Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Motorlampa lyser, OG9-5 -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13

    Motorlampa lyser, OG9-5 -00

    Tjena!

    Köpte en SAAB 9-5 kring mellandagarna och tänkte att det är på tiden att jag reggar mig på ett SAAB-forum, så here goes.

    Har iaf ett litet "problem" med SAABen, om man nu kan kalla det problem. Den går verkligen som en klocka/som ett spjut, har inte haft några mekaniska problem alls med den, men... motorlampan lyser på bilen vilket jag tycker är lite störande. Köpte den av en kompis släkting (som jag bedömde vara hyfsat pedantisk med bilen, den var väldigt välskött och 99.5% är fungerande på den), och enligt honom hade motorlampan lyst så länge han hade haft bilen, vilke var ett par år. Han påstod att han hade kollat upp det och att det var nån givare som var paj. Litar väl på honom, men tänkte att det är väl bäst att kolla upp det, det känns som sagt inte så najs att den alltid lyser. Då vet man ju inte om det skulle vara något som gör att den faktiskt ska lysa.

    Vet ni om det är något känt problem hos SAAB att motorlampor lyser utan någon egentlig anledning, eller har några tips på vad det skulle kunna vara? Har annars tänkt fara in på SAAB med en påsa bulla eller så, så får de kolla felkoderna en snabbis.

    Vart att nämna är kanske också att motorn var bytt på garantin för ca 5000 mil sedan, och nu har den gått dryga 19000.

    /Viktor

    Edit: typo.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Åk och få det urläst så fort du kan.
    Låter ju helt sjukt om han har åkt med lysande motorlampa ett par år.
    Det kan man väl knappast kalla pedantisk.

    Verkar konstigt att givaren i så fall inte är bytt. Om det nu är det som är felet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Är det bara SAAB-verkstad som gäller då eller? Vi har Bilkompaniet här i Luleå som har hand om SAAB, så jag tänkte fara dit.

    Jo visst gör det det, har för mig att han sa att det skulle kosta ett par tusen med arbetet och han hade gjort bedömningen att det helt enkelt inte var värt det. Men kan ju som sagt vara värt att kolla upp det själv så att det inte är nåt som är fel "på riktigt".

  4. #4

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av vrutberg
    Är det bara SAAB-verkstad som gäller då eller? Vi har Bilkompaniet här i Luleå som har hand om SAAB, så jag tänkte fara dit.

    Jo visst gör det det, har för mig att han sa att det skulle kosta ett par tusen med arbetet och han hade gjort bedömningen att det helt enkelt inte var värt det. Men kan ju som sagt vara värt att kolla upp det själv så att det inte är nåt som är fel "på riktigt".
    Lyser Motorstörningslampan så har man ett fel på Riktigt annars hade den inte lyst.
    Fattar inte hur folk tänker riktigt när man anser att det inte är nå viktigt o laga vissa saker?
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Normalt sett går bilen inte igenom besiktningen med lysande motorlampa, därför köper jag inte riktigt att den skulle ha lyst i flera år...

    Som det redan sagts verkar det korkat att inte kolla upp och dessutom åtgärda skälet till att lampan lyser. Även om du inte märker något på hur bilen går så kanske något långsiktigt tar skada, t.ex. katalysatorn som slits ut i förtid för att bilen går för fett....

    Det behöver inte vara någon märkesverkstad som gör jobbet, bara någon verkstad som har rätt utrusning för att läsa av felkoder och programmera om bilen (tech 2).

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Jag misstänker att det är en av de vanligare sakerna, dvs lambdasensor som har avvikande värde eller tempsensor till motorstyret.

    I vilket fall har man inte skött bilen pedantiskt om man kör runt med en motorlampa lysande i två år, och som tidigare skrivet besiktigtningen läser av felkoder nuförtiden och då finns det risk att inte bilen går igenom. Visst kan bilen gå utmärkt med en kass tempgivare som ger något avvikande värde, men du slösar onödiga bensinpengar och motorn går inte optimalt.

    Lycka till

  7. #7

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Jobbar på bilverkstad och ibland när folk kommer med fel och man talar om att dom misskött service och dom då oftast säger att service har jag visst gjort, den där lampan tändes igår, kul då på nyare bilar när man kan tala om att den tändes för 1500mil sedan och 265dagar sedan, och oljenivån va under min så inte så konstigt att du har ett Turbohaveri.
    Eller man talar om datum och klockslag och Km ställning när Motorstörnings lampan tändes. då brukar dom bli tysta, sett mycket földskador på bilar bara för att man åker vidare med fel på motorstyrning, oftast är det då Katalysatorer som pajat eller Lamdasonder som pajat av att man åkt med andra fel.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    Jobbar på bilverkstad och ibland när folk kommer med fel och man talar om att dom misskött service och dom då oftast säger att service har jag visst gjort, den där lampan tändes igår, kul då på nyare bilar när man kan tala om att den tändes för 1500mil sedan och 265dagar sedan, och oljenivån va under min så inte så konstigt att du har ett Turbohaveri.
    Eller man talar om datum och klockslag och Km ställning när Motorstörnings lampan tändes. då brukar dom bli tysta, sett mycket földskador på bilar bara för att man åker vidare med fel på motorstyrning, oftast är det då Katalysatorer som pajat eller Lamdasonder som pajat av att man åkt med andra fel.
    Uffe.
    Kan man åka in utan avtalad tid och be verkstadsfolket läsa av felkoderna om man kommer strax före de öppnar med en påse bulla tror du?

  9. #9

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av vrutberg
    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    Jobbar på bilverkstad och ibland när folk kommer med fel och man talar om att dom misskött service och dom då oftast säger att service har jag visst gjort, den där lampan tändes igår, kul då på nyare bilar när man kan tala om att den tändes för 1500mil sedan och 265dagar sedan, och oljenivån va under min så inte så konstigt att du har ett Turbohaveri.
    Eller man talar om datum och klockslag och Km ställning när Motorstörnings lampan tändes. då brukar dom bli tysta, sett mycket földskador på bilar bara för att man åker vidare med fel på motorstyrning, oftast är det då Katalysatorer som pajat eller Lamdasonder som pajat av att man åkt med andra fel.
    Uffe.
    Kan man åka in utan avtalad tid och be verkstadsfolket läsa av felkoderna om man kommer strax före de öppnar med en påse bulla tror du?
    Sväng förbi en verkstad och fråga någon kille om han kan kolla vad det är, jag brukar ofta om jag ha tid kolla snabbt på en felkod och bjuda på det, men det kostar inget o fråga en mekaniker om han har tid o kolla.
    Däremot va jag upp med en av mina bilar till BMW verkstaden och bad dom läsa ut vilken ABSgivare som va paj och bad dom göra ett bra pris och fick betala 500! för o bara kolla ABS systemet + att killen som gjorde hade ingen aning om vad han höll på med därav att det tog 35minuter innan han fått fram felkoden.
    Frågade då om dom tyckte 500 va ett bra pris och det tyckte dom eftersom dom normalt tog 700, men jag vet det till nästa gång dom kommer ner till mig, o har frågor tänker inte hjälpa dom 5sekunder ens gratis.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av vrutberg
    Kan man åka in utan avtalad tid och be verkstadsfolket läsa av felkoderna om man kommer strax före de öppnar med en påse bulla tror du?
    Jag tror det beror på om du ger ett intryck av att bara komma dit och snylta eller om du kanske är en potentiell kund som kommer tillbaka... Men du kan ju alltid försöka!

    På verkstaden där jag brukar serva min bil brukar de bjussa på sådant, även saker såsom att kolla skicket på en bil man funderar på att köpa. Men anledningen att de bjussar på sådant är att de vet att jag kommer tillbaka minst en gång per år för service och/eller reparationer.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Har iaf kontaktat Bilkompaniet här i Luleå nu och har en tid imorgon eftermiddag. 600 spänn ville de ha för att kolla felkod, tyckte det var i dyraste laget? Men men... då får jag det gjort i alla fall.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Du kan kolla med mekonomen verkstan i stan. De brukar kunna göra det också. och mycket billigare... Brukar kosta någon hundring och ibland inget bara för att de är snäll om man kommer med en bullpåse.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Bra tänkt, ska kolla med Mekonomen också! Skiljer det mycket så kan det ju vara värt att avboka tiden på Bilkompaniet och boka tid där istället.

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Din Saabverkstad har nog bra mycket mer erfarenhet av just Saab än Mekonomen och jag skulle alla dagar i veckan hellre vända mig till ett ställe som har koll på Saab än att åka någon annanstans.

    Jag är helt övertygad av att det blir billigare i längden att anlita en auktoriserad verkstad!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Det har dom nog rätt i att det kan bli billigare i längden o åka till någon som kan Saab, har själv sett en del bilar som varit på mindre verkstäder o letat fel o bytt massa grejer i onödan.
    Men har synd nog även sett saker åt andra hållet ochså.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  16. #16

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av vrutberg
    Tjena!

    Köpte en SAAB 9-5 kring mellandagarna och tänkte att det är på tiden att jag reggar mig på ett SAAB-forum, så here goes.

    Har iaf ett litet "problem" med SAABen, om man nu kan kalla det problem. Den går verkligen som en klocka/som ett spjut, har inte haft några mekaniska problem alls med den, men... motorlampan lyser på bilen vilket jag tycker är lite störande. Köpte den av en kompis släkting (som jag bedömde vara hyfsat pedantisk med bilen, den var väldigt välskött och 99.5% är fungerande på den), och enligt honom hade motorlampan lyst så länge han hade haft bilen, vilke var ett par år. Han påstod att han hade kollat upp det och att det var nån givare som var paj. Litar väl på honom, men tänkte att det är väl bäst att kolla upp det, det känns som sagt inte så najs att den alltid lyser. Då vet man ju inte om det skulle vara något som gör att den faktiskt ska lysa.

    Vet ni om det är något känt problem hos SAAB att motorlampor lyser utan någon egentlig anledning, eller har några tips på vad det skulle kunna vara? Har annars tänkt fara in på SAAB med en påsa bulla eller så, så får de kolla felkoderna en snabbis.

    Vart att nämna är kanske också att motorn var bytt på garantin för ca 5000 mil sedan, och nu har den gått dryga 19000.

    /Viktor

    Edit: typo.
    Min motorlampa tändes, kollade felkod på verkstad och det var ett enkelt fel, det var bypasventilen som var trasig kostade runt 700 att byta plus att de böt ut en slang till den samma.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Läsa ut en felkod klarar nog Mekonomen lika bra som en auktoriserad Saabverkstad. Vilka som sen gör jobbet bäst om det blir en reparation är inte helt självklart. Det finns ju gott om auktoriserade verkstäder som inte gör ett särskilt bra jobb. Jag har själv sprungit på några bra och några dåliga. Vi har ju sett här på forumet att verkstäderna ibland slänger in en svart tändkasett istället för en röd... Det ger inte mig ett stort förtroende iallafall.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Ja men vi pratade ju om VEM som kunde läsa ut felkoden. Och det borde mekonomen verkstan fixa lika lätt som saab verkstan i den stan.

    Sen bneror det ju på vilka som jobbar och erfarenhet. Det kan ju vara så att saab återförsäljaren la ner och någon i den personalen blev senare anställd på mekonomen... Vet man ju inte...

    Men vem som gör bästa jobbet är en annan sak.
    Sj försöker jag göra jobbet själv om jag kan och har tid.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  19. #19
    Sugmotor 5tefans avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    54

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Nu kanske det inte är aktuellt i tråd skaparens fall men har man en morden bil och om man skruvar bil själv så bör man skaffa sig en Odb2 adapter, ovärderligt verktyg för att läsa ut felkoder.

    http://www.24.se/elm323-usb-bildiagnost ... c-227.aspx


    Har en Bluetooth variant i min bil och har sedan en app i min android telefon som heter torqe där jag kan läsa ut felkoder och även se Data live från styrsystemet direkt i telefonen

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13

    Re: Motorlampa lyser, 9-5 2.3t Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av panna52
    Min motorlampa tändes, kollade felkod på verkstad och det var ett enkelt fel, det var bypasventilen som var trasig kostade runt 700 att byta plus att de böt ut en slang till den samma.
    Kommer precis ifrån Bilkompaniet nu, och det var precis det felet. En bypassventil larmade och de bytte en slang, kostade 735kr allt som allt. Lycka! Förväntade mig att felsökningen skulle kosta nåt sånt och felavhjälpningen ett par tusenlappar, men ibland har man tur?

    Edit: Någon som vet, hur påverkar en trasig bypassventil motorn? Ger det något direkt fel eller sliter det extra på någon del eller vad kan det få för konsekvenser?

Liknande ämnen

  1. Motorlampa som lyser?
    Av 9-3_Freak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 12:56
  2. motorlampa lyser!
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 09:22
  3. Motorlampa lyser
    Av sng714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 15:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •