syns? (Min lösning syntes definitivt om man lyfte på mattan ^^)

    Egentligen är min fråga, finns det något definitivt sätt att se vilket ljudsystem man har?
    Lite tråkigt att köpa en stereo och betala verkstaden för att gifta in den och sen visar det sig att det är fel

    Kan även passa på att slänga in en liten fundering på billiga/vettiga verkstäder med Tech2 i Skövdetrakten? Saab verkstaden jag pratade med skulle ha straxt under 1000-lappen för att gifta in en icke urgift stereo, men det kanske man får räkna med?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Återställning av orginalljud i 9-5 MY01

    Alltså det funkar att köra med kittet från Saab med en eftermarknadsstereo. Dvs en ram för enkeldin och en konverteringssladd (som det säkert är du har där). Visst går ljudet via orginalsteget i AS2 men det fungerar!
    Dvs troligen har du AS2 i bilen eftersom det sitter ett steg i den.

    //
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  3. #3

    Re: Återställning av orginalljud i 9-5 MY01

    Jojride; Innebär det också att det skulle funka att sätta i en as1 stereo, trots steget? Som jag förstått det som skickar as1 ut samma signal som en vanlig eftermarknadsstereo, dvs högnivå.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Återställning av orginalljud i 9-5 MY01

    Rent inkopplingsmässigt borde det fungera.
    Man behöver inte använda adaptersatsen som följer med (skarvkabeln) det enda den gör är att koppla om 12V konstant och över tändning samt göra så att maskiner som bara har två kontakter i chassiet kan koppla in sig så jag ser inte ngt problem med det.

    Däremot vet jag inte hur det fungerar med att "gifta ihop" enheter, det har jag aldrig satt mig in i...
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-09-11, 14:11
  2. Spjällhus - återställning
    Av marcusab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 22:36
  3. 9-3 SC-07 Serviceintervall/återställning funderingar
    Av ajson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 16:27
  4. återställning av chiptrim?
    Av aeroamilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 00:31
  5. Återställning steg3, 9-3Aero
    Av tfr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •