Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: håller motorn för detta trimmet ?

  1. #1

    håller motorn för detta trimmet ?

    Modell: Saab 93
    År: 1999
    Moter: 2,0T ( 200 HK ) ( 310 NM )


    Hejsan jag har tänkt trimma min saab med Maptun Steg 3 och 3" Downpipe med Racekatt

    Just nu har jag 2,5" sportavgassystem på den och JT sportluftfilter.

    men nu när jag ska trimma den så är jag lite rädd att något kommer gå sönder, Har hört att 95 har stålpackningar och undrar om jag också har det ? och isåfall kommer den gå sönder med det jag ska trimma den eller den kommer hålla ?

    sen är jag lite rädd för att kopplingen ska ge sig. finns det något mer jag ska oroa mig för som kan gå sönder. eller Motern kommer hålla för det jag ska trimma den ? jag ska inte trimma den mer än det, baraa det sen får det va så

    MVH Timmie

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Kopplingen kommer att ge med sig rätt snart, så den måste bytas.
    Det sitter väl T5-packning i din bil, vilken om jag har förstått det rätt håller sämre än T7-packningen, men jag tror inte det är något att oroa sig för i första hand.

    I och med att det mesta utsätts för högre stress så slits sakerna mer, men för det allra mesta så kör man ju inte med pedalen tryckt mot golvet, så jag tycker inte du bör oroa dig särskilt mycket.

    Jag själv körde MapTun steg 3 i min ng900 i ca 3 000 mil utan några problem, förutom kopplingen då som sade upp sig, men det visste jag ju om.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    håller motorn för detta trimmet ?

    Steg tre i 9-3 fungerar kanon. Är du orolig för kopplingen kan du även be maptun om ett lite snällare program.


    Sent from ze mobile.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Steg tre i 9-3 fungerar kanon. Är du orolig för kopplingen kan du även be maptun om ett lite snällare program.


    Sent from ze mobile.
    Att hålla ner vridet lite är oftast en mycket god idé ifall man även vill hålla uppe driftsäkerheten på övrig hårdvara.

    Slå till och kör och var glad.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Jag kan ju även tillägga att gå från original till steg 3 är helt magiskt! Efter två år tröttnade jag aldrig på mitt steg 3.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Ett steg 3 med nerställt vrid och en ALU-intercooler!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  7. #7

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Tack så jätte mycket för alla svaren så igentligen behöver jag enbart oroa mig för att min koppling ska gå sönder ? isåfall blir det att beställa detta trimmet och köra till kopplingen går sönder och sen köpa en ny en polare hade en bra koppling som jag kunde köpa av han biligt. vad kan det kosta ungeför att lämna in bilen på att byta koppling ?

  8. #8

    håller motorn för detta trimmet ?

    De beror helt och hållet på vart du lämnar in bara åk runt och fråga

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Viggen 230Hk är ju på gränsen med original IC... Steg 3 med original IC är knappast nån långvarig historia..

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Hej,

    Nu skriver du inte hur många mil din bil gått men jag antar att det är saabs 200hk spiskokarmodell du har i så fall har du bättre tryckplatta på den än vanliga 9-3/900 185hk.

    Jag var mycket nöjd med mitt Maptun steg 3 i motsvarande bil, kopplingen höll väldigt länge på min om man kör med sunt förnuft(jag växlar gärna ner) men en bättre IC hade inte skadat varma sommardagar om du har råd.

    Mvh
    Matte

  11. #11

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Min bil har gått CA 16700 mil. just nu har jag inte råd att köpa en annan IC men jag får väl sätta dit en senare. Jag har ju den sista T5 motern ( 200 HK ) Och min bil är kört med sumt förnuft och kommer fårtsätta så. så jag kan köpa det trimmet och köra med orginal IC tills vidare ? och jag behöver inte oroa mig jätte mycket för Toppackningen eller kopplingen då ?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Är inte toppen efterdragen så rekommenderas detta innan trim.

    Läs: viewtopic.php?t=74131

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    jag skulle mest oroa mig för kopplingen, jag har aldrig hört/läst att 200hk ska ha bättre koppling än vanliga 150hk&185hk

    mig vetligen finns det 4 olika kopplingar till 9-3:
    Viggen, b204i, diesel och 2,0t (150/185/200hk)

    intercoolern gör att du tappar effekt varma dagar, inget jätte farligt då motor ska ställa ner sig efter lufttempen.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Hur mycket pallar kopplingen i 9-3 2,0T/t ? Är det ungefär som en 2,3t 228mm på 9000?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Har för mig att de är rätt likvärdiga.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Hej,

    Detta är omöjligt att svara på för någon då det skiljer sig individuellt från bil till bil och dess historik, din bil kan dra toppackningen som orginal i morgon och koppling kan börja slira i eftermiddag.

    Vi har som sagt var ingen aning. Men många har kört på det trimmet till de bilarna inkl jag. Jag hade också 200hk som ursprungsbil, den har vad jag läst mig till lite bättre IC och tryckplatta org än var 185hk har(söker du på "9-3 185 eller 200hk" finner du en tråd om de).

    Har du tur och kör med sunt förnuft behöver du inte byta nåt efter flera år med trim har du otur så kan den rasa dagen efter som den även kunde gjort orginal.

    Mvh
    Matte

  17. #17

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    Tack så jäte mycket för alla svaren dem va guld värda blir nog att beställa det trimmet så fort man skrapat ihop lite mer pengar och sen hoppas på att det håller. Återigen Tack så mycket för alla svaren detta Forumet gillar jag skarpt, blir till att fårtsätta va aktiv här

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: håller motorn för detta trimmet ?

    De e roligt nästan jämt här. Men att oroa sig för om en T5-motor ska hålla är lite onödigt för det mesta. De e ju allt annat som kan bli överbelastat.
    En trimmad T7-spis verkar få kraftiga renoveringsbehov runt 23000 mil om man får tro allt som skrivits här senaste åren.

    Min 9000 2,0t har gått snart 29000 varav 6000 mil med en lite modifierad steg1 som passar utmärkt till automatlådan från 2,3t-modellen jag blev tvungen å byta till. Ca 220hk ger den normalt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Håller låda o koppling för trimmet
    Av turbosaaben1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 02:17
  2. håller motorn
    Av vannas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 07:35
  3. Håller lammelerna detta?
    Av saab_coupe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •