Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Laddning 9-3 Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Laddning 9-3 Aero

    Kör en sväng igen med detta....hoppas någon ger mig ett vettigt svar nu!

    9-3 Aeron -01 (11000mil) laddar bara för taskigt ibland.


    Då jag trampar högern i botten, så får jag bara halvt laddtryck från c:a 2200 r/min. Då varvet stiger ökar trycket till att vara nästan fullt vid 3700-4000 r/min. Dock känns det som om bilen inte presterar riktgt fullt över 4000r/min heller.

    Felet yttrar sig bara då det blir varmt under huven och förekommer alltså aldrig på vintern eller då bilen inte är helt genomvarm. Vid dessa driftsfall går den hur gott som helst.

    Jag kör på 98 och tändstiften och DI kan uteslutas iom att den går bra vid start (DI är f.ö. bytt en gång).

    Vad är det som är fel?

    *Kan det vara en "hispig" tempgivare som spökar?

    *Wastegate/membrandosa som kärvar?

    *T7:an som är så (svindåligt i så fall)?

    *Adaptionsproblem? (har kört adaption, men felet återkommer som sagt, så jag tror inte det hjälper)

    Kan någon lösa detta?

    VH

    /Johan

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Du kan alltid kika på din luftmassemätare om du känner för det. Den går att rengöra med elektronikrengöringsspray (Ej 5-56 ) och nån tops om du vill...

    Sen kan du ju kika med en laddtrycksmätare hur mycket bilen laddar, om det ser skumt ut med för låga ladd och så ..

    /R

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hur gamla är stiften ? Att den startar betyder inte att de är ok, du kan prova med nya fräscha BCPR7ES-11

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Det är inte katten som gett sig, då du hade en trasig DI? Iofs borde fenomenet infinna sig även på vintern med varmkörd motor....

    Har du varvat hela vägen ut? På jobbet hade vi en -00 9-3 som betedde sig lite som din bil, den hade en trasig katt. Det märktes på dåligt laddtryck och tänd CE vid närmare 6000rpm.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vänta nu lite här. Du säger att du bara får halvt laddtryck? Har du en riktig mätare i bilen eller hänvisar du till den som sitter i instrumentpanelen? Om det är den i panelen du menar så har den ju ingenting med laddtrycket att göra (eller ja, inte så mycket iaf).
    Har du inte CE-lampan tänd så kan vi nog nästan utesluta trasiga sensorer. Min gissning är ju att spikbert hälsar på och det är därför som programmet väljer att inte ta ut så mycket vrid. Exakt vad detta bero på, tja stift är ju ett hett tips.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Morsning igen och tack för svaren...hoppas på fler!

    Det jag menar med att stiften verkar ok, är inte bara att den startar bra, den går också klockrent, med fullt moment, då det är kallt i motorrummet.

    Vad är CE?...klart jag har provat att varva --> 6000 r/min.

    DI:n tvärdog helt utan förvarning vid ett rödljus, kan katten blivit förstörd av det?

    Gällande laddtrycket, så vet jag att originalmätaren inte visar "direkt tryck", men det känns ju att bilen inte går ok (som en 150hk ibland), samtidigt som mätaren visa hälften av det oranga....därav antar jag att trycket är för lågt.

    VH

    /Johan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Väntar på söndagens svar....

    /Johan

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5616
    ChecK Engine lampan..

    /Nicke
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av jowin
    Morsning igen och tack för svaren...hoppas på fler!

    Det jag menar med att stiften verkar ok, är inte bara att den startar bra, den går också klockrent, med fullt moment, då det är kallt i motorrummet.

    Vad är CE?...klart jag har provat att varva --> 6000 r/min.

    DI:n tvärdog helt utan förvarning vid ett rödljus, kan katten blivit förstörd av det?

    Gällande laddtrycket, så vet jag att originalmätaren inte visar "direkt tryck", men det känns ju att bilen inte går ok (som en 150hk ibland), samtidigt som mätaren visa hälften av det oranga....därav antar jag att trycket är för lågt.

    VH

    /Johan
    Hej, ja katten kan ha dött utav det, kissekattar kan man felsöka hos Saab med deras Tech2 instrument..

    Kolla så stiften är rätt och fräscha, tar en kvart typ.

    Och kika först okulärt på din LMM, sen prova att rengöra den med lite elektronikrengöringsspray

    Kan ju kanske vara din MV som spökar också..

    Lite olika tips som sagt..

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Jag är väl bäng i huvet.....vad är MV?

    VH

    /Johan

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Nädå, inte bäng!

    Det är magnetventilen som styr laddtrycket.. Men den kanske sätter felkod vid felande funktion ?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Ok en "MV" gick sönder i min fars förra bil (9000 Aero), det gjorde att TCS (inkl elektroniskt gasspjäll) slutade fungara. Felet uppkom just vid värme under huven.

    Kanske är "MV" som gett upp....men borde den inte ge upp "binärt" i så fall (totalöppen WG)....hur kollar man MV:n? Borde inte fel i denna ge felkod?

    VH

    /Johan

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jo, MV kan sätta felkod om jag inte läser helt tokigt..

    Vid fel begränsas luftmassan till 600mg/c det bör ligga ganska nära rakt upp på "laddtrycksmätaren"

    Prova en kompis mv om du har lust då, inte så knepig att byta ju, se till den är till Trionic7 bara..

    Men de brukar inte spöka till T7-bilarna, mest LMM och DI som pajar på dem..

    Du kan ju prova att koppla ur LMM och åka en sväng för att se om bilen beter sig konstigt då också, jag är inte säker men jag tror den skall kopplas ur när bilen är igång faktiskt, koppla dock inte in den med tändning på! Det kanske inte är så bra.....

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114
    Låter som hög insugstemp (IC'n räcker inte till) eller MV:n som sagt..

    MV:n är snorbillig till T7 och du förlorar inte mycket på att byta den

    Tycker symptomen är rätt lika på bägge.. så kika på du..
    är det inte MV:n kan du be dom kolla insugstempen med Tech 2:an

    edit: rydde, kanske inte är så vanligt att MV:n spökar på T7 men det gjorde min.. jag har även köpt en extra MV som ligger och skräpar till den dagen den behövs
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Låter som hög insugstemp (IC'n räcker inte till) eller MV:n som sagt..

    MV:n är snorbillig till T7 och du förlorar inte mycket på att byta den

    Tycker symptomen är rätt lika på bägge.. så kika på du..
    är det inte MV:n kan du be dom kolla insugstempen med Tech 2:an

    edit: rydde, kanske inte är så vanligt att MV:n spökar på T7 men det gjorde min.. jag har även köpt en extra MV som ligger och skräpar till den dagen den behövs
    Säg vad som inte går sönder i din bil Hjulspinn

    Vad kostar den MV´n nu igen ? Ett par hundra bara va?? Men, prova gärna en annan T7 bils MV så slipper du punga ut med pengar...

    Hög IC-temp?? Går att kolla med obd2utrustning också, kan ju kanske vara idé att kolla över om den är full med olja också!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Ok, MV:n troligen....men varför bara då det blir varmt i "maskinrummet"? Överhettad MV?

    En annan fråga: Om katten har dött, borde inte avgasvärdena bli skit då? Bilen kontrollbesiktad 041228 med rent papper, och felet fanns även förra sommaren.

    VH

    /Johan

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Ok, om det är MV:n, varför är den bara kaputt då det är varmt i "maskinrummet"? Överhettning av MV:n?

    Funkar det så att om MV:n är ur funktion får jag bara grundladd, då varvet ökar ökar också avgaserna genom turbinen med ökat tryck som följd, utan att WG ändrar läge.

    Är det därför trycket på mätaren stiger vid ökat motorvarv?

    Oxå, borde inte avgasvärdena vara skit om katten är död?

    VH

    /Johan

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Säg vad som inte går sönder i din bil Hjulspinn
    Säg vad du vill, jag vågar onekligen ANVÄNDA bilen iallafall..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114
    Citat Ursprungligen postat av jowin
    Ok, om det är MV:n, varför är den bara kaputt då det är varmt i "maskinrummet"? Överhettning av MV:n?

    Funkar det så att om MV:n är ur funktion får jag bara grundladd, då varvet ökar ökar också avgaserna genom turbinen med ökat tryck som följd, utan att WG ändrar läge.

    Är det därför trycket på mätaren stiger vid ökat motorvarv?

    Oxå, borde inte avgasvärdena vara skit om katten är död?

    VH

    /Johan
    MV:n kan vara DÅLIG också.. inte helt sönder..

    har du öppet filter? isf så tror jag nog mer på kass insugstemp.. med allt snack om värme i motorrummet.

    gonatt
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    HAHA... Tror du inte jag törs det då ? Som info kan jag nämna att jag just nu åker utan varvstopp Det går fint att dra maskin till slutet av varvräknaren 7k i en T7-originaltopp borde väl sätta stopp för dina mesfantasier om min körning

    Sen finns det en hel del andra våldtäktshistorier också om min stackars bil, men de tar vi en annan gång

    End O/T

    Har du ingen "donatorbil" som du kan få prova saker ifrån så du slipper handla allting bara för att testa ? Isåfall så kan du omdelbums börja prova lite av alla tipsen i denna tråd, innan dess så är det onödigt att fortsätta spekulera då det finns en stor sannolikhet att felet finns i nån av de uppradade komponenterna..

    Jag tror inte på hög insugstemp ifall du har en originalbil, även med öppet filter ska den klara av att ladda ordentligt (ca0,9-1bar) Jag åker med öppet just nu och ca 300ponnysar och det fungerar bra för tillfället, ska dock byta tillbaka till originalburken snart då det börjar bli varmt ute.

    Orkar du inte testa grejer själv så lämna in bettan, den kommer med största sannolikhet inte att laga sig själv och det finns inget drygare än att åka runt med en bil som inte fungerar 100%

    /Rydde

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Aero T-Gul
    Av Mr_Lööf i forum Projekt
    Svar: 1084
    Senaste inlägg: 2023-07-11, 15:27
  2. "Kvittrande" samt missljud vid laddning, 9-5 Aero -00 [Löst]
    Av Nemesiz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 21:19
  3. 2,0 T16 dör vid 1,5 bars laddning
    Av adusson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •