Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Turbomotor vilken olja?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Turbomotor vilken olja?

    Snart är det dags att byta olja, och då jag aldrig ägt nån turbo tidigare. Och nu ägare till 900ng med steg1 trim. Undrar vilken olja jag skall köpa? Jag kör inte nån bana eller på nåt sätt brutalt alls. Har kört med Biltemas gröna dunkar på en vectra jag hade tidigare oxå trim och 16v och har funkat kanon. Vad säger ni om Biltema oljan vilken? Eller andra oljor som inte kosstar skjortan liksom.

  2. #2

    Turbomotor vilken olja?

    Jag kör på biltema delsyntet

    Många kommer säger att du ska köra på helsyntet men det är inget jag rekomdera om man inte till 100% vet att motorns oljebyten har skötts rätt tidigare och man vet att de användes helsyntet hela tiden.

    Häller man helsyntet i en motor som har gått länge på skräpolja och länge mellan oljebyten så kan de hända som hände för tjejens 740, 100mil och de var ram och vevlager hejdå. Bilen hade rullat 28k mil och ägds av en äldre herre.

    Så är du inte hundra på tidigare oljebyten kör på delsyntet då oljan är något tjockare men ändå inte för tjock för att sätta igen kanaler.

    Även en turbon som har några x tusen mil på nacken ska helst inte köras med helsyntet om de inte gjorts tidigare då dem är benägna till att trycka ut oljan pga slitna lager.

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Är du ute efter en bra och billig olja så finns Swedols 5w40:
    MOTOROLJA
    Swedol Helsyntet SAE 5W-40.
    Syntetisk motorolja för bensin och dieselmotorer. Turbo godkänd. Fullt blandbar med andra motoroljor. Avsedd för året-runt-bruk .
    Spesifikation: API SL/CF, ACEA A3/B3, CCMC G5, PD2.

    Art.nr Volym Pris Kampanjpris
    OF-112304 4 liter 220,00 167,00

    Att hälla i någon tjockare olja av sämre kvalité för att man är osäker på skicket i motorn är ingen höjdare, den måste ju fortfarande få smörjning. Bättre att byta oljan med tätare intervall efter första oljebytet då ny olja kan lösa upp gammal skit i motorn.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Många kommer säger att du ska köra på helsyntet
    För att det är rätt, att rekommendera fel olja är ju bara korkat!

    TS... Biltema har en 5w30 olja som är till för Saab & det står så på dunken så det går inte att missa! Ska du köpa på annat ställe är det olja med klassningen Dexos 2 som gäller nu! Saabåterförsäljarna brukar ha GM Dexos 2 som ofta är billigare än Biltema oljan!

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Konigshoven
    Många kommer säger att du ska köra på helsyntet
    För att det är rätt, att rekommendera fel olja är ju bara korkat!

    TS... Biltema har en 5w30 olja som är till för Saab & det står så på dunken så det går inte att missa! Ska du köpa på annat ställe är det olja med klassningen Dexos 2 som gäller nu! Saabåterförsäljarna brukar ha GM Dexos 2 som ofta är billigare än Biltema oljan!
    T5 motorer kräver inte Dexos 2.
    (Även om det inte är fel )
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    För att det är rätt, att rekommendera fel olja är ju bara korkat!

    TS... Biltema har en 5w30 olja som är till för Saab & det står så på dunken så det går inte att missa! Ska du köpa på annat ställe är det olja med klassningen Dexos 2 som gäller nu! Saabåterförsäljarna brukar ha GM Dexos 2 som ofta är billigare än Biltema oljan!
    T5 motorer kräver inte Dexos 2.
    Sant, men helsyntetisk & då kan man ju lika gärna välja senaste rekommendationen!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    147

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Vad säjs om denna:
    MOTOROLJA Q8 FORMULA ADVANCED SAE 10W-40
    Syntetiskt baserad motorolja för bensin- eller dieselmotorer. Avsedd för året-runt-bruk från ca - 30° C och uppåt.
    Specifikation: API SL/CF, ACEA A3/B3/B4, MB 229.1, VW 505.00.

    Kollar jag i min handbok är detta något som skulle vara OK även för min 2.3T.
    Tror jag.
    Skulle vara bra, då kan vi ha samma olja i alla bilar...
    Kostar 630:- + moms, för 20 litersdunk.
    Börjar bli vårservicedags, fick hem en kartong BCPR7ES för 35:-/st inkl frakt

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Vad säjs om denna:
    MOTOROLJA Q8 FORMULA ADVANCED SAE 10W-40
    Syntetiskt baserad motorolja för bensin- eller dieselmotorer. Avsedd för året-runt-bruk från ca - 30° C och uppåt.
    Specifikation: API SL/CF, ACEA A3/B3/B4, MB 229.1, VW 505.00.

    Kollar jag i min handbok är detta något som skulle vara OK även för min 2.3T.
    Tror jag.
    Skulle vara bra, då kan vi ha samma olja i alla bilar...
    Kostar 630:- + moms, för 20 litersdunk.
    Börjar bli vårservicedags, fick hem en kartong BCPR7ES för 35:-/st inkl frakt
    Lite tjock vid kallstart?
    Swedol 5w40 är även den en Q8 Formula olja.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    147

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Lite tjock vid kallstart?
    Swedol 5w40 är även den en Q8 Formula olja.
    Ska förbi Swedol idag och kolla...återkommer om det är nåt intressant.
    Literpriset sjunker ju dramatiskt om man handlar 20liter åt gången..
    Både våra bruksfordon kräver ju 5l/byte så 20l är inte en enorm mängd..
    Vore smidigt att ha en "standardolja" och en dunk för alla fordon..

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Turbomotor vilken olja?

    All olja med klassning GM-LLA-025 eller Dexos 2 borde funka fint.
    GM's Dexos 2 olja kan du köpa från Tyskland för runt 40:- litern.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    243

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Mobil1 5-50, kört i mina Saabar i 20 år och 40000 mil. Nöjd.
    Dyr? Ja, bra? Förmodligen
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    441

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Kollade stickan häromdan o oljan är inte ens svart eller luktar nånting jo den luktar olja men inte gammal för den är genomskinnlig. Har för mig förra ägaren sa att han bytte olja 1 gång per år och hade bytt förra året men den har ändå stått stilla nästan 2 år så mer eller mindre. Kan sägas att den har vart endast sommarkörd. Men jag skall fråga honom om va han har kört på för olja.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Köp en helsyntetolja som uppfyller klassningen i instruktionsboken. Lätt som en plätt, och det finns mycket prisvärt att välja på.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Köp en helsyntetolja som uppfyller klassningen i instruktionsboken. Lätt som en plätt, och det finns mycket prisvärt att välja på.
    En 900ng har några år på nacken och dom klassningar som finns idag fanns antagligen inte då instruktionsboken i hans bil trycktes.
    Skulle tippa på att hans instruktionsbok säger ACEA A3 eller däromkring, och självklart kan han då köra på den oljan.
    Saab har dock gått ut med uppdaterade rekommendationer sedan dess och idag är dom "officiella" klassningarna för Saabs bensinmotorer GM-LLA-025 och Dexos II.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Kan ingen göra en klistrad tråd med en FAQ över oljor som berättar att man ska välja rätt klassning, rätt klassning, rätt klassning och sist men inte sist RÄTT KLASSNING.

    Så slipper vi alla dessa trådar om oljor hit och oljor dit...

    Vore ju även praktiskt för alla som letar att få en klistrad tråd över allt som har med oljor att göra.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Kan ingen göra en klistrad tråd med en FAQ över oljor som berättar att man ska välja rätt klassning, rätt klassning, rätt klassning och sist men inte sist RÄTT KLASSNING.

    Så slipper vi alla dessa trådar om oljor hit och oljor dit...

    Vore ju även praktiskt för alla som letar att få en klistrad tråd över allt som har med oljor att göra.
    Tror du verkligen det hjälper!??! Det är ju ett ständigt tjat om vilken olja man ska använda! Verkar ju inte som folk söker heller då dom i såna falla måste hitta mängder av trådar gällande vilken olja som är rätt, tror inte det kommer va fler som orkar läsa i FAQ om oljor heller om jag ska va ärlig!

    Men det skadar ju inte att lägga en tråd om olja i FAQ om det inte redan finns! Vet inte då jag vet vilken olja jag ska ha & därför inte behövt söka!

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 141
    Medlem#
    6234

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Kan ingen göra en klistrad tråd med en FAQ över oljor som berättar att man ska välja rätt klassning, rätt klassning, rätt klassning och sist men inte sist RÄTT KLASSNING.

    Så slipper vi alla dessa trådar om oljor hit och oljor dit...

    Vore ju även praktiskt för alla som letar att få en klistrad tråd över allt som har med oljor att göra.
    Tror du verkligen det hjälper!??! Det är ju ett ständigt tjat om vilken olja man ska använda! Verkar ju inte som folk söker heller då dom i såna falla måste hitta mängder av trådar gällande vilken olja som är rätt, tror inte det kommer va fler som orkar läsa i FAQ om oljor heller om jag ska va ärlig!

    Men det skadar ju inte att lägga en tråd om olja i FAQ om det inte redan finns! Vet inte då jag vet vilken olja jag ska ha & därför inte behövt söka!

    Det bästa av allt är att folk fortfarande inte läser en INSTRUKTIONS BOK, som finns i bilen. Visst kanske inte alltid finns men oftast. Där står det vilken olje klass bilens motor skall ha.

    Sen så om man är osäker på vad förra ägaren har kört med för olja och hur ofta han har bytt oljan, så är det bara att skruva av ventilkåpan och se hur det ser ut där. Ser det fint ut och inget oljeklet. Kör med helsyntet. Är det klet mm så hade jag rekommenderat att göra rent motorn invändingt innan man använder helsyntet.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171

    Re: Turbomotor vilken olja?

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Mobil1 5-50, kört i mina Saabar i 20 år och 40000 mil. Nöjd.
    Dyr? Ja, bra? Förmodligen
    Vad tillför detta då du inte nämner vilken Saab. Den är varken GM-LLA-025 eller Dexos 2 och platsar inte i en nyare 9-3 eller 9-5.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Vilken olja?
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 23:41
  2. Vilken olja?
    Av XtraX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •